تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۶۶۶۲۸
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب اهواز:
تاخیر در پرداخت یاعدم پرداخت قبوض آب، بنیه مالی ونقدینگی شرکت‌آبفا اهواز را تضعیف خواهدکرد
تعداد مشترکین آب و فاضلاب آبفا اهواز / واگذاری و فروش انشعاب در سال 1392 / درآمد حاصل از فروش آب بهاء / وضعیت مطالبات شرکت از مشترکین / بهبود خدمات به مشترکین در مناطق هفتگانه آبفا اهواز / ادارات پاسخگو / واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان / اقدامات فرهنگی واطلاع رسانی / تعویض کنتور / خدمات دولت الکترونیک / توزیع قبوض و وصول مطالبات فتوای دینی در مورد عدم پرداخت قبوض / ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب
سید ابراهیم عبدالله زاده معاون خدمات مشترکین و درآمد شرکت آب و فاضلاب اهواز در گفتگویی با خبرنگار ما در خصوص عملکرد شرکت در بخش خدمات مشترکین ، وضعیت مطالبات شرکت، رسیدگی به امور مشترکین و تقاضاهای جدید، سیستم پرداخت الکترونیک، تغییر فرآیند دوره قبوض و برخی دیگر از مسائل موجود در این معاونت، توضیحاتی را ارائه کرد.

تعداد مشترکین آب آبفا اهواز

وی در ابتدا در خصوص تعداد مشترکین آب در شهرستان اهواز گفت: با توجه به شرایط اقلیمی موجود در شهرستان، مصرف آب بالاست. در حال حاضر حوزه خدمات رسانی  شرکت آبفا اهواز شهرستان های اهواز، کارون، باوی، حمیدیه و شهرهای ویس، شیبان، رامین و شیرین شهر را با تعداد 250 هزار و 392 مشترک تحت پوشش دارد.

واگذاری و فروش انشعاب در سال 1392

وی افزود: طی سال 1392 در اهواز 14174 انشعاب آب و  13837 انشعاب فاضلاب واگذر کردیم که از این تعداد 88 درصد واگذاری ها در بخش خانگی و 12 درصد دیگر در بخش غیر خانگی بوده است.
وی مجموع در آمد حاصل از فروش انشعاب آب و فاضلاب در سال 1392 را یک صد میلیارد ریال اعلام کرد و گفت:  از این تعداد انشعاب واگذار شده ، تعداد 9431 انشعاب غیرمجاز به مجاز تبدیل گردیده است.  66 درصد قراردادها ناشی از تبدیل انشعاب غیرمجاز به مجاز بوده است.

تعداد مشترکین فاضلاب

مهندس عبدالله زاده تعداد مشترکین دارای فاضلاب در مجموع شهرهای اهواز، ویس، ملاثانی، شیرین شهر و کارون را 325 هزار مشترک اعلام کرد و گفت: دو شهر حمیدیه و شیبان فاقد مشترکین فعال فاضلاب می باشند و به صورت سنتی توسط شهرداری خدمات دهی می شوند. در چنین شرایطی 6/92 درصد ار مشترکین آب تحت پوشش فاضلاب می باشند.

درآمد حاصل از فروش آب بهاء


وی با اشاره به تلاش کارکنان  در اخذ مطالبات شرکت در سال گذشته گفت: در بخش درآمدهای حاصل از فروش آب بهای مصرفی و خدمات دفع فاضلاب، در سال  1392 حدود 392 میلیارد ریال درآمد حاصل از فروش آب بوده است.
وی اضافه کرد: در سال 1392 از مجموع قرائت های انجام شده به منظور محاسبه و صدور قبض آب بهای مصرفی مشترکین، 75 درصد از مشترکین دارای قرائت پاک هستند. 15 درصد مشترکین دارای کنتور خراب هستند. 5 درصد آب اقدام به برداشتن کنتور و استفاده مستقیم از شبکه و مابقی مشترکین دربسته و بخار گرفته بوده اند.

وضعیت مطالبات شرکت از مشترکین

معاون امور مشترکین و درآمد آبفا اهواز در ادامه به وضعیت مطالبات مشترکین این شرکت پرداخت و اظهار داشت: در بخش آب بهای مصرفی و خدمات دفع فاضلاب، مجموع مطالبات تا پایان سال 1392 مبلغ 420 میلیارد ریال می باشد که از این مبلغ 127 میلیارد ریال مطالبات از نیروهای مسلح، 79 میلیارد ریال مربوط به شهرداری و بابت انشعابات فضای سبز،  146 میلیارد ریال مربوط به مشترکین خانگی، 21 میلیارد ریال مربوط به واحدهای تجاری و خدماتی ، 10 میلیارد ریال مربوط به دستگاههای دولتی و 37 میلیارد ریال مطالبات باقی مانده نیز مربوط به مدارس دولتی و غیر دولتی، صنایع، مراکز فرهنگی، نانوایی ها، گرمابه ها و مراکز عمومی می باشند.
وی اضافه کرد: همچنین 95 میلیارد ریال از مطالبات شرکت مربوط به تقسیط حق انشعاب آب و فاضلاب می باشد که مبلغ 50 میلیارد ریال آن مربوط به شهرداری ها ، 42 میلیارد ریال مربوط به مشترکین خانگی و 3 میلیارد ریال هم  مربوط به سایر مشترکین می باشد.

بهبود خدمات به مشترکین در مناطق هفتگانه آبفا اهواز



وی اقدامات شرکت آبفا اهواز که در راستای بهبود خدمات به مشترکین انجام یافته است را توضیح داد و گفت: در سطح شهر اهواز جهت سهولت دسترسی مشترکین هفت منطقه فعال را ایجاد کردیم . حوزه پوشش این مناطق عبارتند ازمنطقه یک آبفا شامل منطقه یک و هفت شهرداری، منطقه دو آبفا شامل مناطق 6 و2 شهرداری، منطقه سه آبفا شامل منطقه 3 شهرداری، منطقه چهار آبفا که حوزه فعالیت آن شهرداری منطقه 4 می باشد.
وی ادامه داد: حوزه تحت پوشش منطقه پنج آبفا شهرستان کارون است  و منطقه  هشت، محدوده منطقه هشت شهرداری اهواز می باشد. حوزه فعالیت منطقه مشترکین بزرگ مشترکین بزرگدر سطح شهر اهواز نیز شامل ادارات و سازمان های دولتی، صنایع بزرگ، نیروهای مسلح، شهرداری ها و سایر مشترکین می باشد.

ادارات پاسخگو

عبدالله زاده در خصوص پاسخگویی ادارات زیرمجموعه این معاونت گفت: در هر یک از ادارات تابعه، اداره پاسخ گویی و رسیدگی به مراجعات مردمی هم داریم. به منظور تسهیل در امر پرداخت و جلوگیری از تردد مراجعین به شعب بانک ها با هماهنگی بانک ملت و ملی در کلیه مراکز امور مشترکین و ادارات تابعه، اقدام به نصب دستگاه های کارت خوان نمودیم.

واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان

وی در زمینه واگذاری خدمات به دفاتر خدمات پیشخوان  که با هماهنگی استانداری خوزستان انجام شده است، افزود: در این زمینه اقدام به عقد قرارداد با 54 دفتر پیشخوان شده و کلیه خدماتی که نیاز به مراجعه متقاضیان و مشترکین انشعاب و فاضلاب به دفاتر امور مشترکین داشته به این دفاتر واگذار گردیده است.
وی همچنین گفت: واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان در راستای ارائه خدمات بهینه و مطلوب به شهروندان عزیز طراحی و اجرا گردید که  این امر منجر به کاهش مراجعات به ادارات و مناطق امور مشترکین شده و از طرفی به لحاظ تعدد دفاتر پیشخوان و ساعات فعالیت آنها در صبح و عصر،  مراجعات مشترکین نیز راحت تر گردیده است.

اقدامات فرهنگی واطلاع رسانی

وی سپس به برخی از اقدامات فرهنگی و آموزشی در راستای  اطلاع رسانی و فرهنگ سازی مصرف  اشاره کرد و گفت: با هماهنگی صداو سیمای خوزستان چند برنامه تلویزیونی مرتبط با تعرفه ها و مدیریت مصرف اطلاع رسانی گردید که با توجه به ساعت و وقت برنامه، استقبال خوبی از این برنامه ها شد.
این مقام مسئول در آبفا اهوازهمچنین به انتشار  و توزیع کتابچه های راهنمای مشترکین اشاره کرد و افزود:  در این کتابچه که با تعداد مناسبی در اختیار مردم اهواز در سطح ادرات و مناطق تحت پوشش قرار گرفت، درباره مدیریت مصرف آب و چگونگی صدور قبض ، کانال های ارتباطی مردم با مسئولین شرکت آبفا اهواز، جدول راهنمای تلفن بانک ، جدول راهنمای وب سایت بانک ها ، مدارک مورد نیاز خدمات مشترکین، محدوده فعالیت امور مشترکین توضیحات در حد نیاز مشترکین داده شده است.

تعویض کنتور



وی در خصوص اقدامات انجام شده در تعویض کنتور های خراب گفت: از جمله اقدامات انجام شده در این معاونت، تعویض حدود 15 هزار کنتور خراب مشترکین در سال گذشته بود که در راستای پاسخگویی به مشترکین که نسبت به صدور قبض صادر شده معترض بودند و نیز تعویض کنتورهای خراب طبق برنامه عملیاتی شرکت انجام گرفت.
وی همچنین به عدم چاپ و توزیع قبوض با مبالغ کمتر از 30 هزار ریال اشاره کرد و یادآور شد: این کار به منظور تسهیل در امر پرداخت و جلوگیری از تردد مشترکین به بانک ها انجام شده است.

خدمات دولت الکترونیک

معاون امور مشترکین و درآمد شرکت آبفا اهواز در ادامه به اقدامات این معاونت در راستای بهینه سازی خدمات به ویژه دفاتر پیشخوان و ارائه خدمات از طریق وب سایت شرکت  اظهار داشت: در این زمینه  اقدام به تغییر نرم افزار فروش (مشترکین) طی سال 1392 نمودیم. در آینده نزدیک  نیز سامانه الکترونیک پیامک دریافت اطلاعات رقم کنتور و ارائه اطلاعات بدهی با درج شناسه منظور و پرداخت، به بهره برداری می رسد.
وی با اشاره  اقدامات انجام شده در جهت  تسریع و تسهیل فرآیند واگذاری و نصب انشعابات آب گفت: با هماهنگی سازمان صنعت و معدن و تجارت خوزستان و اتحادیه صنف ساختمانی شهرستان اهواز، نظارت بر مراکز فروش لوازم انشعاب و نیز نظارت بر کیفیت و قیمت اقلام مورد نیاز متقاضیان انشعاب  به سازمان یاد شده واگذار گردید.

توزیع قبوض و وصول مطالبات

مهندس عبدالله زاده پیرامون وصول مطالبات اظهار داشت: در شهر اهواز مشکل عمده ما وصول مطالبات از مشترکین است. 35 درصد مطالبات ما از مشترکین خانگی است و 30 درصد از مطالبات از مرکز نظامی و انتظامی، 19 درصدرد مطالبات از شهرداری است و علی رغم اینکه که با هزینه های گزاف اقدام به انجام عملیات قرائت می کنیم  تمام تلاش ما این است که قرائت ها سالم و صحیح صورت بگیرد که آمار نشان می دهد 75 درصد قبوض صادره، قبوض دارای کنتور سالم بوده اند.
وی افزود: اقدامات کنتوری لازم را در بحث کنترل مصرف مشترکین، کنترل تعرفه های اعمال شده و کنترل قبض محاسبه شده قبل از توزیع انجام می دهیم و نهایتا اقدام به توزیع قبض و تحویل قبض با احترام یه مشترک می کنیم.
وی گفت: علی رغم هزینه بر بودن تغییر فرایند دوره قبض، دوره صدور قبض از 60 روز به 45 روز مشترکین عادی و به یک ماه برای مشترکین بزرگ کاهش دادیم. هدف از انجام این اقدام قرائت هشت مرحله ای در یک سال به جای شش مرحله و انجام با دقت در صدور صورت حساب و توزیع قبض در مدت کوتاه تر به منظور برنامه ریزی بهتر پرداخت توسط مردم بوده است.

تاخیر در پرداخت قبوض، خدمات رسانی آبفا را مشکل می کند

معاون امور مشترکین و درآمد آبفا اهواز در ادامه به مشکل وصول مطالبات و تاخیر در پرداخت قبوض توسط مشترکین  اشاره کرد و اظهار داشت: علی رغم همه اقدامات ما برای سهولت امور مشترکین و به کارگیری سیستم های پرداخت الکترونیک با هماهنگی بانک های سطح شهر اهواز و شهرهای تابعه و نیز دفاتر پیش خوان، باز هم  ناگزیر هستیم با استفاده از پیمانکاران بخش خصوصی و با هماهنگی با نیروی انتظامی و مراجع قضایی اقدامات لازم را به منظور وصول مطالبات از مشترکین به عمل بیاوریم که این موضوع، هزینه های شرکت را به شدت افزایش داده است.
وی یادآور شد: اعتقاد همه ما و همه اقشار در تمام ادیان بر این است که آب مایه حیات بشری و از قداست خاصی برخوردار است. از طرفی با توجه به شرایط خاص اقلیمی شهر اهواز و شهرهای تابعه شرکت که ناگزیر به برداشت آب از منابع سطحی و تولید و زحمات کلیه همکاران صنعت آب و فاضلاب می باشد، تاخیر در پرداخت قبوض ها از سوی مشترکین خدمات رسانی ما را مشکل می کند.
وی تاکید کرد: تاخیر در پرداخت یا عدم پرداخت قبوض آب منجر به تضعیف بنیه مالی و نقدینگی شرکت آبفا به عنوان یک شرکت خودگردان گردیده ونهاینا سطح خدمات رسانی را برابر نیاز و انتظار مردم شریف اهواز تضعیف می نماید.
مهندس عبدالله زاده افزود: هر چند با وجود تمام تنگناهای مالی ناشی از سقف بالای مطالبات از مشترکین، همه تلاش خدمتگزاران مردم در شرکت آ ب و فاضلاب اهواز بر ارائه خدمات بهینه به شهروندان عزیز می باشد، با این حال وصول به موقع اب بهاء مشترکین موجب ضمانت و تداوم خدمات شرکت و ارتقاء خدمت رسانی ما خواهد شد.

فتوای دینی در مورد عدم پرداخت قبوض

وی با اشار به استفتا از مراجع عظام تقلید در خصوص عدم پرداخت آب بهای مصرفی مشترکین اظهار کرد: این بزرگان امتناع از پرداخت قبوض آب بها را جایز ندانسته و وضو و غسل را باطل اعلام کردند و فرمودند مشترک بدهکار ضامن آن مبلغ است.

ضرورت اعمال مدیریت مصرف آب

 معاون امور مشترکین آبفا اهواز با اشاره به انتقال آب از طرح غدیر  که حسب تاکید و دستور ریاست جمهوری اسلامی ایران طی چند ماه گذشته افتتاح و به بهره برداری رسید و بالغ بر 60 درصد مشترکین را تحت پوشش قرار داده است، گفت:با توجه به سرمایه گذاری های کلان دولت در این بخش و هزینه های گزاف تولید و انتقال آب از بالا دست، لازم است که همه شهروندان و مشترکین در زمینه مدیریت مصرف آب ، جلوگیری از هدر رفت آب به عنوان سرمایه ملی به منظور کمک به محیط زیست ، جلوگیری از افزایش دبی فاضلاب و خسارت به محیط زیست و نیز کاهش مبالغ قبوض آب بهای مصرفی، اقدامات لازم را در زمینه صرفه جویی آب مبذول نمایند.

قدردانی از همراهی کارکنان در بخش های معاونت امور مشترکین و درآمد


مهندس عبدالله زاده در پایان از مساعدت مهندس براتی مدیرعامل شرکت در اجرای طرح های این معاونت و نیز ازتلاش صمیمانه و صادقانه کلیه کارکنان شاغل در بخش های مختلف امور مشترکین شرکت قدردانی کرد.
 وی همچنین از صبر و حوصله این کارکنان در برخورد با مشترکین محترم تشکر کرد و  تاکید نمود: کسب رضایت مشترکین بر همه ما یک امر واجب است و من از همه کارکنان پرتلاش شرگت که این نکته مهم را همیشه در نظر گرفته و در رفتار خود لحاظ می کنند، تشکر می کنم.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
احسان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
0
0
خیلی دوستت داریم آقای رئیس
سید سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
0
0
ما که منکر پرداخت نیستیم ولی خداییش آب که نیست فاضلآب است در ضمن چرا عجز و لابه و طرح فتوا اگه خیلی دلسوز و شجاع تشریف دارید چرا از این همه سود و ثروت که از استان خارج میشود سهمی را از آن برای آبفا نگه نمیدارید چرا تذکر و فریاد نمیزنید چرا گریه و مطالبه از مردم ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
0
0
لطفا این رامنعکس کنیدقبضهای منطقه کوت نواصرشهرستان کارون یابعدازمهلت مقررپرداخت یایک روزمانده به مهلت توزیع میگردد.وبعضی اوقات مامورکنترل کنتورآب اصلا به بعضی منازل مراجعه نمی کندووضعیت رادربسته درقبض می نویسند.لطفا رسیدگی نمایید.
میترا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
0
0
لطفاً به جای تشکر حق و حقوق قانونی پرسنل پیمانی و رکوردی زحمت کش را بپردازید ، تشکر شما دردی را درمان نمیکند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
0
0
شعار ندهید وضعیت اب و فاضلاب اهواز بی صاحب است
علی ال کثیر عضو شورای شهر حر
|
-
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۱
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با همت جهاد سازندگی و همیاری اهالی از نعمت آب آشامیدنی سالم بهرمند شدیم و تا قبل از تحویل شبکه آب شهر به شرکت آبفای خوزستان این شبکه توسط اهالی اداره می شد و مشکل خاصی نداشتیم و حال که شرکت آبفا وارد عمل شده بر مشکلات شهر اضافه شد . هم اکنون آثار حفاری های رها شده چهر ه شهر را مخدوش کرده و نارضایتی عمیقی را در اهالی ایجاد نموده است . پیمانکاری که قرار بود کار تعویض شبکه فرسوده را به انجام برساند نه تنها کار را به اتمام نرساند بلکه زمینه بروز مشکلات بهداشتی و افت فشار آب در برخی مناطق شهر را فراهم آورد . حدود دو سال است که مسئولین آبفای خوزستان حتی یک ریال هم به شهر کمک نکردند . شورای شهر حر از مسئولین محترم استدعا دارد نسبت به حل این مشکل اهتمام ورزند . وضعیت آب شهر حر به بحران نزدیک شده است . با تشکر
نعیم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۵
0
0
باسلام : جناب آقای مهندس درروزهای اخیرمأموران شمااقدام به بازرسی ازخانه ها مناطق محروم وضعیف شهرمنجمله حصیرآباد وغیره وبازرسی ناشیانه وغیره کارشناسانه کرده اند به مردم دستورمیدهندکه بخاطرداشتن حتی یک اتاقک کوچک وانباری درطبقه ی دوم خانه باید یک انشعاب آب جدید بکشتن من این سوال را دارم وقتی درآن انباری حتی عکس یک لوله آب کشیده نشده وهیچگونه آثاری ازمصرف یک قطره آب هم نیست و ملکی که 75متر بیشترندارداین کارشناس ازکجا تشخیص داده وچرا باید انشعاب جدیدآب بکشیم خواهشاٌاز افرادمتخصص وباشعوربرای اینکارهااستفاده کنیدتادرست جواب بدهندواین ظلم واجحاف را درحق مردم نکنند. ضمناً درقبض ما کنترل خراب می نویسن ووقتی به آنها میگوئیم که چرااینرا درست نمی کنید میگویند همین که هست. به ما بگوئید که چه باید بکنیم؟
:
:
:
آخرین اخبار