تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۶۸۰۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهری در حسرت ساده ترین امکانات یک شهر / مینوشهر یادگاری از یک دهستان
مینوشهر یا همان جزیره مینو با وجود آنکه سال های سال از شهر شدنش می گذرد ولی همچنان از امکانات به یادگار مانده از زمان روستا بودنش بهره می برد.

جزیره صلبوخ، جزیره مینو، مینوشهر این اسامی متعلق به جزیره ای است در جنوب غربی ایران از توابع شهرستان خرمشهر که در گذر زمان نام های آن تغییر کرد و نام فعلی آن پس از تبدیل شدن آن به شهر به مینوشهر تغییر داده شد لیکن امکانات روستایی آن هیچگاه همانند اسامیش به امکانات شهری تبدیل نشد و ساکنانش همچنان از امکانات به یادگار مانده از زمان دهستان بودنش بهره می برند.

امکانات اولیه نیاز یک منطقه ویژه گردشگری است

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند امکانات اولیه را برای مینوشهر به عنوان یک منطقه ویژه گردشگری لازم دانسته و از پیگیری های سازمان منطقه آزاد اروند در این خصوص خبر می دهد.

سید مرتضی نعمت زاده می کند: به طور کلی جزیره سیاحتی مینو به دلیل دارا بودن زیبایی خاص خود به عنوان منطقه گردشگری منطقه آزاد اروند شناخته شده و مورد اهتمام ویژه این سازمان نیز قرار گرفته شده است.

وی تخصیص امکانات ورزشی برای مینوشهر را در چهارچوب برنامه های این سازمان بر می شمارد و می افزاید: مینوشهر همانند آبادان، خرمشهر و اروند کنار در خصوص امکانات و زیرساخت های ورزشی در برنامه های سازمان منطقه آزاد اروند قرار دارد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند می گوید: مینوشهر هم اکنون از یک سالن چند منظوره استفاده می کند که در حال بررسی مشکلات و تجهیز امکانات آن هستیم.

وی می افزاید: ایجاد یک مجتمع هنری، فرهنگی و ورزشی در دستور کار سازمان منطقه آزاد اروند قرار دارد و در حال حاضر مشکل فقط در تامین زمین برای احداث این مجتمع است و به زودی نیز مشکل زمین رفع می شود و مراحل آغاز ساخت این مجتمع نیز به اجرا درمی آید.

نعمت زاده در خصوص کمبود شدید امکانات بانکی از جمله خودپرداز در این شهر نیز پاسخ می دهد و می گوید: بودن تنها یک عدد دستگاه خودپرداز در این شهر جوابگوی مردم نیست و در گذشته گفتگوهایی در این خصوص انجام شده است که نهایتا این بانک ها هستند که به طور خاص می بایست تامین کننده امکانات بانکی در این شهر باشند و این امر در دستور پیگیری های سازمان منطقه آزاد اروند قرار گرفته است.

روستایی که زیبا بود

صادق بحرانی یکی از اهالی جزیره مینو به خبرنگار مهر می گوید: بعد از اتمام جنگ تحمیلی زمانی که به جزیره مینو بازگشتیم با وجود مواجه شدن با آوار خرابی های منازل ولی شور و نشاط مردم در بازسازی منازلشان وصف ناپذیر بود.

وی می گوید: نهرهای خروشان و زلال و نخلستان های مملو از نخل های سر به فلک کشیده و صدای پرندگان همگی زیبایی خاصی به این جزیره داده بود و گویی در بهشتی آرام سکونت می کردیم.

بحرانی می افزاید: بعد از گذشت چند سال دستوری در خصوص تبدیل شدن جزیره مینو به شهر آمد و همه مردم جزیره با این حرکت دولت خوشحال و خرسند شدند چرا که در ذهن خود تصور می کردند اینک جزیره آنها با امکاناتی چون خرمشهر و آبادان تجهیز می شود.

صادق با خنده ای از روی کنایه عنوان می کند: هنوز مدتی از این خوشحالی ما نگذشته بود که دستور دیگری در خصوص پیدایش منطقه آزاد اروند و رفتن کامل مینوشهر زیر نظر این منطقه به گوش مردم رسید و مردم که تاکنون منتظر امکانات شهری خود بودند حالا با رسیدن نام منطقه آزاد اروند به این جزیره و نصب بیلبورد بزرگی منقوش شده از نقشه جدید جزیره مینو و ماکت های رنگارنگ هتل و مراکز تفریحی توسط سازمان منطقه آزاد در همان ابتدای کار خود، این وعده به مردم داده شد که جزیره آنها از کیش هم زیباتر می شود.

صادق در پایان می گوید: مینوشهر اکنون نه روستا است و نه شهر بلکه منطقه ای وسیع بدون امکانات و تنها با یک شعبه بانک و یک دستگاه خودپرداز و چند عدد مغازه که مردمانش ناچار برای خرید و امکانات دیگر راهی خرمشهر و آبادان می شوند و هیچگونه از آن پروژه های وعده داده شده نیز عملی نشد.
 
460 فوتبالیست بدون زمین فوتبال

رئیس اداره ورزش و جوانان مینوشهر از کمبود امکانات ورزشی و نبودن زمین فوتبال در این شهر خبر می دهد.

علی پورعواد عنوان می کند: مینوشهر با داشتن استعدادهای بالا از کمبود امکانات ورزشی رنج می برد.

وی می افزاید: 460 ورزشکار فوتبالیست بدون زمین فوتبال فقط با یک زمین چمن مصنوعی در شهر تمرین می کنند در صورتی که در گذشته یک زمین فوتبال خاکی برای فوتبالیست های مینوشهری در منطقه فلکه فرودگاه قرار داشت.

رئیس اداره ورزش و جوانان مینوشهر می گوید: در دیگر رشته ها چون کاراته، کونگ فو، ووشو و کشتی در سطح استان و کشور مدعی هستیم و ورزشکاران مینوشهری در سطح های ملی و بین المللی دارای رتبه های فراوان هستند ولی متأسفانه از نبود امکانات خاص رشته های خود رنج می برند.

پورعواد به وضعیت ورزش بانوان در مینوشهر نیز اشاره می کند و می گوید: در رده بانوان در رشته آمادگی جسمانی، هندبال، والیبال و ورزشهای رزمی مقام های خوبی کسب شده است به خصوص در رشته هندبال دو نفر از بانوان مینوشهری به اردو تیم ملی دعوت شده اند.

وی تصریح می کند: بانوان هندبالیست مینوشهری در سال گذشته قهرمان استان خوزستان شدند ولی متاسفانه با این همه امتیازات و کسب قهرمانی های فراوان جایی برای تمرینات خود در مینوشهر ندارند و ناچار هستند برای انجام تمرین به شهرهای مجاور بروند.

رئیس اداره ورزش و جوانان مینوشهر می گوید: نبودن حتی یک استخر در مینوشهر باعث شده جوانان و نوجوانان در رودخانه خطرناک این شهر شنا کنند و بارها شاهد بروز حوادث غرق شدن در این رودخانه بوده ایم.

قهرمان بوکس خوزستان بدون رینگ بوکس

سرپرست اداره ورزش و جوانان مینوشهر می گوید: سهم مینوشهر از امکانات ورزشی تنها یک سالن چند منظوره است که برای استفاده مشترک آقایان و بانوان تدارک دیده شده است.

علی پورعواد می گوید: از سازمان منطقه آزاد اروند درخواست داریم که اعتباری برای احداث سالنی برای کشتی و بوکس در این شهر تخصیص دهند چرا که ورزشکاران مینوشهری با استعدادهای بالای خود بدون هیچ امکاناتی در شهرشان توانستند مقام اول بوکس مسابقات قهرمانی استان خوزستان را در گذشته از آن خود کنند.

سرپرست اداره ورزش و جوانان مینوشهر اظهار می کند: مینوشهر به رغم داشتن استعدادهای فراوان در زمینه های مختلف ورزشی متاسفانه با بی توجهی مسئولین در سال های اخیر همراه بوده است به گونه ای که با توجه به استقبال علاقه مندان تنها یک سالن ورزشی چند منظوره آن هم برای استفاده مشترک آقایان و بانوان ترتیب شده که احداث آن به سال 1375 بر می گردد.

وی می افزاید: متأسفانه ورزشکاران مینوشهری با مشکلات تمرینی همراه هستند چرا که اکثر رشته های ورزشی سالن تمرین در مینوشهر وجود ندارد و این عزیزان ناچار برای تمرین به شهرهای مجاور آبادان و خرمشهر می روند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار