تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۶۶۱۸۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شورای رقابت چگونه کارشناسی کرد؟
افزایش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای پرتیراژ
مقایسه قیمت جدید خودروها که روز گذشته از سوی شورای رقابت اعلام شد با قیمت‌های سال گذشته، نشان‌دهنده افزایش ۵ تا ۸ میلیون تومانی قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی و یا به عبارتی رشد ۳۰ درصدی نسبت به قیمت‌‌های قبلی این شوراست.

روز گذشته رئیس شورای رقابت با اعلام قیمت‌ جدید خودورهای داخلی، اعمال استاندار یورو 4 و نصب ایربگ بر روی خودروها را دلیل اصلی افزایش چشمگیر قیمت‌ها عنوان کرد. این در حالی است که این مسئله نیز با ابهاماتی روبرو است، از جمله اینکه برخی خودروها در حال حاضر با ایربگ و یا با استاندار یورو 4 عرضه می‌شوند و در واقع افزایش قیمت حاصل از این کار و تغییر تکنولوژی تولید قبلاً بر روی این خودروها اعمال شده بود، اما دوباره در قیمت‌گذاری شورای رقابت بابت اعمال این آپشن‌های اجباری نرخ جداگانه‌ای تعیین شده است.

این در حالی است که وزیر صنعت همواره بر اجباری بودن دو آپشن کیسه هوا و استاندار یورو 4 تأکید داشته و عنوان می‌کرد که نباید بابت این استاندارد، افزایش قیمتی صورت گیرد.

از سویی، شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه مبنای قیمت‌گذاری خودرو استاندارد یورو 2 بوده است، قبلا گفته بود خودروسازان می‌توانند قیمت استاندار یورو 4 را بر روی محصولاتشان اعمال کنند و حال با اعمال این استاندارد، در قیمت‌های خودرو بازنگری شده است.

حتی اگر این مسئله را نیز مد نظر قرار دهیم، باید به اختلاف قابل توجه بین هزینه نصب ایربگ بر روی خودروهای مختلف توجه کنیم، به طوری که این هزینه برای برخی خودروها که نیاز به تغییر خاصی در داشبورد جهت نصب ایربگ ندارند، بالاتر از هزینه آن در خودروهایی است که تا کنون ایربگ بر روی آنها نصب نشده است.

شیوا در این مورد توضیح واضحی را به خبرنگاران ارائه نکرد و عنوان کرد که این موضوع را خودروسازان اعلام کرده‌اند. اما باید دید آیا به صرف اعلام خودروسازان، باید هزینه جدید در قیمت‌گذاری محصولاتشان لحاظ شود؟ اگر اینطور است که فلسفه وجودی تعیین قیمت توسط شورای رقابت چه چیزی است و این سوال جدی مطرح است که آیا شورای رقابت دارای تیم کارشناسی مجرب برای بررسی اطلاعات خودروسازان بوده است؟

از سویی باید گفت قیمت‌هایی که سال گذشته توسط شورای رقابت تعیین شده بود، چندان از سوی خودروسازان اعمال نمی‌شد و به بهانه‌های مختلف مانند نصب اجباری‌ آپشن‌های غیر ضروری و دریافت هزینه آن از مشتری، قیمت نهایی خودرو بالاتر از نرخ مصوب بود.

در هر حال، قیمت‌هایی که روز گذشته از سوی شورای رقابت برای خودروها اعلام شد، نسبت به قیمت مصرف کننده در سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است:

به طور مثال در مورد پژو 405 در سال گذشته قیمت مصرف کننده 23 میلیون تومان تعیین شده بود که روز گذشته این قیمت به عدد 30 میلیون و 300 هزار تومان رسید و به این ترتیب رشد 7 میلیون و 300 هزار تومانی قیمت این خودرو را شاهد بودیم.

همچنین در مورد پژو 206 تیپ 5 باید گفت که قیمت این خودرو نسبت به سال گذشته با رشد 4 میلیون تومانی همراه شد و از 26 میلیون و 100 هزار تومان به 30 میلیون و 117 هزار تومان رسیده است.

قیمت پژو 206 صندوق‌دار مدل V8 نیز با افزایش 7 میلیون و 700 هزار تومانی از 26 میلیون و 900 هزار تومان به 34 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است.

در قیمت‌گذاری جدید خودروها، نرخ رانا 2 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته و از 29 میلیون و 300 هزار تومان به 32 میلیون و 31 هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت پژو پارس جدید نیز 8 میلیون تومان بوده است، به طوری که از 26 میلیون و 800 هزار تومان به 34 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است.

قیمت سمند ال‌ایکس بنزینی هم با رشد 6.5 میلیون تومانی از 23 میلیون تومان به 29.5 میلیون تومان رسیده است.

در مورد پراید نیز باید به افزایش 5 میلیون و 100 هزار تومانی سایپا 131 مدل SX اشاره کنیم که قیمت این خودرو از 15 میلیون تومان به 20 میلیون و 122 هزار تومان رسیده است.

تیبا نیز رشد قیمت 5 میلیون و 400 هزار تومانی را تجربه کرده و قیمت این خودرو از 18 میلیون و 800 هزار تومان به 24 میلیون و 180 هزار تومان رسیده است.

قیمت ام‌وی‌ام 110 چهار سیلندر نیز با افزایش یک میلیون و 100 هزار تومانی از 20 میلیون و 700 هزار تومان به 21 میلیون و 866 هزار تومان رسیده است.

این افزایش قیمت‌ها در حالی اتفاق افتاده که رئیس شورای رقابت معتقد است که قیمت خودرو به طور متوسط 5.5 درصد افزایش داشته است.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
0
2
درود بر خوزنیوز و این گزارشش که حرف دل همه مردم رو زد
منتقد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
0
2
خدا آخر عاقبتمون رو بخیر کنه. آقای رئیس جمهور آقای وزیر کجای کارید؟ بابا یکی نیست جلوی این خودرو سازها رو بگیره؟ آقا اگه نمیتونید جلوی این خودروسازها رو بگیرید به ملت چرا نمیگید؟
یارو داره داره هر روز به هر بهانه قیمت خودرو رو بالا مییبره و شما فقط بلدید حرف بزنید خوب جلوشون رو بگیرید. اگه تنمیتونید پس حداقل ورود خودروهای خارجی رو آزاد کنید تا بجای اینکه مردم سوار خودروهای بی کیفیت داخلی بشن و پولشون رو که با هزار بدبختی بدست میارن بدن جای یه ماشینی که از هر نظر از خودروهای داخلی بهتر.
خودرو ساز داخلی رو شرکت خارجی سرش رو کلاه میزاره تلافیشو مردم باید پس بدن. خدا ....
محمد زاده صفری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
1
1
تنها راه چاره نخریدن محصولات بنجل و از رده خارج تولید اجباری وطنی است واقعا" بخاطر جیب عده ای در این مملکت که چه ها نمی کنند. اگر دولت خودرو را با تعرفه کم وارد کند از صرفه جویی بنزین و قطعات می توان تمام سود حاصل از تولید را بدست آورد و مردم نیز از زندگی لذت ببرند . راستی چرا خود مسئولین از ماشین های ایرانی پر تیراژ استفاده نمی کنند .
جبار
|
Finland
|
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
2
باسلام. به نظر من دولت باید ورود خودروهای خارجی را آزاد کنه تا مردم لااقل ماشینهای با کیفیت بخرند.
:
:
:
آخرین اخبار