تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۶۳۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مخالفت‌ مجلس با فوریت طرح‌ کاهش‌ساعات‌کاری کارمندان در ماه رمضان
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فوریت طرح کاهش ساعات کاری کارکنان دولت در ماه رمضان مخالفت کردند.

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی دو فوریت طرح کاهش ساعت کاری کارکنان دولت در ماه رمضان در دستور کار قرار گرفت.

موافقان این طرح با تاکید بر موافقت دولت با کاهش ساعات کار ادارات در ماه رمضان خواستار رفع موانع قانونی برای این اقدام بوده اند اما مخالفان این طرح معتقد بودند این طرح تبعیض آمیز بوده و فقط کارمندان را شامل می شود.

لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شاید تبعیضاتی در این طرح وجود داشته باشد، گفت: این تبعیضات در کمیسیون باید رفع شوند و الان باید برای فوریت طرح رای گیری کرد.

در پایان نمایندگان با 102 رای موافق، 100 رای مخالف و 14 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در مجلس با دو فوریت این طرح مخالفت کردند. بنابراین یک فوریت طرح در دستور کار مجلس قرار گرفت. نمایندگان با 102 رای موافق، 84 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 236 نماینده حاضر در مجلس با یک فوریت این طرح نیز مخالفت کردند. بنابراین این طرح به صورت عادی در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار گرفت.

در آغاز مذاکرات مجلس درباره فوریت این طرح، حمید رسایی نماینده مردم تهران به عنوان طراح این طرح اظهار داشت: این طرح به دنبال این است که دولت این اختیار را داشته باشد که در ماه رمضان ساعات کاری کارکنان را کاهش دهد.

وی با نقل خاطراتی از امام مبنی بر کاهش ساعات کار در ماه مبارک رمضان گفت: قانون اساسی نیز تصریح دارد که ساعات کار باید به گونه ای باشد که هر فرد بتواند به موضوعات شخصی و معنوی خود بپردازد.

نماینده مردم تهران اظهار داشت: دولت قبل ساعات کار را در خلاف قانون کاهش می داد که به همین دلیل مجلس نیز مخالف بود. دولت فعلی نیز به دلیل مغایرت قانونی این اقدام را انجام نداده است.

وی از نمایندگان خواست تا دوفوریت این طرح را به تصویب برسانند تا همزمان با تولد امام حسن (ع) شورای نگهبان نیز نظرات خود را راجع به طرح اعلام کرده و دولت بتواند برای نیمه دوم ماه رمضان ساعات کار را کاهش دهد.

رسایی ادامه داد: دولت هم اعلام کرده که تمایل به کاهش ساعات کار ادارات دارد اما اختیار قانونی برای انجام این کار را ندارد.

کاهش ساعت کار کارمندان تبعیض آمیز است

در ادامه حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مخالفت با این طرح گفت: با توجه به اینکه الان یک سوم ماه رمضان طی شده و این طرح به این ماه رمضان نمی رسد بنابراین فوریتی در بررسی آن وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه باید ساعات کار کارکنان دولت افزایش یابد گفت: در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تعمیق فرهنگ کار باید ساعات کار کارمندان اضافه شود.

حاجی دلیگانی با تبعیض آمیز خواندن این طرح گفت: براساس این طرح فقط ساعات کار کارمندان کاهش می یابد اما کارگران همچنان ساعت کار بالایی دارند.

وی در پایان تصریح کرد: اگر قرار است ساعت کار کم شود حقوق ها نیز باید کاهش یابد.

در ادامه علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: درست است که یک سوم ماه رمضان سپری شده اما شب های قدر در پیش است و باید ساعات کار کارمندان کاهش یابد.

وی ادامه داد: در دولت قبل معتقد بودیم کاهش ساعات کاری براساس قانون نیست اما الان می توانیم این اقدام را قانونی کنیم.

سلیمی با اشاره به فاصله کم اذان مغرب تا اذان صبح گفت: با کاهش ساعات کاری می توانیم یکی دو ساعت به مردم فرصت دهیم تا از معنویات این ماه استفاده کنند و با پیش بینی اقداماتی مثل دورکاری قانون برنامه نیز رعایت شود.

وی تاکید کرد: زمانی که دولت این قانون را تصویب کند قطعا بخش خصوصی هم الگوگیری می کند و ساعات کار کارگران نیز کاهش می یابد.

در ادامه غلامعلی جعفر زاده نماینده مردم رشت نیز با این طرح مخالف کرد و گفت: یک سوم ماه رمضان گذشته بنابراین این طرح در ماه رمضان سال جاری اجرا نخواهد شد.

وی با اشاره به مغایرت های این طرح با قانون اساسی گفت: طرح کاهش ساعات کار ادارات تبعیضی ناروا است زیرا همه اجزای دولت را شامل نمی شود.

دولت درصدد تدوین لایحه ای برای کاهش ساعت کار ادارات در ماه رمضان است

علاوه بر این روح الله حسینیان نماینده مردم تهران نیز در مجلس شورای اسلامی در موافقت با این طرح گفت: دولت در حکم صاحب کار است و از لحاظ شرعی می تواند کار را در ماه هایی مثل ماه رمضان کاهش دهد.

وی خطاب به نمایندگان گفت: انصاف داشته باشید. کارگر و کارمندی که هشت ساعت در روز با این گرما کار می کنند دو تا سه ساعت نیز باید در ترافیک باشند دیگر توانی برای عبادت ندارند.

وی اظهار داشت: 20 روز از ماه رمضان باقیست دولت هم اعلام کرده موافق این طرح است و در صدد تدوین لایحه ای برای این اقدام بوده که نتوانسته لایحه را با فوریت به مجلس برساند.

در ادامه محمدرضا تابش با اعلام اخطار قانون اساسی این طرح را مخالف اصول 3، 9، 7 و 110 قانون اساسی خواند و گفت: این طرح عین تبعیض است زیرا ساعات کاری دو میلیون کارمند اداری را کاهش می دهد اما از مشکلات20 میلیون کارگر غافل است.

وی ادامه داد: چه عجله ای وجود دارد که قانونی برخلاف قانون اساسی و تبعیض آمیز را به تصویب برسانیم. دولت موافق این طرح است اما مجلس باید همه مردم را در نظر داشته باشد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: این تبعیضات باید در کمیسیون برطرف شود اما الان فقط بحث بررسی فوری این طرح است.

در پایان نمایندگان با دو فوریت و یک فوریت این طرح مخالفت کردند و مقرر شد این طرح به صورت عادی در مجلس بررسی شود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار