تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶
کد خبر: ۶۸۲۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اشتراک فرهنگی خرمشهر و آبادان با جنوب عراق/ سفر شهردار فاو به آبادان برای دیدار اقوامش
اشتراک فرهنگی و فامیلی مردم جنوب کشور عراق با مردم خرمشهر و آبادان فقط مختص مردم عادی عراق نیست چرا که اخیرا شهردار شهر فاو عراق به عنوان یک مسئول رسمی نیز برای دیدار اقوامش به آبادان سفر کرده بود.

پس از سقوط حکومت صدام حسین و به روی کار آمدن حکومتی مردمی در عراق، پل ارتباطی مردم خرمشهر و آبادان با اقوامشان در کشور عراق که سالها به دلیل مشکلات مختلف از هم جدا شده بودند دوباره از سر گرفته شد و مردم توانستند اقوامشان را بعد از سالها بی خبری از نزدیک ملاقات کنند هر چند از سوی ایران هموطنان ایرانی همچنان فقط در ایام خاصی در سال چون ایام اربعین و ایام شعبانیه اجازه سفر انفرادی به عراق را دارند.

شهردار عراقی و فامیل ایرانی

شهردار بندر فاو عراق در همین زمینه سفری چند روزه به ایران داشت به طور رسمی با همتای آبادانی خود دیدار و گفتگو کرد و همچنین به دیدار فامیل و اقوامش در آبادان رفت. در این ملاقات که در دفتر شهردار آبادان برگزار شده بود «احمد سعدون» و «محمودرضا شیرازی» در خصوص وضعیت شهرهای فاو و آبادان گفتگو و تبادل نظر کردند.

شهردار بندر فاو عراق با اظهار خرسندی از ملاقات با مدیر ارشد شهری آبادان، هدف از سفر خود به ایران را زیارت حضرت امام رضا (ع) و ملاقات با بستگان خود در آبادان ذکر می کند و می افزاید: مردم این دو شهر مشترکات مذهبی و فرهنگی بسیاری با یکدیگر دارند به گونه ای که اغلب بستگان نزدیک من در آبادان ساکن هستند و همین مسئله باعث ایجاد علائق و پیوند قلبی ما با ایرانی ها شده است.

«احمد سعدون» در خصوص شهر فاو می گوید: پس از پایان جنگ ایران و عراق و نیز جنگ خلیج فارس، با توجه به سکونت جمعیت غالب شیعه در این شهر، صدام به صورت تعمدی اقدام به ویران کردن فاو کرد به گونه ای که از سال 2002 که به عنوان شهردار این شهر انتخاب شدم خرابه ای را تحویل گرفتم که هیچ نشانی از یک شهر بندری نداشت.

وی ادامه می دهد: فاو حدود 100 کیلومتر با مرکز استان که شهر بصره است فاصله دارد و در حال حاضر 75 هزار نفر در آن سکونت دارند و عشایر آن اغلب شیعه هستند. صیادی و کشاورزی از منابع درآمدی و معیشتی شهروندان است و اخیرا به عنوان پایانه صدور نفتی روزانه حدود سه میلیون بشکه نفت از آن صادر می شود.

شهردار آبادان نیز با خیر مقدم به همتای عراقی خود، به ذکر مختصری از تاریخچه شهر آبادان پرداخت و با اشاره به ساختار و نحوه فعالیت شهرداری، گوشه ای از فعالیت های عمرانی، توسعه سرانه فضای سبز و بهبود عبور و مرور شهری را شرح داد.

در پایان این دیدار، شهردار بندر فاو از شهردار آبادان برای بازدید از این شهر و نیز زیارت عتبات عالیات دعوت به عمل آورد.

 گردشگری سلامت برای جذب گردشگران عراقی

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند در همین خصوص از اجرای طرح گردشگری سلامت برای جذب گردشگران عراقی در آینده ای نزدیک خبر می دهد.

سید مرتضی نعمت زاده در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان می کند: به دلیل نبودن زیرساخت های لازم در حوزه سلامت و بهداشت در کشور عراق سالانه خیل عظیمی از مردم این کشور برای مداوا به کشورهای همجوار و یا کشورهای غربی سفر می کنند.

 وی می افزاید: همجوار بودن منطقه آزاد اروند با دومین استان بزرگ عراق (بصره) این امکان را می تواند برای مردم عراق فراهم سازد که با برنامه ریزی های منظم از سوی ایران بتوان طرح های خوبی را در زمینه جذب گردشگری پیاده کرد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند تصریح می کند: در منطقه آزاد اروند ما طرح گردشگری سلامت را برنامه ریزی کرده ایم که همان هدایت عراقی هایی است که قصد درمان در خارج کشورشان را دارند.

نعمت زاده می افزاید: در این خصوص در گذشته گفتگویی با حمیدرضا مختص آبادی سرکنسول ایران در استان بصره عراق در این زمینه انجام شد و درباره برنامه های گردشگری سلامت سازمان منطقه آزاد اروند بحث و تبادل نظر شد.


وی می گوید: در گذشته و هم اکنون نیز بخشی از مردم جنوب و دیگر استانهای عراق برای مداوا و استفاده از مراکز درمانی به ایران سفر می کنند ولی با طرح گردشگری سلامت که به زودی اجرایی می شود جذب گردشگران عراقی با برنامه ریزی های منظم به منظور استفاده از امکانات خرمشهر و آبادان و استان خوزستان همراه خواهد بود.

مرز شلمچه از امن ترین مرزهای کشور

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند مرز شلمچه را از امن ترین مرزهای ایران برای ورود گردشگران عراقی دانست و می افزاید: مرز شلمچه به دلیل دارا بودن امکانات لازم و امنیت بالا از پر ترددترین مرزهای جنوب غرب ایران محسوب می شود و با ورود گردشگران عراقی علاوه بر استفاده از امکانات درمانی می توانند در بخش های دیگری چون تفریح و خرید از این دو شهر استفاده کنند.

نعمت زاده به برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی و گردشگری در بصره عراق از سوی سازمان منطقه آزاد اروند اشاره می کند و می افزاید: برای جذب گردشگران و معرفی منطقه آزاد اروند به مردم عراق در صدد برپایی نمایشگاه های مختلفی با موضوع گردشگری و صنایع دستی در استان بصره عراق هستیم و امیدواریم در این زمینه تحول عظیمی در جذب گردشگران و رونق منطقه همراه شود.

مسئولان اجازه سفرهای انفرادی به عراق در طول سال را بدهند

فرید نجمی یکی از اهالی خرمشهر که اقوامی در استان بصره عراق دارد می گوید: خاله، دایی و پسر عموهای پدرم همگی در عراق ساکن هستند و در طول سال در مناسبت های گوناگون هر وقت اراده کنند با گرفتن ویزا برای دیدن ما به خرمشهر سفر می کنند.

وی می افزاید: متاسفانه ما در ایران برای دیدن و فامیل و اقواممان در عراق تنها از روزهای ایام اربعین که مرز برای عموم باز می توانیم استفاده کنیم که در راه زیارت کربلا از فرصت استفاده کرده و به دیدار اقواممان برویم.

نجمی می گوید: ارتباط تنگاتنگ فامیلی مردم آبادان و خرمشهر با مردم جنوب عراق کاملا واضح و مشهود است و اکثر مردم فامیلی در آن سوی مرز دارند.

وی خطاب به مسئولان می گوید: از مسئولین تقاضا داریم با ایجاد تسهیلاتی در عبور و مرور مردم در طول سال اجازه سفرهای انفرادی به کشور عراق را بدهند و باعث دوری بین فامیل های ما در آن سوی مرز نشوند.

 ریشه های فرهنگی و فامیلی در بین مردم جنوب خوزستان و مردم جنوب عراق به خصوص خرمشهر و آبادان با استان بصره کاملا واضح و مشهود است به طوری که زبان، مذهب و فرهنگ و آداب و رسوم آنان نیز کاملا مشابه یکدیگر است، انتظار می رود همانگونه که مسئولین حال عراق با اجازه دادن به مردم کشورشان برای سفر به ایران در طول سال این امکان را فراهم می آورند که از حال فامیلشان در ایران با خبر شوند مسئولین ایرانی نیز باعث جدایی فرهنگی و دوری فامیلی این دو قشر به هم پیوسته نشوند و مرز شلمچه را برای همیشه برای ایرانیان باز کنند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار