تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۶۷۴۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان خواستار شد ؛
لزوم‌همکاری‌فرابخشی‌مسئولان در حوزه‌بهداشت
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان خواستار همکاری فرابخشی مسئولان در حوزه بهداشت و سلامت شد.

اسماعیل ایدنی در جلسه شورای شهر اهواز، با تاکید بر ضرورت همکاری فرابخشی در حوزه بهداشت و سلامت، اظهار کرد: بهداشت و سلامت مقوله‌ای چند وجهی است که با مطالعه در حوزه سلامت و بهداشت، مشخص می‌شود تنها 25 درصد عوامل موثر بر سلامت و بهداشت با هدایت حوزه مدیریتی بهداشت و درمان انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این خصوص 50 درصد عوامل کلان اجتماعی است که از دسترس و توان داخلی مدیریت بهداشت و درمان خارج بوده و 10 تا 15 درصد عوامل نیز محیطی و مابقی ژنتیکی است، گفت: با این رقم مشخص می‌شود که عوامل اجتماعی تا چه اندازه بر سلامت افراد موثر و تنوع خاص قومیتی در استان خوزستان و خرده فرهنگ‌هایی که وجود دارد نیز بر این امر تاثیرگذار است.

وی با تاکید بر اینکه بیماری‌ها در استان ما به دلیل تنوع اقلیمی متفاوت بوده و کسی که در مرز زندگی می‌کند بیشتر در معرض گردوغبار است، عنوان کرد: همچنین راه‌های صعب‌العبور مشکل دیگری است که اگر جاده‌ای به درستی ساخته نشود، بار بیماری و سیمای مرگ‌ومیر را تغییر می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان با بیان اینکه عوامل محیطی حتی با وجود بهترین پزشکان نیز اجتناب‌ناپذیر هستند، عنوان کرد: متاسفانه رشد اقتصادی و صنعتی ما به طور یکسان انجام نمی‌شود و هیچ کدام از صنایع پیوست‌های سلامت را دارا نیستند.

*استفاده از یک گونه درخت در فضای سبز شهر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان در ادامه با بیان اینکه پوشش گیاهی اهواز مناسب است ولی استفاده از یک گونه درخت، اکوسیستم را به هم می‌زند، افزود: دخالت در طبیعت اکوسیستم را دچار خلل می‌کند و دخالت ژنتیکی در درازمدت بر شاخص‌های سلامت تاثیرگذار است.

ایدنی با بیان اینکه توسعه پایدار، توسعه سلامت‌محور است و تنها با نگاه تولید پول فعالیت نشود، گفت: نباید صنایع را بدون اندیشیدن به سلامت رشد دهیم.

وی ادامه داد: رشد، تکامل و تعالی سلامت یک پدیده مشاع است و برای حل مشکلات سلامت در استان و اهواز باید همکاری فرابخشی داشت زیرا بسیاری از کارها همپوشانی دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان با بیان اینکه مشکل تنوع گیاهی اهواز و استان باید فرابخشی حل شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه باید از ظرفیت دانشگاه شهید چمران استفاده شود و پژوهش مبنای کار قرار گیرد.

*پژوهش‌ها در ارتباط با آلودگی هوا، ریزگردها و مشکلات تنفسی

ایدنی بیان کرد: در بحران تنفسی که اخیرا به دنبال بارندگی در استان رخ داد، 3 هزار مورد مراجعه به بیمارستان صورت گرفت که این مراجعات در روزهای بعد آن هم ادامه داشت و قریب به 24 هزار مراجعه به بیمارستان رسید.

وی با بیان اینکه  البته این آمار تنها مراجعات به اورژانس‌ بیمارستان‌ها بوده و شاید چهار برابر آن، مراجعه به مطب‌ها به صورت غیراورژانسی صورت گرفت، یادآور شد: پژوهش‌ها در ارتباط با آلودگی هوا، ریزگردها و مشکلات تنفسی در اهواز در حال انجام است.

وی همچنین در خصوص شهرک سلامت علوم پزشکی عنوان کرد: قرارداد احداث این شهرک در حال انعقاد با شورای عالی شهرسازی است که در این تفاهم‌نامه زمینی به مساحت 27 هکتار در منطقه کیانشهر درنظر گرفته شده و قرار است در مرحله اجرایی قرار گیرد.

ایدنی با تاکید بر اینکه با ساماندهی این زمین و ایجاد شهرک سلامت، مشکلات مرکز شهر اهواز از قبیل ترددها و بار ترافیکی کاهش خواهد یافت، ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی با مشارکت بخش خصوصی در این زمینه همکاری می‌کند و هیچ‌گونه نگاه تصدی‌گری ندارد، بلکه تنها حمایت‌کننده این طرح است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور خوزستان با اشاره بر اینکه زمین این شهرک بایر است و با راه‌اندازی شهرک سلامت می‌توان فعالیت توریسم را نیز در استان ایجاد کرد، گفت: در سال‌های اخیر رشد شهرنشینی با رشد ظرفیت‌های فرهنگی هماهنگ نبوده لذا با گسترش شهرنشینی و سکونت در حاشیه شهرها میزان بیماری‌های عفونی در حاشیه شهرها نیز گسترش یافته و حتی بیش از روستاها شده است.

*افزایش سرانه بهداشتی افراد در سال جاری

ایدنی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان منابع اقتصادی جدید نیاز است، گفت: سرانه بهداشتی افراد در سال جاری 96 هزار تومان شده است که در سال گذشته 21 هزار تومان بوده است.

وی تصریح کرد: بهداشت و درمان جزو اولویت‌های دولت قرار گرفته ولی در حال حاضر دانشگاه نمی‌تواند به تنهایی زمینه‌های توسعه بهداشت و سلامت را ایجاد کند و در این حوزه باید به طور فرابخشی عمل شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار