تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۹
کد خبر: ۶۸۳۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بعد از روغن پالم نوبت به «آب معدنی» رسید
رئیس سازمان غذا و دارو نسبت به تولید آب معدنی در برخی مکان‌های آلوده گلایه کرد و گفت: در دمای بالا مواد پلیمری بطری‌های این آب‌ها آزاد می‌شود که بسیار خطرناک است.

پس از چند روزی که از سر و صدای وجود «روغن پالم» در محصولات لبنی گذشت، رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو درباره معضلات آب معدنی‌ها هشدار داد و به تسنیم اظهار داشت: مشکل آب معدنی‌ها در ایران، این است که جاهایی برای تولید آب معدنی اجاره داده شده است که نزدیک منابع آلوده کننده هستند، بنابراین در این زمینه باید سخت‌گیری کنیم.

وی ادامه داد: البته در کشور منابع آب معدنی با کیفیت بسیار بالا داریم، به خصوص در کوه‌های زاگرس و البرز، و مناطق بسیار بکر و دست نخورده دیگری هم داریم ولی متأسفانه در جاهای نیز برای تولید این آب معدنی‌ها مجوز داده شده است که این کیفیت‌ها را ندارند.

دیناروند درباره اقدام سازمان غذا و دارو برای برخورد با این تولیدکنندگان آب معدنی عنوان کرد: ما سختگیری خواهیم کرد، به نظر بنده در یک دوره‌ای وظایف نظارتی کم شد، در سال‌های اخیر برخی آب‌های که در بطری‌ها بسته‌بندی شدند، برای مردم این تصور را ایجاد کرد که این آب‌ها‌، آب معدنی است، در حالی که اینطور نیست و این آب‌ها‌؛ آب آشامیدنی است.

وی درباره چگونگی تشخیص این دو آب بیان داشت: باید بر روی بطری، عنوان آب آشامیدنی و یا آب معدنی قید شده باشد، بنابراین آب آشامیدنی برای کشور ضروری است به خصوص با شرایط کمبود آب که در کشور وجود دارد زیرا به دلیل کمبود آب، به آب‌های چاه وابسته شده‌ایم که امکان بالا رفتن نیترات در این آب‌ها وجود دارد، بنابراین استفاده از آب آشامیدنی در تمام دنیا در حال توسعه است و در ایران نیز این مسئله وجود دارد.

دیناروند درباره سختگیری‌های کشورهای دنیا در تولید و توزیع آب معدنی گفت‌: در کشورهای دیگر، آب معدنی را در داخل شیشه پُر می‌کنند، نه در بطری‌ها زیرا اشکال این بطری‌ها این است که در دمای بالا، مواد پلیمری آن آزاد می‌شود که بسیار خطرناک است.

وی درباره این‌که عنوان می‌شود برای ماندگاری آب‌های معدنی و آشامیدنی فلوراید و مواد نگهدارنده اضافه می‌شود، بیان داشت، بله، این مسئله هم ممکن است ولی طبق آزمایش‌هایی که ما داشتیم به موارد خاصی نرسیدیم.

دیناروند درباره خبری که عنوان شده است که ناتو در افغانستان از ایران آب معدنی خریداری کرده است و پس از انجام آزمایش‌ها بر روی این بطری‌ها عنوان کرده است که آب معدنی‌های تولید ایران سرطان زا هستند، گفت‌: سرطان زا بودن آب معدنی مربوط به آب نیست، چون فلزات سنگین و آرسنیک آن دقیق کنترل می‌شود، و خیلی نگران آن نیستیم، بلکه دو نگرانی دیگر وجود دارد که اولی مربوط به نیترانت است، زیرا نیترات را نمی‌توان از آب جدا کرد، بلکه اگر منبع تولید اینگونه آب‌ها مناسب نباشد جلوی تولید اینگونه آب‌ها را باید گرفت.

رئیس سازمان غذا و دارو با اشکال گرفتن از برخی مجوزها برای تولید آب معدنی در برخی مکان‌ها به خاطر اشتغال‌زایی خاطرنشان کرد: نمونه‌های نیز از این دست تولیدکنندگان آب معدنی داشتیم که باید جلوی تولید آنان را بگیریم ولی در مجموع خبر خرید و پس دادن آب معدنی‌های ایران توسط «ناتو» رسمی و صحیح نیست.
:
:
:
آخرین اخبار