تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳
کد خبر: ۶۷۰۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استقبال پرشور خوزستانی ها از اهدای خون در شبهای قدر
مردم خوزستان همچون سال های گذشته، امسال نیز استقبال پرشوری از اهدای خون در شب های قدر داشتند و صف های ایجاد شده در برابر پایگاه های اختصاص یافته برای این کار نشان می دهد که مردم در این شبهای ارزشمند، نیم نگاهی نیز به کارهای خیر دارند.

اهدای خون امری است كه با زندگی انسان ارتباط مستقيم داشته و در فرهنگ اسلامی نیز ارزش والايی دارد. این کار یکی از سنتهای پسندیده در فرهنگ کشور ما قلمداد می شود و با توجه به تاکید کتب دینی ما به اهمیت انجام این عمل نجات بخش، مردم برای شرکت در این اقدام خداپسندانه گرایش زیادی دارند، موضوعی که شاید با کمی فرهنگ سازی بیشتر بتوان آن را نهادینه کرد.

در ماه رمضان، اين مهماني پربركت، مسلمانان گذشتن از خود و آنچه را كه از دنیا به آن علاقه دارند و وابسته اش هستند، تمرين مي كنند. در اين ‌ماه گذشتن از هر وابستگی زيباست؛ به خصوص اگر بدانی اين گذشتن، به عده ای زندگی می بخشد. يكي از محلهای حضور روزه داران در شبهای قدر ‌ماه رمضان، پايگاه هاي انتقال خون است. در اين شبها پايگاه هاي انتقال خون آنقدر شلوغ مي شوند كه گاهی مجبوريد براي اهداي خون در صف بايستيد.

چه ایثار و گذشتی زیباتر از زمانی که می توان با ایثار قطره ای از خون سالم، غروب عمری را طلوعی دوباره ببخشید. در اغلب موارد تزریق خون تنها راه نجات بیماران یا مصدومان است و از آنجا که تا امروز هیچ ماده ای در هیچ شرایطی نتوانسته جانشین خون، این ماده حیات بخش گردد. در نتیجه انسان تنها تولید کننده و مصرف کننده خون خویش است و امکان نگهداری محدود خون در کیسه های مخصوص خونگیری باعث شده که اهدای خون از اهمیت ویژه ای برخوردار شود و تبادل این ماده حیاتی به عنوان جلوه ای از ایثار و نوعدوستی  همواره  مورد تقدیر و قدردانی قرار گیرد.

به گفته کارشناسان و متخصصان افرادی که در سال حداقل دو بار خون اهدا می کند اهدا کننده مستمر اطلاق می شود. اهدا کنندگان مستمر به دلیل اینکه به طور منظم خون اهدا  می کنند جزو سالمترین گروه اهدا کنندگان به شمار می روند. بر اساس آمار در کشور در هر دقیقه حدود هشت نفر از فرآورده های خونی استفاده  می کنند و به طور متوسط از هر سه نفر یک نفر در طول عمر خود از خون و فراورده های خونی استفاده می کنند.

اما امسال نیز همچون سال های گذشته مردم خوزستان به خصوص در شبهای قدر استقبال مناسبی از اهدای خون در پایگاه های مستقر برای این کار از خود نشان دادند به گونه ای که اغلب پایگاه های اختصاص یافته برای این کار با ازدحام مردم و ایجاد صف های نسبتا طولانی مواجه شده کاری که به نظر می رسد در شب بیست و سوم ماه رمضان نیز شاهد آن خواهیم بود.

اهدا خون بهترین برنامه زندگی ام است

علی 33 ساله كه در شب قدر  براي اهدا خون خود به یکی از مركز انتقال خون اهواز مراجعه كرده وی اين كار را جزو بهترین برنامه های زندگی خود می داند و می گوید: از چهار سال پیش  تاکنون خون اهدا می کنم به دلیل بی توجهی تا پیش از آن هرگز برای چنین عمل نیکویی اقدامی انجام نداده بودم اما توسط یکی از دوستان که از اهداکنندگان مستمر خون بود به این کار تشویق شدم و گاهی حسرت می خورم که ای کاش بسیار پیش تر از این به اهدای خون می پرداختم.

وی در مورد اولین باری که خون اهدا می کرد می گوید: درا بتدا کمی دلهره داشتم اما بدون اغراق باید بگویم به تدریج حسی از شور و نشاط روحی بر جسمم غالب شد، احساس شادمانی عجیبی داشتم.

اهدا خون یک عمل ایثارگونه است

محمد 19 ساله که تاکنون دو بار خون اهدا کرده است می گوید: به عنوان یک جوان اعتقاد دارم این عمل یکی از بهترین اعمال در زندگی انسان است زیرا با اهدای خون خود می توانیم جان بیماران نیازمند را نجات بدهیم و با این کار احساس رضایتمندی خاصی به انسان دست می دهد چرا که واقعا یک عمل ایثارگونه است که هم برای خود ما و هم برای دیگران مفید است.

وی با خوشحالی از اینکه توفیق اهدا خون را در شب قدر پیدا کرده است، ادامه می دهد: همه برای بخشش و احسان هزینه های کلانی می دهند من که این هزینه ها را ندارم بنابراین اهدا خون را انتخاب کردم و فکر می کنم احسانم به مراتب خیلی پرارزش است و مطمئنا به دست یک نیازمندخواهد رسید.

بیماران هموفیلی، تالاسمی، بیماران دیالیزی، بیماران نیازمند جراحی، نوزادان مبتلا به عوارض ناشی از ناسازگاری خون، بیماران پیوند اعضا، مصدومان سوانح مختلف مثل سوختگی های شدید و تصادفات رانندگی و مبتلایان به انواع سرطان ها به ویژه در مرحله شیمی درمانی، از جمله بیمارانی هستند که نیاز آنها به اهدای خون، همیشگی است و این نیاز اضطراری آنها ربطی به ایام مختلف سال ندارد، هر بار اهدا خون شاید فقط چند ساعت از وقت شما را بگیرد، اما با صرف همین مدت کوتاه، می توانید جان یک یا چند نفر را نجات دهید.

فواید اهدای خون

دکتر اعظم السادت هاشمی، متخصص بیماری های خون در خصوص فواید اهدای خون اظهار می کند: اهداي خون يک کار مفيد براي سلامت جسمي است و هر انسان سالمي حداقل هر سه ماه يک بار مي تواند خون اهدا کند، اهداي خون مزاياي فراواني براي سلامت دارد و يکي از مهم ترين آنها اين است که فرد مي تواند از وضعيت سلامت جسمي خود مطلع شود. زيرا سازمان انتقال خون، آزمايش هاي متعددي از خونهاي اهدا شده مثل آزمايش HIV، هپاتيت B و C انجام مي دهد و اهدا کننده خود به خود يک چکاپ کامل از بيماري هاي انتقالي از خون انجام داده است.

وی تصریح می کند: دومين فايده آن به ويژه براي کساني که در شهرهاي بزرگ زندگي مي کنند و اختلالات ريوي و بيماري هاي مزمن تنفسي دارند و به تبع بيماري شان دچار افزايش غلظت خون و افزايش هموگلوبين خون مي شوند، اين است که چگونگي گردش خون در بدن تنظيم مي شود و تنگي نفس و عوارض جانبي بيماري کاهش مي يابد.

اين متخصص بیماریهای خون درباره تاثير اهداي خون و شناسايي بيماران مبتلا به بيماري هاي انتقالي از طريق خون اين گونه توضيح مي دهد: بيماري هايي نظير سفليس که زماني در بسياري از کشورها شايع بود از طريق آزمايشي تخصصي تشخيص داده مي شود و مبتلايان بلافاصله به مراکز درماني ارجاع داده مي شوند. همين طور مبتلايان به بيماري هپاتيت B و C نيز در یک فرآيند اهداي خون شناسايي مي شوند. علاوه بر اين مواردريا، اهداي خون براي سلامت گروه هاي ويژه اي از جامعه بسيار مفيد تشخيص داده شده است.

وی بیان می کند: اهداي خون براي تمامي افراد مانعي ندارد اما شرايط عمومي آن عبارتند ازسن بين ۱۷ تا ۶۵ سال، حداقل وزن ۵۰ کيلوگرم، تعداد نبض بين ۵۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقيقه، فشار خون بين ۹۰ تا ۱۸۰ ميلي متر جيوه، حداقل هموگلوبين خون۱۲ گرم در دسي ليتر، حداقل فاصله بين دو اهدا هشت هفته کامل و درجه حرارت بدن کمتر از ۳۷ درجه سانتي گراد.اين معافيت مي تواند موقت يا دايم باشد.

هاشمی اضافه کرد: در معافيت موقت فرد در مراجعه فعلي نمي تواند خون اهدا کند ولي پس از سپري شدن مدت معيني مي تواند دوباره براي اهداي خون مراجعه کند اما در معافيت دايم فرد به لحاظ حفظ سلامت خود و يا گيرنده خون اجازه ندارد تا پايان عمر خون اهدا کند.

پايگاه هاي سيار انتقال خون خوزستان در شب هاي قدر فعال هستند

لاله نظري مسئول بخش اهداي خون سازمان انتقال خون خوزستان با بیان اینکه پايگاه هاي انتقال خون استان خوزستان در ماه رمضان در دو نوبت صبح و بعد از ظهر فعال هستند، عنوان كرد: سه پايگاه ثابت انتقال خون در سطح شهر اهواز واقع در منطقه امانيه، خيابان سلمان فارسي و چهارشير از ساعت هشت تا 12صبح و هفت بعد از ظهر تا 11شب در ماه رمضان فعال هستند.

وي افزود: پايگاه هاي سيار انتقال خون نيز در شب هاي قدر فعال هستند، همچنين در صورتي كه در خواستي از سوي مساجد و يا هر مكاني كه روزه داران تجمع مي كنند و افطاري صرف مي شود، مطرح شود، سازمان توانايي اين را دارد كه پايگاه سيار انتقال خون فعال و انتقال دهد.

مسئول بخش اهداي خون سازمان انتقال خون خوزستان تصريح كرد: روزه داراني كه مي خواهند خون اهدا كنند بهتر است اين عمل پسنديده را در ساعت شش صبح و بعد از خوردن سحري انجام دهند و در صورتي كه مايلند بعد از ظهر اين كار را انجام دهند ساعت هفت برای این کار مناسب است.

خوزستانی ها سال گذشته حدود 113هزار واحد خونی اهدا کردند

عبدالحسین قاسم زاده، مدیرکل انتقال خون خوزستان، نیز اظهار می کند: در شب های 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان پایگاه سیار انتقال خون در مصلای مهدیه امام خمینی(ره) اهواز در طول شب احیا فعال خواهد بود ضمن آنکه همه پایگاه های انتقال خون استان از شب احیا تا صبح آماده دریافت خون اهدایی هم استانی های روزه دار هستند.

وی ادامه می دهد: روزه دارانی که بین گروه سنی 17 تا 65 سال قرار دارند می توانند بدون هیچ نگرانی با مراجعه به پایگاه های انتقال خون، یک واحد خونی اهدا کنند و روزه داری منافاتی با اهدا خون ندارد و به هیچ عنوان ضرری متوجه اهدا کننده خون نیست.

قاسم زاده با بیان اینکه خوزستانی ها پارسال حدود 113هزار واحد خونی به صورت داوطلبانه اهدا کردند، تصریح می کند: در ماه رمضان تغییراتی در ساعات کاری پایگاه های انتقال خون ایجاد شده است به این ترتیب که پایگاه های انتقال خون سراسر استان صبح ها از ساعت هشت تا 12.30 و عصرها از ساعت 19 تا 23 آماده پذیرش اهداکنندگان خون هستند.

وی اضافه می کند: در ایام ماه رمضان به نیازهای خونی همه مراکز درمانی و بیمارستانی سطح استان پاسخ مثبت داده شده و بلافاصله خون و فراورده های درخواستی به صورت رایگان در اختیار نیازمندان و بیماران خاص قرار گرفته است.

 به راستی هنوز صف های طولانی اهدا خون انسانهای نیکوکار و نوعدوست را در هنگامی که شاهد حوادث سختی بودیم از یادها و خاطرات نرفته است و حال به یاد آوریم و بخواهیم که سردی و خاموشی را از زندگی بیماران نیازمند به خون  با ایثار این ماده حیاتی از وجودمان گرمایی تازه بخشیده و طراوت و حیات را به آنان هدیه کنیم .

خوب است که با در نظر گرفتن شان انسانی خویش بکوشیم اندکی از این رنجهای بیماران بکاهیم و اگر نمی توانیم شفا دهیم یا درمان گر باشیم، بکوشیم با خون خود شرایط را برای شفای آنها فراهم کنیم چرا که شاید روزی ادامه حیات خود ما در گرو اهدای خون دیگری باشد. بیایید از این پس به جای آنکه تنها لب بگزیم و از روی تاسف سری تکان دهیم و غصه بخوریم، در مداوای بیماران شریک شویم. سهمی از زندگی خود به دیگران بدهیم و موهبت بودن را تقسیم و تکثیر کنیم.

گزارش: سهیلا باوری

عکس : ابوالفضل عرب جوادی

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار