تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۶۷۵۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«ایوان کرخه» تعیین حریم می‌شود
معاون میراث فرهنگی خوزستان گفت: محوطه ایوان کرخه تعیین حریم می‌شود.

عاطفه رشنویی اظهار کرد: محوطه تاریخی ایوان کرخه از محوطه‌های مهم کشور است که سال‌ها است مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

رشنویی ادامه داد: انواع مجوزها و قراردادها را برای این محوطه و تعیین تکلیف عرصه‌اش بسته‌اند اما سیلویی از دل آن سر برآورده که تنها با رصد عکس‌های هوایی آثار تاریخی محدوده آن مشهودتر از مشهود است.

وی تصریح کرد: میراث فرهنگی خوزستان در اقدامی شجاعانه می‌خواهد به همه بی‌مهری‌های ایوان کرخه پایان دهد. به لطف اداره کل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی معاونت میراث فرهنگی اعتباری با هدف تکمیل عرصه و حریم محوطه تاریخی ایوان کرخه در نظر گرفته شد. با توجه به این که دو بار قرارداد گمانه‌زنی و تعیین عرصه آن بسته شده و ناتمام مانده بود این بار مقرر شده با بررسی‌های میدانی، عکس‌های ماهواره‌ای و تکیه بر همه دیدنی‌هایی که تا به حال نادیده مانده‌اند بالاخره تکلیف عرصه و حریم محوطه تاریخی ایوان کرخه مشخص شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرد: قراردادی با یکی از باستان‌شناسان بومی که به طور نیمه وقت با پایگاه پژوهشی شوش همکاری می‌کند و کارمند رسمی، قراردادی یا پیمانی هیچ ارگانی نیست با هدف تعیین تکلیف عرصه و حریم محوطه ایوان کرخه، مستندنگاری، آسیب‌شناسی و تهیه طرح مرمت و حفاظت آن منعقد شده و اگر با صبوری بررسی شود پس از بررسی در شورای فنی استان با هدف بررسی و تصویب به تمامی مراجع قانونی سازمان میراث فرهنگی ارسال خواهد شد.

رشنویی ابراز امیدواری کرد: این محوطه عظیم که زخم‌های بسیاری دارد به زودی دارای عرصه و حریم مصوب شود تا شاید التیامی بر زخم‌های کهنه و نو آن باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار