تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۶۶۲۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان:
شوش چنان که شایسته ایرانیان است آماده ثبت جهانی می‌شود
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان گفت: محوطه تاریخی شهر شوش که نماد هفت هزار سال خردمندی ایرانیان است چنان که شایسته آن است آماده ثبت جهانی می‌شود.

افشین حیدری ادامه داد: محوطه تاریخی شهر شوش منطبق بر برنامه زمانبندی تا زمان حضور ارزیابان یونسکو در ایران ساماندهی و آماده ارزیابی خواهد شد.

وی در حالی چنین گفت که ایران فرصت دارد تا زمان رسیدن ارزیابان یونسکو در دو ماه آینده، محوطه تاریخی شهر شوش را به استاندارد‌های جهانی یک محوطه تاریخی برساند. در غیر این صورت ثبت میراث تاریخ 7000 هزارساله ایرانیان در شوش، در صف طولانی 48 اثر در انتظار ثبت قرار خواهد گرفت. این در حالی است که هر کشور در هر سال تنها یک اثر را می‌تواند به عنوان میراث تاریخی به رای اعضای سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) بگذارد.

محوطه تاریخی شوش واقع در استان خوزستان یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های شناخته شده جهان و کهن‌ترین شهر در ایران است که بقایای آن به جا مانده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در تشریح اقدامات انجام شده برای ساماندهی محوطه تاریخی شهر شوش خبر داد: برنامه حفاظت و خوانا سازی عرصه باستانی مشهور به شهر پانزدهم در محوطه تاریخی شوش به مراحل نهایی خود نزدیک می‌شود.

شهر پانزدهم نام منطقه‌ای از محوطه تاریخی شهر شوش است که گیرشمن باستان شناس فرانسوی در کاوش‌های 20 ساله خود بین سال‌های ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۷ آن را کشف کرد. گیرشمن در لایه پانزدهم باستان‌شناسی در محوطه تاریخی شوش به شهری رسید که قدمت آن به دوران عیلامیان می رسد و آن را شهر پانزدهم نامید.

تدوین مسیر گردشگری در محوطه 400 هکتاری محوطه تاریخی شوش از دیگر خبرهایی بود که مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان به آن اشاره کرد.

حیدری تاکید کرد: مسیرهای بازدید و همنچنین تابلوها و کانکس‌های راهنمای گردشگران در شهر باستانی شوش در حالی به دست کارشناسان خبره در حوزه‌های مختلف طراحی شده است، که این محوطه تاریخی در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.

بر اساس گفته‌های افشین حیدری، درجریان طراحی این مسیر برنامه حفاظتی منسجمی برای روستای هخامنشی واقع در محوطه تاریخی شوش اجرا شده و همچنین قلعه فرانسوی‌ها مورد مرمت و ساماندهی قرار گرفته است.

قلعه فرانسوی‌ها قلعه‌ای 117 ساله است که فرانسوی‌ها برای استقرار باستان‌شناسان این کشور بر تپه باستانی آکروپل در محوطه تاریخی شوش بنا کردند و اکنون پایگاه میراث فرهنگی شوش در آن واقع شده است.

در این ساماندهی ساماندهی مکان اشیای تاریخی درون قلعه از 7000 سال پیش تا ابزارهای کاوش فرانسوی‌ها جانمایی شده و در معرض دید گردشگران قرار گرفته است.

افشین حیدری همچنین توضیح داد: برنامه حفاظتی و مرمت کاخ خشتی آپادانا در محوطه تاریخی شهر شوش نیز به پیشرفت فیزیکی 90 درصدی رسیده است.

حیدری گفت: در جریان آماده‌سازی محوطه تاریخی شهر شوش با 7000 سال قدمت سکونت ایرانیان، مداخلات ناهمگن که در دهه‌های گذشته در این محوطه ایجاد شده بود، برداشته می‌شود.

او همچنین از عقد قرارداد با پیمانکار حصار این محوطه تاریخی خبر داد و تاکید کرد: فعالیت‌های پایگاه میراث فرهنگی شوش به عنوان مسوول پروژه ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش به طور منظم و پیگیرانه در حال انجام است.

ثبت جهانی شوش پس از ثبت شهر سوخته در سال 2014 نخستین اولویت ایران در ثبت آثار جهانی است. استان خوزستان تاکنون معبد چغازنبیل و سازه‌های آبی شوشتر را در فهرست میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت رسانده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار