تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۴
کد خبر: ۶۷۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل کارخانه الکل و خمیرمایه رازی :
کارخانه الکل رازی در زمینه انتشار بوی بد ویناس اقدام پیشگیرانه می‌کند
مدیرعامل کارخانه الکل و خمیرمایه رازی در زمینه مشکلات ناشی از انتشار بوی بد منتسب به ویناس این کارخانه گفت: به موازات مشخص شدن دقیق علت بو، اقدام های پیشگیرانه با هماهنگی دیگر سازمان های مرتبط و واحدهای تحقیقاتی به عمل می آید.

علی احتشامی روز شنبه با نمونه خواندن شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در عرصه تولید و صنعت خوزستان افزود: با توجه به شرایط کنونی، برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت در این زمینه در دو ماه گذشته در اختیار مسوولان استانداری و اداره کل محیط زیست استان قرار گرفته و اقدام ها بجد در دست پیگیری قرار دارد.

وی افزود: در مرحله نخست بررسی کم و کیف انتشار احتمالی بوی ناشی از حوضچه های ویناس و در مراحل بعدی نسبت به استفاده و فرآوری از ویناس اقدام می شود که این اقدام ها هم اینک آغاز شده است.

احتشامی گفت: در بعد عملی و در نخستین گام نسبت به عقد قرارداد با مشاور دانشگاهی به منظور تعیین آلایندگی هوا در محدوده لاگان ها و تعیین آلایندگی احتمالی و پراکنش جغرافیایی هرگونه گاز و بخارهای مرتبط در اطراف منطقه اقدام شده و هم اینک عملیات اجرایی آن در شرف انجام قرار دارد تا متناسب با نتایج این تحقیق بتوان راهکارهای مناسبی را به انجام رساند.

وی ادامه داد: اقدام دیگری که صورت گرفت آغاز مراحل طراحی و ساخت مدل (پایلوت) تصفیه خانه فاضلاب به روش بیولوژیک توسط متخصصان داخلی و پیگیری طرح استحصال گاز (Biogas) از ویناس است که در هر حال منجر به کاهش مواد آلی حاصل از پساب در لاگن های تبخیری خواهد شد.

وی اضافه کرد: تغلیظ پساب و امکان خشک کردن آن در محل کارخانه به منظور کاهش حجم پساب خروجی راهکار دیگری است که در توافق آزمایشی با مدیریت منابع طبیعی خوزستان به منظور استفاده بهینه از ویناس غلیظ شده به عنوان مالچ برای بیابان زدایی مناطق مختلف استان در دست انجام است.

احتشامی از بررسی و تحقیق برای استفاده از مواد نانو ذرات که موجب جلوگیری از فعل و انفعالات هوازی و بی هوازی شده و در نتیجه گازهای ناشی از مواد آلی را به کمترین میزان ممکن می رساند به عنوان اقدام دیگر انجام شده نام برد.

مدیر عامل کارخانه الکل رازی یادآوری کرد: حوضچه های ویناس در ابتدای کار مطابق با نیازهای کارخانه طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته و با توجه به طرح های در دست اقدام امکان کاهش حجم این حوضچه ها به کمترین میزان ممکن نیز میسر خواهد بود که در نتیجه بوی مواد آلی ناشی از آن نیز کاهش می یابد.

وی توضیح داد: ویناس ماده ارزشمند و حاوی ترکیبات شیمیایی، مواد آلی و معدنی است که می تواند در فرآیند بیولوژیک به عنوان ماده اولیه تولید گاز متان، کود کمپوست و کودهای پتاسه و دیگر موارد مورد استفاده قرار گیرد.

احتشامی گفت: همچنین مواد شیمیایی به طور عمده از خاک منطقه در کشت صنعت های هفت گانه شرکت توسط گیاه نیشکر جذب و در ضایعات و ملاس کارخانجات شکر ظاهر می شود.

احتشامی گفت: از سوی دیگر ملاس نیز به عنوان مواد خام وارد خطوط تولید شده و پس از گذراندن مراحل مختلف تخمیر، تخلیص و جداسازی به الکل و خمیرمایه تبدیل سپس مواد آلی و معدنی مازاد به عنوان ویناس و پساب کارخانه به لاگن های تبخیری انتقال و ذخیره سازی می شود.

وی توضیح داد: ویناس در صورت تغلیظ قابل افزودن به فیلتر کیک (حاصل از فرآیند تولید شکر) برای تولید کود کمپوست بوده و در دیگر موارد نیز امکان استفاده از این محصول به منظور تولید انواع مخمر ممکن است و همچنین از ویناس می توان در فرآوری خوراک دام و دیگر مصارف نیز بهره برداری کرد.

کارخانه الکل و خمیرمایه رازی وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در 30کیلومتری اهواز واقع شده است.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با کشت و صنعت های هفتگانه شامل امام خمینی(ره)، دهخدا، امیر کبیر، سلمان فارسی، فارابی، دعبل خزاعی و میرزاکوچک خان بزرگترین شرکت تولید کننده شکر، الکل و خمیرمایه بوده و بزرگترین کارخانه تولید ام.دی.اف از باگاس نیشکر در جهان را هم در خود جای داده است.
مرجع / ایرنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
0
0
شرکت زیست فرآورده سپاهان (کارخانه اتانول) که طراحی و ساخت آن توسط شرکت طراحی فرآیندهای شیمیایی فراتک انجام شده اولین کارخانه طراحی و ساخته شده در کشور است که مشکل ویناس را حل کرده و مدت سه سال است که واحد تغلیظ ویناس آن به بهره برداری رسیده و این ماده بعنوان محصول جانبی این کارخانه به بازار معرفی شده و درآمدزایی دارد.
شرکت فراتک بعنوان شرکت دانش بنیان پیشرو در این زمینه میتواند برای حل مشکل راه حل ارائه نماید.
:
:
:
آخرین اخبار