تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۶۷۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش آسیب‌های موادمخدر با ارتقای‌هویت‌دینی
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در جلسه کمیته فرهنگی و پیشگیری شورای مبارزه با مواد مخدر استان، گفت: ارتقای هویت دینی و ملی موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر می‌شود.

تقی‌زاده در این جلسه که امروز برگزار شد، اظهار کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر نخستین اولویت ما در این کمیته است که باید از طریق آموزش و پرورش این مهم تحقق یابد. بنابراین پیشنهاد می‌شود کتابی به این عنوان در دوره متوسطه تدوین شود تا دانش‌آموزان آگاهی بیشتری در این زمینه کسب کنند.

وی با بیان این که یکی از آسیب‌های اجتماعی اعتیاد، بی‌سوادی است، ادامه داد: اکنون در استان خوزستان در حدود 700 هزار نفر بی‌سواد وجود دارد. هر چند در طول یک دهه اخیر، آموزش و پرورش خوزستان در زمینه باسواد کردن بی‌سوادان رتبه اول ملی را داشته اما از آمار 700 هزار نفری تنها دو هزار نفر تحت پوشش آموزش و پرورش هستند، از سوی دیگر نیز بر اساس برنامه‌های ملی باید بی‌سوادی در سال 94 به طور کامل ریشه‌کن شود ولی آیا این امر شدنی به نظر می‌رسد؟

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اظهار کرد: با این که گفته شده یکی از علل روی آوردن به مصرف مواد مخدر، بی‌سوادی است اما در آمار معتادان می‌بینیم که معتادان باسواد بیشتر از معتادان بی‌سواد هستند. بنابراین باید توجه داشت که علل اعتیاد، شکسته شدن برخی ساختارهای فرهنگی و ساختار هویت دینی، ملی، تاریخی، و اجتماعی است.

تقی‌زاده ادامه داد: هر سازمان باید حداقل 10 نفر بی‌سواد را به آموزش و پرورش معرفی کند و با توجه به این که 31 اداره و سازمان و نهادی که عضو کمیته فرهنگی هستند، باید آماری حدود 310 نفر بی‌سواد شناسایی شود. سال گذشته آموزش و پرورش تنها توانست 2 هزار بی‌سواد را جذب کند و تحت آموزش قرار دهد.

وی اظهار کرد: اعضای کمیته فرهنگی و پیشگیری در جلسه آینده پیشنهادات مکتوب خود را در خصوص تولید و تدوین کتاب آموزشی مقابل با مواد مخدر و محتوای آن ارایه کنند. همچنین تشکیل کارگاه‌ها با رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی باید در اولویت قرار بگیرد. از دیگر مباحثی که می‌توان در آن مشارکت کرد، تولید فیلم و تئاتر است که در این زمینه نیاز به هم‌فکری نهادهای مرتبط داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش عنوان کرد: کتاب و کتاب‌خوانی بحث مهمی است که در جهت پیشگیری از اعتیاد باید مورد توجه قرار گیرد. میانگین سرانه مطالعه یک ایرانی از میانگین سرانه مطالعه جهانی بسیار پایین‌تر است. بر اساس آمارهای علمی بین‌المللی، هر ایرانی در روز 2 دقیقه و یک فرانسوی در روز 3 ساعت و نیم مطالعه می‌کند.

تقی‌زاده ادامه داد: سرانه چاپ کتاب برای هر ایرانی در کشور یک جلد کتاب است، این در حالی است که سرانه چاپ کتاب برای هر پاکستانی چهار کتاب می‌باشد. بسیار ضروری است که بدانیم بالا رفتن سرانه چاپ و مطالعه در کشور موجب ارتقای هویت دینی و ملی و در نهایت کاهش آسیب‌های اجتماعی اعتیاد می‌شود، بنابراین عوامل و مکانیزم‌هایی که موجب رفع آسیب‌های اجتماعی اعتیاد می‌شود، همین اولویت‌هاست. بر همین اساس برنامه‌ای با 25 شاخص در شورای آموزش و پرورش استان به تصویب رسیده است.

عبادیان، رییس پژوهشکده تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خوزستان نیز در این جلسه عنوان کرد: با توجه به این که در تابستان دانش‌آموزان اوقات فراغت بیشتری دارند، در جهت پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر، ستاد اوقات فراغت در استان تشکیل شده و به دنبال آن نیز ستادهای مناطق و شهرستان ها شکل گرفته است. پایگاه‌های تابستانه اوقات فراغت نیز در هر منطقه مشخص شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین فضاهایی مانند کانونهای پرورشی و دارالقرآن ها، از جمله فضاهایی هستند که در طول سال در کنار مدرسه، اوقات خارج از مدرسه دانش‌آموزان را پر می‌کنند و در تابستان این مراکز به طور خاص به فعالیت‌های اوقات فراغت اختصاص داده می‌شوند. در استان 62 کانون تربیتی فرهنگی در سراسر استان فعال هستند که دانش‌آموزان با رشته‌های متنوع این کانون‌ها، اوقات فراغت خود را پر می‌کنند.

عبادیان اظهار کرد: اگر بخواهیم یک کار عملیاتی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر انجام دهیم، همه دستگاه‌هایی که در دستور کار نامشان آمده، باید پای کار آیند. آموزش پرورش امکانات محدودی دارد که در حال فرسایش و کهنه شدن هستند. فضای آموزش و پرورش خوزستان جوابگوی 850 هزار دانش‌آموز نیست و اگر تعداد دانش‌آموزان بزرگسال و شبانه را نیز محاسبه کنیم، رقمی بالای 900 هزار نفر می‌شود و با این حساب، فضاهای اوقات فراغت بسیار محدود هستند.

وی افزود: امکانات موجود آموزش و پرورش جوابگوی این همه دانش‌آموز نیست و لازم است همه دستگاه‌ها و نهادها کمک کنند تا اوقات فراغت شاد و با نشاطی ایجاد شود و ایجاد این امکان، تنها بر عهده آموزش و پرورش نیست.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار