تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۶۶۴۵۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معارفه معاون پژوهش‌وفناوري دانشگاه چمران

طي مراسمي با حضور سرپرست، هیئت رئیسه، مدیران و کارشناسان پژوهشی دانشگاه شهيدچمران اهواز از زحمات و تلاش‌های دکتر خلیل رنجبر قدردانی و دکتر ابراهیم حاجی‌دولو به‌عنوان معاون جدید پژوهش و فناوری اين دانشگاه معرفی شد.

در این مراسم که 18 تیرماه در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، دکتر محمد رعایایی‌اردکانی سرپرست اين دانشگاه، به تبيين اهمیت حوزه معاونت پژوهشی پرداخت و اظهار داشت: با توجه به ارتباط بخش پژوهش با صنعت، طي رایزنی‌هایی انجام‌شده، قرار شد سکوی معاونت پژوهشی همچنان در دست دانشکده مهندسی باشد به همين دليل یکی از اعضای هیأت‌علمی این دانشکده برای این منظور انتخاب شد.

وی با اشاره به تجارب درخشان دکتر حاجی‌دولو در دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی و ارتباطات خوب با بخش صنعت و دستگاه‌های اجرایی، ابراز امیدواری کرد با کمک کارشناسان، مدیران و معاونان پژوهشی دانشکده‌ها، این بخش فعال‌تر عمل کند و باری از مشکلات مالی دانشگاه بردارد.

رعایایی در عین حال کارهای انجام‌شده در معاونت پژوهشی در بخش قراردادهای تحقیقاتی با دستگاه‌های اجرایی را نسبتا قابل قبول برآورد کرد و افزود: دانشگاه‌های ما بیشتر مأموریت آموزشی دارند و در این بخش در سال‌های اخیر شاهد افزایش کمی غیرعادی و بی‌رویه دانشجو بوده‌ایم که نتیجه آن فارغ‌التحصیلان بیکار و بعضا کم‌کیفیت است اما در بخش پژوهش به علت عمق زیاد آن، نمی‌توان صرفا روی کمیت هدفگذاری کرد.

سرپرست دانشگاه شهیدچمران اهواز ادامه‌داد: از لحاظ تولید مقاله رشد کرده‌ایم اما در تولید علم پیشرفت چندانی نداشته‌ایم و ترازوی تولید علم و مقالات ما تراز نیست و این نشان می‌دهد که مقالات ما به سطح تجاری‌سازی نرسیده‌است.

رعایایی با بیان این‌که معیار پیشرفت آموزش عالی و دانشگاه‌ها، پژوهش است، تصريح كرد: ده‌ها سال است که از ارتباط صنعت و دانشگاه سخن مي‌گوييم اما اين شعار در عمل چندان محقق نشده‌است و هنوز دستگاه‌های اجرایی و صنعت احساس نیاز به دانشگاه ندارند.

در ادامه اين مراسم، دکتر خلیل رنجبر معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه شهيدچمران اهواز، پذیرفتن مسئولیت اجرایی را توفیق اجباری و فرصتی برای خدمتگزاری دانست و گفت: در این مدت آنچه در توان داشتم برایانجام مسئولیت، انجام دادم.

وی با اشاره به تغییر نگاه و رویکرد آموزش عالی در حوزه پژوهش و مطرح‌شدن مباحثی همچون فناوری و تجاری‌سازی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، افزود: این دیدگاه جدید است و با توجه به فضای سنتی آموزش عالی و تمرکز بر آموزش، اجرای این رویکرد دشوار است و تلاش مضاعفی می طلبد.

رنجبر از جمله اقدامات انجام‌شده در حوزه معاونت پژوهشی را تغییر آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها در زمینه‌های مختلف در راستای تسهیل کارها عنوان کرد و ادامه داد: در حوزه ارتباط با صنعت در سه ماهه نخست امسال حدود 2 میلیارد تومان قرارداد با دستگاه‌های اجرایی استان منعقد شده که در نوع خود با توجه به مدت زمان کوتاه سه ماهه، بی نظیر است.

وی ساماندهی سامانه مجلات و الکترونیکی‌کردن آن، افزایش پهنای باند اینترنت، خرید سیستم پشتیبانی و توسعه زیرساخت‌های IT دانشگاه را از دیگر اقدامات انجام‌شده برشمرد و بر حمایت معاونت پژوهشی از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های زیاد آن تاکید كرد.

رنجبر همچنین خواستار تفويض اختیارات بيشتر و استقلال معاونت پژوهشی دانشگاه شد و گفت: رتبه و جایگاه دانشگاه با استناد به بخش پژ وهشی حاصل می‌شود از این رو لازم است مدیریت دانشگاه نگاه ویژه‌ای به آن داشته باشد.

در ادامه اين مراسم همچنين دکتر ابراهیم حاجی‌دولو معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهيدچمران اهواز ضمن قدرداني از حسن‌ظن هیأت‌رئیسه برای واگذاری این مسئولیت، به بيان نقش حوزه پژوهشی در دانشگاه‌ها پرداخت و گفت: دانشگاه از نهادهایی است که در جامعه گیرایی و جاذبه فراوانی نسبت به سازمان‌های دیگر دارد و امروزه دانشگاه‌ها بر تولید دانش متمرکز شده‌اند.

وی با اشاره به این‌که پژوهش می‌تواند حوزه نوآوری و بيان حرف‌های نو در دانشگاه باشد، افزود: نوآوری باید ابتکاری در جهت نیازهای جامعه باشد؛ به عبارتی پژوهشگران باید نیازها و مشکلات صنایع و کارخانه‌ها و سازمان‌ها را در پژوهش‌های خود برطرف کنند.

حاجی‌دولو کارشناسان و کارکنان حوزه پژوهشی را افرادي توانمند، پیگیر و با انگیزه خواند و اظهار داشت: با توجه به شرایط جدیدی که در دانشگاه‌ها به لحاظ افزایش پذیرش دانشجویان تحصیلات‌تکمیلی در سال‌های اخیر رخ داد، باید وظایف حوزه پژوهشی را جدی‌تر پیگیر کنیم و از ظرفیت عظیمی از دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری برای انجام طرح‌های تحقیقاتی بهره ببریم.

در اين مراسم همچنین دکتر زاهد بیگدلی رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه شهيدچمران اهواز خواستار توجه ویژه معاونت پژوهشی به مشکلات کتابخانه مرکزی و رفع کمبودهای مالی و نیروی انسانی آن شد.

در اين مراسم همچنين دكتر رحیم حاجی‌حاجیکلایی مدیر پژوهش و فناوری دانشگاه شهيدچمران به نمایندگی از کارکنان این مجموعه از زحمات دکتر رنجبر قدردانی کرد و گفت: پژوهش تقاضامحور سرلوحه برنامه‌های وزارت علوم قرار گرفته‌است و این در حالی است که عمده فعالیت‌هایی که منجر به ارتقا اساتید می‌شود به پژوهش‌های بنیادی و پایان‌نامه ‌بر می‌گردد.

وی افزود: دانشگاه شهیدچمران یک دانشگاه جامع است که حدود 50 درصد رشته‌های آن را حوزه علوم انسانی تشکیل می‌دهد و لازم است نگاه مدیریت دانشگاه و معاونت پژوهشی به پژوهش‌های کاربردی و تقاضامحور به گونه‌ای نباشد که از علوم انسانی غافل شویم.

مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
استاد تمام یکی از رشته های علوم انسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
6
2
این آقا در همان زمانی که مسئول ارتباط با صنعت دانشگاه بود تنها با شرکت ملی حفاری ارتباط داشت در حالی که استان ما یک استان صنعتی و شرکت های بزرگ صنعتی مانند شرکت نفت ، فولاد خوزستان، لوله سازی ها، شرکت عظیم توسعه نیشکر و سازمان آب وبرق خوزستان وشرکت های تابعه آن و.... به نظر می رسد آقایان با وجود خیل عظیم نیروی قوی وکار آمد واستاد تمام واستاد نمونه کشوری در این دانشگاه باگزینش یک سلیقه خاص حصاری را دور خود ایجاد کرده اند تا از تمام ظرفیت کارشناسی دانشگاه در مدیریت استفاده نشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
با سلام. اینچنین نیست و از همکار محترم می خواهم که چنین برداشتی نکند. قصد ما این است تا از تمام ظرفیت ها بهره ببریم و در سه ماه گذشته این را نشان داده ایم. دفتر ارتباط با صنعت در همان زمانی که از آن یاد شده است، با همه دستگاه ها ارتباط داشت تا آنجا که قرار شد نام این دفتر را دفتر ارتباط با دستگاه های اجرایی بگذاریم.به هر حال با معاون جدید همکاری کنید تا ارتباط دفتر را گسترش دهد. ما با مهندس بورد همین چند روز پیش جلسه داشتیم . با آقای شریفی رییس صنایع فولاد و دیگران هم قرار است جلسه کاری داشته باشیم با جناب مهندس شمسایی نیز همچنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
1
3
انتصاب بجاوشایسته آقای دکتر حاجی دولو را به سمت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه شهیدچمران اهواز به ایشان و خانواده علمی و فرهیخته ایشان تبریک و تهنیت عرض میکنم امیدوارم که در تمام مراحل زندگی موفق و موید باشید آقای دکتر شما از افتخارات ایل قشقایی هستید.
دانشیار دانشگاه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
1
3
سلام
ایشان فرد بسیار خوش فکر، فعال و توانمند بوده و در گذشته نیز ارتباط دانشگاه شهید چمران با تمامی صنایع استان مثل نفت، گاز، برق، فولاد برقرار نمود که شاهد آن طرح تاسیس مرکز تحقیقات گاز، نفت، فولاد، حفاری و برق بود متاسفانه بعد از ایشان بدلیل عدم پیگیری بعضی از مراکز تاسیس شده مثل فولاد و برق رها شد و بعدا تعطیل شد. همه پژوهشگران واقعی دانشگاه از انتخاب ایشان خوشحال شدند زیرا سابقه قبلی ایشان در پژوهش بسیار درخشان بوده است و از نخبگان و مخترعان استان نیز می باشد. برای ایشان ارزوی موفقیت دارم.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
1
3
بنظرم انتخاب ایشان بسیار بجا و منطقی بوده است زیرا با سابقه ایشان در دانشکده مهندسی که از بهترین و باسوادترین اساتید بوده و نقش بسیار برجسته ای در تحقیقات صنعتی و ارتباط دانشگاه با صنایع داشته کسی لایق تر و شایسته تر نبوده است. ضمنا ایشان در سطح اشتان شنناخته شده است و توانایی ایشان را همه قبول دارند.
:
:
:
آخرین اخبار