تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۶۷۶۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست:
شیوه نامه طرح‌­های انتقال آب بین حوضه­ ای در حال تدوین است
این ضوابط با مشارکت و همکاری وزارت نیرو و معاونت محیط­ زیست طبیعی سازمان مورد بررسی جامع و دقیق قانونی و حقوقی قرار خواهد گرفت و پس از اخذ مصوبات و تاییدیه­ های قانونی لازم ­الاجرا خواهد بود
مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین ضوابط زیست محیطی انتقال آب بین حوضه­‌ای توسط سازمان حفاظت محیط زیست با مشارکت وزارت نیرو خبر داد.

به گزارش خوزنیوز، حسن پسندیده مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام این خبر، افزود: با توجه به اینکه ایران در منطقه‌­ای خشک و نیمه خشک واقع شده و به همین دلیل توزیع زمانی و مکانی بارش و روان آبها و ذخایر آب زیرزمینی آن ناهمگن است، به لحاظ آب و هوایی از تنوع خاصی برخوردار شده است.

پسندیده با تأکید بر لزوم تطبیق رشد و توسعه صنعتی، اجتماعی و اقتصادی کشور با اصول توسعه پایدار، همچنین توجه به آمایش سرزمین و ظرفیت­ها و توان اکولوژیکی آب و خاک و محیط­زیست، تصریح کرد: اساساً تمدن­ها در کنار منابع آبی فراوان و رودخانه ها شکل ­گرفته اند، لیکن با گذشت زمان و رشد و توزیع و پراکنش جمعیت و توسعه ناهمگون و نابرابر بلاخص در مناطقی که ظرفیت­ ها و منابع زیستی محدود و بهره کشی از طبیعت بسیار بالا بوده، آهنگ و نظم طبیعت بر هم خورده و بحران­های زیست محیطی شکل گرفته است.

وی افزود: از همین رو جهت رفع نیازهای آبی جوامع انسانی و رونق اقتصادی باید به موازین توسعه پایدار در طرح­های انتقال آب بین حوضه ­ای، همچنین به اثرات زیست­ محیطی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حقوقی آن در حوضه مبدأ و مقصد توجه کرد.

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان ادامه داد: در حال حاضر ابداع شیوه­ های جدید برای تأمین نیاز آبی جامعه بدون انتقال بزرگ مقیاس آب، لزوم هدایت منطقی و صحیح مطالعات و طرح­های انتقال آب بین حوضه ­ای برای تحقق اهداف توسعه پایدار و تضمین پایداری محیط ­زیست، جلوگیری از اجرای طرح هایی که فاقد توجیه اقتصادی – اجتماعی و زیست­محیطی هستند و توجه به اجرای طرح ­های انتقال آب بین حوضه ­ای در چارچوب ضوابط و شرایط آمایش سرزمین از مهمترین نکات مطروحه در تدوین شیوه نامه طرح­های انتقال آب بین حوضه­ ای است.

وی بررسی گزینه ارتقای راندمان آبیاری برای افزایش آب قابل دسترس، تغییر الگوی کشت کشاورزی، جایگزینی روش­های نوین آبیاری به جای روش های سنتی، ارتقاء فرهنگ مصرف آب، جداسازی مصارف شرب و بهداشتی، بررسی گزینه­ های طرح­ های آبخیزداری، توجه به حقابه­ های زیست­ محیطی رودخانه­ ها و برآورد علمی و تخصصی مازاد منابع آبی، تأثیر طرح انتقال بر اکوسیستم و محیط­ زیست مبدا و مقصد و منابع آب زیرزمینی را از جمله مهم ترین  شرایط لحاظ شده در پیش­نویس اصول و ضوابط زیست محیطی انتقال آب بین حوضه ­ای دانست.

 پسندیده اظهار داشت: این ضوابط با مشارکت و همکاری وزارت نیرو و معاونت محیط­ زیست طبیعی سازمان مورد بررسی جامع و دقیق قانونی و حقوقی قرار خواهد گرفت و پس از اخذ مصوبات و تاییدیه­ های قانونی لازم ­الاجرا خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کارشناسان آب لرستان
|
Singapore
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۰
0
5
اگر کارشناسان خوزستانی و چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه وبویراحمد ولرستان در کارگروه های تدوین این ضوابط عضو نباشند این ضوابط از سوی کارشناسان این استان ها مردود است
:
:
:
آخرین اخبار