تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۶۷۴۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه‌هایی‌برای تغذیه‌‌سالم پس‌از دوره روزه‌داری
يك متخصص تغذيه گفت: با قرار گرقتن ماه رمضان در فصل تابستان، روزه‌داران در حالت عادي نمي‌توانستند مايعات و آب مصرف كنند که این روند در گرما، به سيستم گردش خون و مجاري ادراري و كليوي در درازمدت مشكل ايجاد مي‌كند‎؛ برای حل این مشکل باید افراد پس از پايان ماه مبارك حتما مايعات بيشتري مصرف كنند.

دکتر رضا اماني اظهار كرد: با توجه به اين كه ماه مبارك رمضان امسال و سال‌هاي قبل و سال‌هاي بعد در فصل گرماست، افراد با مشكل كم‌آبي بدن مواجه مي‌شوند و كم‌آبي در بلندمدت به بدن آسيب مي‌زند.

وي ادامه داد: افراد پس دوران روزه‌داري بايد سعي كنند از غذاها، ميوه و سبزيجات كه آب بيشتري دارند، بيشتر استفاده كنند و علاوه بر نوشيدن آب، صيفي‌جات مانند سبزي خوردني، كاهو، خيار و هندوانه مصرف كنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: معمولا در افرادي كه طي ماه مبارك رمضان به طور مختصر كاهش وزن داشتند، پاسخ طبيعي بدن به اين صورت است كه پس از ماه رمضان، براي جبران كاهش وزن خود، به مصرف غذاهاي پر انرژي و تلفيقي از شيريني و چربي روي آورند.

اماني عنوان كرد: اين افراد براي جبران سريع كاهش وزن خود، غذاهاي پرچرب و شيرين را مصرف مي‌كنند و ممكن است تمام وزن كاهش يافته يك ماهه را در روزهای تعطیل عيد فطر برگردانند.

اين متخصص تغذيه با اشتباه دانستن پرخوری بلافاصله پس از روزه‌داری، افزود: افراد براي كنترل مصرف غذا پس از ماه رمضان باید از غذاهاي كم‌انرژي كه سيري ايجاد مي‌كنند، استفاده كنند تا به سمت غذاهاي پر كالري هجوم نياورند.

وی توصیه کرد: پس از پایان دوره روزه‌داری، در طول روز وعده‌هاي كوچك مصرف کنید و از خوردن غذاهاي پرچرب و بسيار شيرين خودداري كنید. همچنين در هنگام گرسنگي از سالاد و ميوه استفاده شود تا شدت گرسنگي فروكش كند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار