تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۶
کد خبر: ۶۶۵۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بهترين راه حل تعیین قیمت شیرخام چیست؟
اخيرا نرخ شيرخام با افزايش 30 درصدي همراه بوده است كه اين مساله اعتراض و انتقاد دامداران و شركتهاي كشاورزي و دامداري استان را به دنبال داشته است.

غلام‌حسين رنجبرها‏، رييس اتحاديه مديره تعاوني كشاورزي دامداران بهبهان اظهاركرد:‌ اعضاي تصميم گيرنده ستاد تنظيم بازار پذيرفته‌اند كه به علت تعديل نرخ حامل‌هاي انرژي و 25 درصد افزايش حقوق و ساير عوامل موثر، نرخ شير خام مشمول افزايش 30 درصدي شود و اين اقدام در راستاي حفظ كيان توليد و اشتغال اقدامي پسنديده و سترگ محسوب مي‌شود.

وي افزود: افزايش 30 درصدي بهاي شيرخام، افزايش حداقل 25 درصدي بهاي فرآورده‌هاي پروتئيني با منشا شيرخام را ناچارا به دنبال دارد و اين چرخه افزايش هزينه تغذيه اكثريت جامعه را به ارمغان مي‌آورد.

رنجبرها تصريح‌كرد: ‌با توجه به ثابت بودن درآمد اكثريت قاطع جمعيت ايران، رويكرد افزايش سهم هزينه محصولات پروتئينی با منشا فرآوردهاي لبني، ‌كاهش مصرف آن را موجب مي‌شود و اين آزمون و خطا بارها در 35 سال گذشته تكرار شده است.

وي عنوان‌كرد: كاهش مصرف لبنيات‏‏، كاهش هوش جوانان در حال تحصيل و تغييرات منفي اندامي اكثريت جامعه و ساير تبعات سوء ناشي از تقليل مصرف شير در سبد تغذيه روزانه را به دنبال دارد.

رييس اتحاديه مديره تعاوني كشاورزي دامداران بهبهان ادامه‌ داد: بنابراين افزايش بهاي لبنيات، بهترين گزينه نیست و اين آخرين راه حل، بدترين و زيان‌آورترين راه ممكن است. بهترين راه حل حفظ بهاي موجود لبنيات از رهگذر تخصيص يارانه به توليدكننده است؛ با افزايش بهاي لبنيات، رسوب محصولات لبني در انبارهاي كارخانجات 2 چندان خواهد شد.

وي اظهاركرد: ‌سودآورترين سرمايه‌گذاري توجيه‌پذير در عرصه سلامت جامعه، پيشگيري از بيماري از مسير بهبود سرانه مصرف فرآوردهاي لبني است؛ در اين راستا اكثريت جوامع توسعه يافته به توليدكنندگان شير يارانه اعطا مي‌كنند.

رنجبرها يادآور شد: بنابراين از دولت می‌خواهیم كه اعطاي يارانه مستقيم به توليد شير را به نحوي فعال کند كه بهاي لبنيات براي مصرف‌كننده سير صعودي به خود نگيرد و محصولات لبني عرضه شده به بازار، جذب بازار مصرف شود؛ در غير اين‌صورت گراني لبنيات با كاهش مصرف را به دنبال دارد.

اين مقام مسوول در ادامه به تغييرات نرخ خوراك دام از سال 90 تاكنون اشاره و خاطرنشان‌كرد: ‌در سال 90 قیمت هر كيلو جو 450 تومان، تفاله چغندر 325 تومان، يونجه 320 تومان، كنسانتره دامي 350 تومان،‌ سبوس گندم 197 تومان و قیمت هر کیلو تفاله شكر 111 تومان بود. امسال قیمت هر كيلو جو 950 تومان، يونجه 580 تومان كنسانتره دامي 720 تومان، سبوس گندم 275 تومان و قیمت تفاله نيشكر 265 تومان است و ذرت دانه‌اي نيز از كيلويي 552 تومان در سال 91 به 1000 تومان در سال جاري رسيده است.

احمدرضا حسيني‌رمضاني‏، مديرعامل شركت تعاوني خدماتي كشاورزان و دامداران فعال گستر بهبهان نیز با اشاره به بالا رفتن هزينه‌ها نسبت به درآمد در دامداراي‌ها، اظهاركرد: ارزش یک لیتر شير توليدي که دامداران به مراکز شیر می‌فروشند معادل يك ليتر آب معدني است اما با این‌وجود ما راضي به افزايش قيمت نيستيم زيرا توان خريد مصرف‌كننده کاهش می‌یابد و با قیمت خريد فاصله مي‌گيرد.

وي افزود: بهتر است برای رشد و شكوفايي صنعت دام و دامپروري و حمايت از توليدكننده و مصرف‌كننده، ‌معادل مابه‌التفاوت 1110 تومان تا 1440 تومان كه نرخ جديد مصوب شده‏، يارانه‌اي به اين بخش اعم از نقدي يا از طريق تحويل نهاده‌هاي دامي به بخش توليد شير اختصاص يابد تا اين صنعت از چرخه فعاليت باز نايستد.

همچنين محمد راشدي، مديرعامل شركت تعاوني كشاورزي دامداران شهرستان اميديه گفت: از چند ماه پيش به اين طرف، مصرف لبنيات به علت گراني آن كاهش يافته است. افزايش مجدد بهاي محصولات و فرآورده‌هاي لبني موجب تشديد كاهش ميزان تقاضاي خريد لبنيات در بين مصرف‌كنندگان خواهد شد.

وي افزود: سيكل كاهش مصرف، صرف نظر از تبعات سوء آن، در عرصه سلامت موجب رسوب و ماندگاري محصولات لبني در كارخانجات خواهد شد و متعاقبا كارخانجات ناچار به كاهش توليد و كاهش خريد شير مي‌شوند‎؛ بنابراين شير توليدي دامداران پس زده مي‌شود.

راشدي تصريح‌كرد: برگشت شير توليدي از كارخانجات، ‌نهايتا ناخواسته منجر به عرضه دام‌هاي مولد و پر توليد به خط كشتار خواهد شد و متعاقبا با اين روند توليد از رونق مي‌افتد و افزايش بيكاري را به دنبال دارد.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر دخل و خرج دامداري‌ها با هم نمي‌خواند و دامداري‌ها با ظرفيت پايين و با زيان فعاليت مي‌كنند، خاطرنشان‌كرد: انتظار داريم پرداخت يارانه شير به توليدكننده برقرار شود تا نرخ محصولات لبني ثابت بماند و سرانه مصرف شير كاهش نيابد تا دامداران بيش از پيش دچار خسارت نشود.

راشدي در ادامه اعطاي مستقيم يارانه به توليدكننده و کاهش قيمت علوفه را اقدامي چند سويه و نويدبخش سلامت عمومي جامعه خواند.

علي رخيده، مديرعامل شركت تعاوني خدمات توليدكنندگان مجتمع دامداران گرمز بهبهان نیز در اين بار اظهاركرد: ‌انتظار داريم معادل 30 درصد افزايش بهاي شير خام، مستقيما به توليدكننده يارانه داده شود تا نرخ محصولات لبني براي مصرف‌كننده ثابت بماند.

وي افزود: افزايش 30 درصدي نرخ شيرخام براي مصرف‌كننده اقدامي ناميمون است و خانوارها با تغييرات نرخ فرآورده‌هاي لبني به ناچار با كاهش مصرف آن كنار مي‌آيند و كاهش مصرف لبنيات، كاهش توليد را به دنبال دارد.

منصور شاكريان، مديرعامل كارخانه پگاه خوزستان نیز درباره آخرين تصميمات براي نرخ شيرخام عنوان‌كرد: ‌در وضعيت اخير شيرخام هم توليدكننده محصولات لبني، هم دامدار و هم مصرف‌كننده ضرر مي‌كند. در حال حاضر براساس آمارها 20 تا 30 درصد از ميزان مصرف لبنيات از سفره‌هاي مردم كاسته و يا حذف شده و اين مساله براي سلامتي نسل جوان بسيار خطرناك است.

وي افزود: يارانه بايد به بخش توليد (دامدار) تعلق بگيرد. در چند ماه گذشته يارانه به دامدار اختصاص يافت و دامدار نيز قيمت شير را ثابت نگه داشت و اقدام خوبي بود.

شاكريان تصريح‌كرد:‌ در حال حاضر هزينه‌هاي توليد، نرخ نهاده‌هاي دامي و مواد اوليه كارخانجات لبني بالا رفته است. دولت‌ها در بسیاری از كشورها به بخش كشاورزي و دامداري يارانه مي دهند و ما نیز انتظار داريم در كشور اين مساله محقق مي‌شود.

وي عنوان‌كرد: ‌در حال حاضر شير را با قيمت‌هاي مختلفي خريداري مي‌كنيم و واقعا سردرگم هستيم و نمي‌دانيم دقيق چه بايد بكنيم.

همچنين عبدالخالق سبحاني‏، رييس اتحاديه دامداران خوزستان گفت: هر توليدي يك مصرف دارد و اگر در بخش توليد شير بخواهيم كه شير ارزان به دست مردم برسد بايد مواد مصرفي دام شامل جو و خوراك دام ارزان شود.

وي افزود: در حال حاضر قيمت نهاده‌هاي دامي چند برابر شده است و با توجه به اين گراني‌ها، هم اكنون قيمت شير ارزان است و اگر بخواهيم با توجه به اين گراني‌ها قيمت شير را محاسبه كنيم قيمت تمام شده به ازاي هر كيلو شير 1500 تومان مي‌شود اما گران شدن شير به نفع مصرف‌كننده و توليدكننده نيست. توليدكننده بايد فروش داشته باشد تا توليد كند و براي اين كار نياز است كه از جاي ديگر به آن كمك شود.

سبحانی عنوان‌كرد:‌ يارانه نقدي به درد نمي‌خورد زيرا عده معدودي از دامداران شير را به كارخانجات مي‌فروشند و مابقي دامداران كه شير را به ساير مراكز مي‌دهند نيز نياز به علوفه دارند و بايد دولت به دامدار كمك كند اما كمك نبايد پولي و نقدي باشد بلکه باید یارانه در راستای تسهیل تامین نهاده‌هاي دامي برای دامداران باشد.

هر تصميمي كه در دولت و ساير بخش‌ها براي بخش توليد و بازار كشور به‌وي‍ژه در زمينه اقلام اساسي گرفته مي‌شود بايد براساس برنامه‌ريزي، ‌اصول صحيح و كارشناسي شده باشد و اين‌كه در اين تصميمات بايد هم به فكر مصرف‌كننده و هم توليد كننده باشيم.

گزارش از مونا چراغی
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار