تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹
کد خبر: ۶۷۴۴۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بوی مشمئزکننده همچنان اهوازی‌ها را آزار می‌دهد/ پرونده به معاونت سیاسی ارجاع داده شد
پس از بررسي‌هاي فراوان كارخانه الكل و خمير مايه رازي اهواز به عنوان کانون اصلی بوی مشمئز کننده هوای شهر شناخته شد و مسئولان استاني براي حل مشكلات زيست محيطي اين كارخانه ضرب الاجلي 15 روزه مشخص کردند اما حال پس از اتمام اين ضرب الاجل هنوز بوي نامطبوع كارخانه مشام شهروندان اهوازي را آزار مي دهد.

شركت خميرمايه و الكل سازي رازی در اواخر سال 1377 تاسيس شد. اين واحد توليدي مشتمل بر دو كارخانه خميرمايه و الكل در زميني به مساحت 14 هكتار در مجاورت كارخانه شكر شركت كشت و صنعت دعبل خزايي واقع در 25 كيلومتري شهر اهواز و در مسير جاده اهواز - آبادان احداث شده است.

در سال هاي گذشته بسياري از شهروندان اهوازي علت انتشار گاه و بیگاه بوي نامطبوع را نمي دانست اما اين بوي مشمئز كننده که تنها در جاده آبادان - اهواز و خرمشهر - اهواز به مشام م رسید پس از مدتي در سطح شهر هم احساس شد و باعث آزار شهروندان شد.

پس از ايجاد يك موج نارضايتي در بين شهروندان اهوازي، سازمان محيط زيست و پس از آن استانداري خوزستان وارد عمل شدند و علت اصلي اين بوي نامطبوع را كه همان كارخانه خمير مايه و الكي سازي رازي است را شناسايي كردند. بدون شك اين كارخانه ظرفيت اشتغال خوبي براي استان فراهم كرده اما نمي توان ادامه فعاليت اين كارخانه را به قيمت ايجاد مشكلات زيست محيطي فراواني براي مردم اهواز تحمل كرد.

بسياري از مسئولان استاني در مواجه با اين مسئله عنوان كردند كه تعطيل شدن اين كارخانه تنها پاك كردن صورت مسئله است و صد البته اگر در اين مدت دو سال اخير كه انتشار اين بو شدت گرفته است فعاليتي در زمينه اصلاح روند اين كارخانه صورت مي گرفت شهروندان اهوازي مي توانستند اين حرف را بپذيرند. نگراني شهروندان اهوازي از بابت اين است كه حل اين مسئله نيز مانند همه مشكلات زيست محيطي ديگري كه استان با آن مواجه است تنها در حد حرف بماند و  در سال هاي جديد با ايجاد مشكلات وخيم تر اين معضل به فراموشي سپرده شود.

 استفاده از مالچ به جای ماده شیمیایی ویناس

مدیرکل محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: پرونده کارخانه الکل سازی رازی به معاونت سیاسی اجتماعی استانداری ارجاع داده شده است.

احمدرضا لاهیجان زاده افزود: ما در حوزه محیط زیست جلسات متعددی در راستای رفع آلودگی زیست محیطی این کارخانه برگزار کردیم و این مسئله با جدیت دنبال می شود.

وی تصریح کرد: یکی از طرح های که در این زمینه تاکنون ارائه شده است طرح استفاده از مالچ پاشی به جای ماده شیمیایی ویناس است. این طرح در حال حاضر در حال بررسی است.

 بوی نامطبوع به شورای شهر هم رسید

بوی نامطبوع این کارخانه به شورای شهر اهواز هم رسید و یکی از اعضای شورا در نطق پیش از دستور خود به این مسئله اشاره کرد.

علی ناصری عضو شورای شهر اهواز با اشاره به بوی نامطبوع این کارخانه گفت: توجه به مسائل زیست محیطی در استان ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و هر عاملی که باعث صدمه خوردن این بخش می شود را اصلاح کنیم.

وی افزود: مدیران سازمان محیط زیست استان نیز باید با قاطعیت و تخصص کافی و بر اساس قانون در این زمینه فعالیت کنند.

ناصری با بیان اینکه، توجه به مسئله اشتغال در کلانشهر اهواز را نمی توان نادیده گرفت، گفت: ما باید به جای حذف صورت مسئله به فکر اصلاح آن باشیم.

 دليلي براي تعطيلي يك واحد توليدي وجود ندارد

استاندار خوزستان در خصوص مشکلات محیط زیستی این واحد تولیدی گفت: قرار شده اصلاحاتی بر روی روند فعالیت کارخانه صورت بگیرد زیرا ما به دنبال حذف نیستیم  بلکه به دنبال اصلاح هستیم.

عبدالحسن مقتدایی افزود: دلیلی ندارد یک واحد تولیدی تعطیل شود بلکه باید مشکلات محیط زیستی رعایت شود تا در کنار انجام کار و فعالیت های تولیدی، شهروندان اهوازی نیز دچار مشکل نشوند و آسیب نبینند.

 در صورت حل نشدن مشکل انتشار بوی نامطبوع، کارخانه الکل سازی رازی تعطیل می شود. اين صحبت قاطعانه معاون عمراني استانداري خوزستان اميد را در دل بسياري از شهرندان اهوازي به وجود آورد كه در صورت عدم حل مشكلات زيست محيطي در اين كارخانه جلوي فعاليت آن گرفته خواهد شد اماحال پس از اتمام ضرب الاجل 15 روزه براي اين كارخانه پرونده آن از معاونت عمراني خارج و به معاونت سياسي اجتماعي استانداري خوزستان ارجاع داده شد.

 ارجاع پرونده كارخانه الكل سازي به معاونت سياسي استانداري

معاون عمراني استاندار خوزستان نيز در اين خصوص گفت: زماني كه انتشار بوي نامطبوع در سطح شهر و نارضايتي شهروندان اهوازي از طريق سازمان محيط زيست استان به معاونت عمراني استانداري خوزستان ارجاع داده شد ما جلسه اي در همين زمينه با حضور كليه ارگان هاي مربوطه برگزار كرديم.

احمد سياحي افزود: در اين جلسه مقرر شد كه با همكاري اساتيد دانشگاه شهيد چمران اهواز و سازمان محيط زيست و ساير ارگان هاي مربوطه علت اين بوي نامطبوع كه مشكلات زيست محيطي را براي شهرندان به وجود آورده است مشخص شود.

وي كارخانه هيدرو كربن، خمير مايه و الكل سازي رازي و سايت پسماند زباله اهواز را از جمله گزينه هاي احتمالي اين آلودگي برشمرد و افزود: پس از تحقيقات فراوان مشخص شد كه سايت پسماند زباله اهواز هيچگونه مشكلي ندارد و كارخانه هيدروكربن نيز فعال نيست و حوضچه هاي تبخير كارخانه خمير مايه و الكل سازي رازي به عنوان مقصر اصلي اين آلودگي مشخص شد.

سياحي تصريح كرد: ما بررسي هاي لازم را انجام و مقصر را نيز مشخص كرديم و يك ضرب الاجل 15 روزه را نيز براي اين كارخانه مشخص كرديم از اين پس اين پرونده به معاونت سياسي و اجتماعي استانداري خوزستان ارجاع داد شده و آنها بايد در خصوص تعطيلي و يا اصلاح روند كارخانه تصميم بگيرند.

مردم استان خوزستان سال ها است كه با مشكلات محيط زيستي فراواني مانند آلودگي شركت هاي بزرگ نفتي و پتروشيمي گرد و غبار ريزگرد ها و در اين اواخر نيز باران اسيدي مواجه شدند.

دراين زمان كه علت انتشار اين بوي مشمئز كننده مشخص شده است انتظار شهروندان اهوازي از مسئولان استاني اين است كه هر چه سريع تر در پي حل اين معضل برآيند نه اينكه مانند ساير معضلات زیست محيطي كه استان با آن دست و پنجه نرم مي كند (مانند باران اسيدي) با نوعی انفعال در بین مسئولان مواجه باشیم.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۵
0
0
اهواز که نه آب وهوای خوبی داره متاسفانه این معضل هم به سایر مشکلات اضافه شد .
حسین40
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۶
0
0
جدیدا جیرجیرک تو شهر زیاد شده
کاظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
0
خدا به ما رحم کنه.
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
1
وقتی خوزستان زیر موشک و توپخانه عراق بود کسی کاری نکرد تا وقتی که موشک به تهران رسید . وقتی ریز گرد و طوفان خاک خوزستانیها را نابود میکرد حتی خبرش هم توی شبکه های تلویزیونی نمیرفت تا ریز گرد به تهران رسید و دنیا خبردار شد و وزیر رفت عراق . حالا توقع دارید که راه حلی برای بوی مشمئز کننده که آدم رو از زندگی در این شهر پشیمون میکنه پیدا کنند مگر اینکه این بو به تهران هم برسه وگرنه ضرب الاجل 15 روزه خنده دار ترین جوکی که تا حالا شنیدید چون آقایون مسئولین استان ذره ای... و باید دو دستی میزاشون رو بگیرن نکنه که با یک عمل مسئولانه فرد مهمی ازشون دلخور بشه.
بعد همه میگیم چرا در آموزش وپرورش آخرین استان کشور هستیم .و هزار و یک معضل و مشکل دیگه در این استان .
ای کاش یک جو... رو از اصفهانیها یاد میگرفتیم.
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۹
0
0
فاطمه جان تازه بوی نامطبوع به شوارای شهر رسیده که یه نیمچه تکونی خوردن وگرنه مابقی مردم اهواز که آدم نیستن
:
:
:
آخرین اخبار