تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۸۳۴۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معضل زباله برای شهری که در آستانه ثبت جهانی است
شوش برنامه مدونی برای پسماند ها ندارد
برخی لقبش را بهشت باستان شناسي می دانند و قرار است دومين اثر جهاني اش ثبت شود. با اين حال هنوز در مدیریت زباله هایش مانده است. مديريت پسماند اين شهرستان همچنان معلق است و برنامه مدوني براي آن در نظر گرفته نشده است. شوش در آستانه جهاني شدن است.

توليد زباله در استان خوزستان بين 25 تا 30 درصد از توليد زباله در كشور بالاتر است و اين موضوع باعث نگراني دوستداران محيط زيست شده است. بر اساس طرح جامع مديريت پسماند خوزستان، استان به شش منطقه تقسيم شده كه شهرستان شوش بر این اساس در منطقه دزفول كه شامل شهرستان‌‌ دزفول، شوشتر، شوش و چند شهر ديگر است قرار دارد.

تلاش برای افزایش زباله!

رئيس شوراي شهر شوش در اين باره مي گويد: شهر شوش روزانه 75 تن توليد زباله دارد كه به همراه پنج شهر ديگر اين ميزان به بيش از 120 تن مي رسد.

«عبدالجليل بيلاوي» مي افزايد: محل دفن زباله هاي شوش، غرب كرخه در نزديكي شهر فتح المبين است. زباله هاي شوش و فتح المبين در يك جا دفن مي شوند.

وي اظهار مي كند: بايد بخش خصوصي وارد كار شود. حدود سه سال پيش از شركتي خواستيم كه تفكيك زباله را انجام دهد. مسئولان اين شركت گفتند كه توليد زباله هاي شما كم است و بايد بيش از 150 تن باشد و برای ما به صرفه نيست.

رئيس شوراي شهر شوش همچنين يادآور مي شود: از مديريت پسماند شهرداري تهران نيز دعوت كرديم تا از راهكارهاي آنها استفاده كنيم و قرار شد روي دانش آموزان مدارس و مهدكودك ها كار كنيم تا اين موضوع فرهنگ سازي شود اما اين كار صورت نگرفت.

بیلاوی با بيان اينكه از بخش خصوصي دعوت مي كنيم كه وارد كار شود، گفت: ما مي توانيم مناطق مختلف را در اختيار شركت ها قرار دهيم.

سفره هاي زيرزميني آلوده مي شوند

تلمبار شدن زباله هاي شهر شوش، فتح المبين و برخي از روستاهاي اطراف در نزديكي منطقه صرخه فضاي آلوده اي را ايجاد كرده است. کارشناسان محیط زیست می گویند انباشت زباله در دراز مدت آسيب هاي جدي به اين منطقه وارد مي كند. شوش قطب كشاورزي كشور است و انباشت زباله ها در يك جا باعث مي شود كه شيرآبه زباله ها كه حتی از زباله ها آلوده تر هستند به سفره هاي زيرزميني رسوب كرده و آسيب جدي به زمين هاي منطقه وارد كند.

در کوتاه مدت نیز زباله ها منجر به توليد گاز در لايه هاي زيرين زباله ها می کنند و نهايتا آتش سوزي مي شود. همچنين جمع شدن حيوانات ولگرد در اين منطقه انتقال آلودگي به ديگر مناطق را به همراه دارد. وزش باد در تابستان نيز باعث پراكنده شدن زباله ها در منطقه و ايجاد نمايي زشت مي شود.

شهردار شهر «فتح المبين» درباره مديريت پسماند اين شهر مي گويد: هيچ برنامه اي براي اين كار نداريم و طبق روال زباله ها را در جايي كه زباله هاي شوش دفن مي شود، تلنبار مي كنيم.

خالد لطيفي مجد مي افزايد: قطعاً موضوع سلامت و پاكيزگي محيط زيست مهم است و بايد براي اين موضوع برنامه اي اتخاذ شود.

مشكلات از زباله گذشته

عضو شوراي شهر فتح المبين نيز در اين باره مي گويد: شهر فتح المبين 17 هزار نفر جمعيت دارد كه غير از ساماندهي زباله مشكلات زيادي در بحث سلامت دارد.

رحيم سرخي مي افزايد: اين شهر كه بخش مهمي از محصولات كشاورزي در آن توليد مي شود و شهروندانش همواره در حال فعاليت و در معرض آسيب و بيماري هستند اما هيچ مركز اورژانس پزشكي نداريم.

با اين وجود از شوش تا منطقه صرخه خبري از برنامه تفكيك زباله و ساماندهي زباله ها وجود ندارد و هر از گاهي دود سياه رنگ ناشي از آتش گرفتن زباله ها در آسمان شوش ديده مي شود.

كمي آنسوتر در شهر حر نيز وضعيت به همين صورت است. سرپرست شهرداري حر نيز درباره مديريت پسماند اين شهر مي گويد: در شهر حر روزانه حدود هفت تن زباله توليد مي شود.

عبدالكريم نعامي مي افزايد: زباله هاي شهر حر در نزديكي روستاي عين واقع در هفت تپه دفن مي شوند. اين زمين را نيز شركت توسعه نيشكر در اختيارمان قرار داده است. اين محل تا شهر حر حدود هشت كيلومتر فاصله دارد.

وي يادآور مي شود: سال 91 يك شركت پيمانكار بخش تفكيك زباله هاي شهر را بر عهده گرفت اما پس از چهار ماه از كار كنار كشيد.

سرپرست شهرداري حر با بيان اينكه مي توانيم از بخش خصوصي براي اين كار دعوت كنيم، مي گويد: هيچ هزينه اي از شركت هاي تفكيك زباله نمي گيريم و اين طرح تشويقي مي تواند باعث جذب و سود پيمانكاران شود.

نعامي اظهار مي كند: در نظر داريم كه در فصل مدارس بحث آموزش شهروندي را در مدارس آغاز كنيم و از ميدان امام حسين براي آموزش دانش آموزان و شهروندان بهره ببريم.

وي تاكيد مي كند: يكي از برنامه هاي جدي ما آموزش شهروندي در بسياري از حوزه هاي ترافيكي و بهداشتي است و اميدوارم طرح تفكيك زباله را تا چند ماه آينده با مشاركت مردم شروع كنيم.

غافل از طلای کثیف
 
كارشناسان می گویند زباله تهدید نیست، بلکه فرصت است. فرصتی برای کسب درآمد. اين كارشناسان معتقدند زباله‌های شهری را نباید به عنوان یک تهدید تلقی کرد، بلکه زباله‌ یک فرصت و سرمایه است و در بسیاری از کشورهای جهان زباله را با عنوان طلای کثیف نامگذاری کرده‌‌اند و با مدیریت صحیح، زباله شهری را به صورت کامل به چرخه تولید باز می‌گردانند.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۳
0
1
ای کاش میرفتید و از جوی اب روبروی شهرداری و شورای شهر شوش عکس میگرفتید و اونوقت تیتر میزدید هرچه بگندد نمکش میزنند وایییییییییی به روزی که بگندد نمک ........................
شوشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
0
امان از دست مسئولان شوش...... فقط جماعت حرف اند ولی در عمل ......متاسفانه..........امان ...... امان......
یک فرهنگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
0
0
شوش با ابن مدیریت حتی نباید ثبت دهاتی شود
:
:
:
آخرین اخبار