تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۶۴۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هزینه سفره افطار هر نفر چقدر است؟
درحالی‌که رئیس مرکز آمار ایران درآمد ۲۷۰‌هزار تومانی برای هر نفر را برای بیرون بودن از خط فقر کافی دانسته است، اما پهن کردن سفره افطار برای هر نفر بین ۱۰ تا ۱۵‌هزار تومان هزینه دارد. این برآورد هزینه بدون در نظر گرفتن «شام» صورت گرفته است.

درحالی‌که رئیس مرکز آمار ایران درآمد ۲۷۰‌هزار تومانی برای هر نفر را برای بیرون بودن از خط فقر کافی دانسته است، اما پهن کردن سفره افطار برای هر نفر بین ۱۰ تا ۱۵‌هزار تومان هزینه دارد. هزینه سبد غذایی خانوار در ماه مبارک رمضان با افزایشی محسوس روبه‌رو می‌شود چرا که برخی اقلام جایگاه ویژه‌ای در سفره افطار از آن خود می‌کنند. با توجه به آمار داده شده اگر هر فرد روزه‌‌دار بخواهد به‌طور متوسط در ماه رمضان اقلامی برای افطار تهیه کند باید حداقل ۳۰۰‌هزار تومان هزینه کند.

این درحالی است که برآورد هزینه ۱۰ تا ۱۵‌هزار تومان برای هر نفر بدون در نظر گرفتن «شام» صورت گرفته است. بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد هر چند نمایشگاه‌هایی با عنوان ضیافت و عرضه مستقیم کالا در سطح شهر تهران و سایر شهرها درحال برگزاری است اما حتی اقداماتی از این دست نیز نمی‌تواند تاثیر چندانی برکاهش هزینه‌های خانوار در ماه مبارک رمضان داشته باشد.

نان

یکی از مهم‌ترین اقلام سفره افطار نان است. براساس گزارش «شهروند»، در ماه مبارک رمضان مصرف نان افزایشی قابل توجه پیدا می‌کند، صرف نظر از وعده شام، هم در وعده سحری و هم در وعده افطار نان مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر نان سنگک باوجود عدم افزایش قیمت در ماه مبارک رمضان، به قیمتی در حدود ۶۰۰ تومان فروخته می‌شود و البته کنجد‌دار بودن یا نبودن، دو آتشه بودن یا نبودن نان و همچنین استفاده از آرد یارانه‌ای یا آزاد بر قیمت نان سنگک تاثیرگذار است و بر همین اساس نان‌های آزاد و کنجددار حتی تا ۱۰۰۰ تومان نیز در برخی نقاط شهر فروخته می‌شود. نان بربری نیز ۶۰۰ تومان به فروش می‌رسد. آپشن‌های موجود برای نان سنگک، درخصوص نان بربری نیز کاربرد دارد از این رو این نان نیز با قیمتی بیشتر در سطح شهر فروخته می‌شود. اما نان لواش با قیمت ثابت ۱۶۵ تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

چای

قیمت چای طی ۴‌سال گذشته افزایشی قابل توجه را تجربه کرده است. براساس گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت فروش چای نیم‌کیلویی بسته‌بندی در سطح شهر تهران چیزی در حدود ۱۵‌هزار تومان است. حداقل یک بسته چای برای ماه مبارک رمضان مورد نیاز است تا نیاز خانواده به چای افطار و سحری برطرف شود.

پنیر

هر چند پنیر فله تبریز و دیگر پنیرهای سنتی قیمتی در حدود ۱۷‌هزار تومان در هر کیلو را براساس گزارش بانک مرکزی دارند، اما پنیرهای بسته‌بندی ۴۵۰ گرمی با قیمتی در حدود ۴۲۰۰ تومان فروخته می‌شود. انواع پنیر گردویی، پنیر سبزیجات، پنیر زیره و... نیز در این ماه مشتریان فراوانی دارد. این نوع پنیرها طبیعتا از قیمت بالاتری نسبت به پنیر ساده برخوردار هستند.

کره

کره امروزه دیگر کالایی اعیانی و لوکس تلقی می‌شود و با افزایش قیمتی که در ‌سال گذشته پیدا کرد، شاید بر سر سفره افطار طیف عظیمی از روزه‌داران دیده نشود. قیمت هر کیلو کره به‌طور متوسط در حدود ۲۴‌هزار و ۵۰۰ تومان است از این رو کره‌های ۱۰۰ گرمی با قیمتی بین ۲۵۰۰ تا ۳‌هزار تومان در سطح شهر فروخته می‌شوند.

شیر

شیر در طول‌ سال طرفدار زیادی ندارد و همین امر باعث شده تا پوکی استخوان در کشور روند صعودی داشته باشد. اما مصرف این مایع بسیار مقوی و مفید در ماه رمضان افزایش قابل توجهی دارد. از طرفی مصرف غذاهای ساده‌ای چون شیربرنج و فرنی در ماه رمضان با افزایش روبه‌رو می‌شود. هر کیلو شیر براساس اعلام بانک مرکزی ۲۴۰۰ تومان قیمت دارد. بطری یک کیلویی شیر نیز با قیمتی در حدود ۲۵۰۰تومان فروخته می‌شود. طبیعتا هر خانواده ۴نفره در ماه مبارک رمضان نیاز به حداقل یک بطری شیر در هر روز دارد.

تخم مرغ

هر شانه تخم‌مرغ این روزها ارزان‌تر از ماه‌های قبل است. هر شانه تخم‌مرغ حدود ۸۴۰۰ تا ۹‌هزار تومان قیمت دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف تخم مرغ نیز در ماه رمضان افزایش قابل توجهی را تجربه می‌کند.

خرما

ماه رمضان را می‌توان فستیوال مصرف انواع خرما در ایران دانست. هر چند ایران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خرمای جهان است و در بازارهای صادراتی این کالا نیز حرفی برای گفتن دارد اما مصرف خرما در ماه‌های غیر از رمضان در میان مردم نهادینه نشده و سرانه مصرف پایین‌تر از انتظارات و استانداردهاست. سرانه مصرف خرما در ایران بین ۷ تا ۹ کیلوگرم در هر‌ سال اعلام شده ‌است. قیمت هر کیلو خرما در سطح شهر به‌طور متوسط بین ۸ تا ۱۰‌هزار تومان است اما خرمای مرغوب و برخی انواع خرما تا ۱۵‌هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

شکر

شکر نه‌تنها برای شیرین کردن چای، بلکه در پخت انواع غذاهای مختص افطار مانند حلوا، فرنی، شیربرنج و... کاربرد فراوان دارد. هر کیلو شکر در سطح شهر تهران به‌طور متوسط ۲۵۰۰ تومان فروخته می‌شود. این درحالی است که پیش از شروع ماه رمضان این محصول در بازار با قیمت ۲‌هزار و ۳۰۰تومان و در عمده فروشی‌ها با قیمت ۲‌هزار و ۱۰۰ تومان عرضه می‌شد.

آش و حلیم

آش و حلیم یکی از مهم‌ترین اقلام سفره افطار را تشکیل می‌دهند و خواستار فراوانی نیز دارد. براساس اعلام اتحادیه فروشندگان آش و حلیم هر کیلو آش به قیمت ۷۵۰۰ تومان و هر کیلو حلیم بسته به درجه کیفی و نوع آن به قیمتی در حدود ۸۵۰۰ تا ۹ تومان فروخته می‌شود. اما مشاهدات عینی حکایت از آن دارد که قیمت هر کیلو حلیم در سطح شهر که جزو عاملان مجاز فروش حلیم و‌ آش هستند با قیمت ۱۰‌هزار تومان به فروش می‌رسانند اما با خرید هر چه بیشتر این محصول تخفیف بیشتری برای خریدار در نظر گرفته می‌شود.

زولبیا و بامیه

قیمت اعلام شده برای هر کیلو زولبیا و بامیه از سوی اتحادیه قنادان برای امسال ۸۵۰۰ تومان تعیین شده است اما غالبا قنادان با استناد به درجه کیفی این شیرینی پرطرفدار از عرضه آن به این قیمت خودداری کرده و بهای آن را به بهانه مرغوب بودن و استفاده از مواد درجه یک بالا می‌برند. هر کیلو زولبیا و بامیه، در سطح شهر به‌طور متوسط ۱۰‌هزار تومان فروخته می‌شود. از زمانی هم که وزارت بهداشت اعلام کرده که زولبیا و بامیه باید در جعبه‌های مخصوص ضدسرطان عرضه شود مبلغی به هر کیلو زولبیا و بامیه اضافه شده، درحالی‌که نباید این هزینه توسط خانوار پرداخت شود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۷
0
0
آقا حضرت علی و حضرت فاطمه با یه لیوان آب افطار می کردند!
شما چه انتظاراتی دارید با این اوضاع اقتصادی!
آش و حلیم و فرنی!!!!
:
:
:
آخرین اخبار