تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۶
کد خبر: ۶۸۵۰۳
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان:
از لحاظ وضعیت تحصیلی در رتبه آخر کشور هستیم
به طور کلی در استان از مجموع 40 منطقه آموزشی، 12 منطقه، مرزی محسوب می شوند و کلیه مناطق اعم از مرزی، 2 زبانه و مرکزی کیفیت آموزشی مناسبی ندارند و از این لحاظ از مجموع 31 استان، استان سی و یکم محسوب می شویم / برای تامین تجهیزات آموزشی مدارس مناطق مرزی به دویست و 79 میلیارد ریال، به منظور راه اندازی مراکز اختلالات یادگیری به 6 میلیارد ریال و برای فعالیت های پرورشی به حدود 24 میلیارد و 580 میلیون ریال نیازمندیم که مجموع اعتبارات مورد نیاز به بیش از سیصد و 53 میلیارد ریال می رسد
خوزنیوز: معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: کلیه مناطق آموزشی خوزستان اعم از مرزی، 2زبانه و مرکزی کیفیت آموزشی مناسبی ندارند و از این لحاظ از مجموع 31 استان، استان سی و یکم محسوب می شویم.

 مدرسه عشایری در شهرستان شوشتر
 
جلسه بررسی شرایط آموزشی مناطق مرزی و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه کیفیت آموزشی و پرورشی صبح امروز در سالن جلسات معاونت سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان برگزار شد. در این جلسه معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان، فرماندهان شهرستان های مرزی استان و دیگر مسئولان فرهنگی حضور داشتند و به ارائه آمار و ذکر دلایل افت تحصیلی در مناطق مرزی استان و راه های حل مشکل پرداختند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان:
سیصد و 53 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم

جمشید کمایی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: یکی از طرح های 25گانه اداره کل آموزش و پرورش استان، توجه خاص به مدارس مناطق مرزی می باشد که در این طرح، کاهش افت تحصیلی، ارتقاء کیفیت آموزشی و پرورشی، افزایش پوشش تحصیلی و ارتقاء فرهنگ دانش آموزان از جمله مواردی است که به آن ها پرداخته می شود.

 جمشید کمایی،معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان

وی با بیان این که بیشترین دانش آموزان تارک تحصیل در شهرهای آبادان، خرمشهر، شوش و شادگان قرار دارند افزود: در سال گذشته در مناطق مرزی خوزستان علیرغم نوع ارزشیابی توصیفی، حدود 2هزار و 518 دانش آموز ناچار به تکرار پایه تحصیلی شده اند.

معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان یادآور شد: در مناطق مرزی تعداد دانش آموزان 2زبانه زیاد است؛ از این رو توسعه و تقویت کلاس های پیش دبستانی و افزایش پوشش تحصیلی کودکان پنج ساله اهمیت زیادی دارد.

کمایی همچنین به رواج ازدواج فامیلی در ساکنان مناطق مرزی اشاره کرد و افزود: این موضوع مسبب شیوع بالای اختلالات یادگیری در بین دانش آموزان این مناطق است و در صورتی که مرکز اختلالات یادگیری در این مناطق ایجاد شود، می توان بسیاری از این مشکلات را برطرف نمود.

وی به نقش مهم دیگر نهادها از جمله استانداری در تامین اعتبار، صداوسیما در زمینه فرهنگ سازی، اداره کل ارشاد در برگزاری مسابقات کتابخوانی و اداره کل تبلیغات اسلامی اشاره کرد و یادآور شد: به منظور پوشش صد درصدی کودکان در پایه پیش دبستانی، به اعتباری بیش از 40 میلیارد ریال نیاز داریم.

کمایی اضافه کرد: برای تامین تجهیزات آموزشی مدارس این مناطق به دویست و 79 میلیارد ریال، به منظور راه اندازی مراکز اختلالات یادگیری به 6 میلیارد ریال و برای فعالیت های پرورشی به حدود 24 میلیارد و 580 میلیون ریال نیازمندیم که مجموع اعتبارات مورد نیاز به بیش از سیصد و 53 میلیارد ریال می رسد.

معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: اداره کل آموزش و پرورش استان تنها متولی فرهنگی در استان نیست و به منظور بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان مناطق مرزی، ساید دستگاه ها نیز باید کمک کنند. سالانه اداره آموزش و پرورش استان صد و 70 هزار ساعت حق التدریس به معلمان استان پرداخت می کند که میزان زیادی از این رقم به مناطق مرزی اختصاص دارد و نشان گر کمبود نیروی کاری در اداره آموزش و پرورش است.
 
در این جلسه هم چنین معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان مسئولان اداره کل آموزش و پرورش استان موظف به ارائه آمار میزان افت تحصیلی مناطق مرزی در مقایسه با مناطق غیرمرزی و هم چنین در مقایسه با استان های دوزبانه کشور از جمله آذربایجان غربی و وشرقی، کردستان و سیستان و بلوچستان شدند که آمار ارائه شده در این جلسه برای ما کفایت نمی کند.

کمایی در پاسخ به گفته معاون استاندار عنوان کرد: به طور کلی در استان از مجموع 40 منطقه آموزشی، 12 منطقه، مرزی محسوب می شوند و کلیه مناطق اعم از مرزی، 2زبانه و مرکزی کیفیت آموزشی مناسبی ندارند و از این لحاظ از مجموع 31 استان، استان سی و یکم محسوب می شویم.

در ادامه علیرضا یوسفی، رئيس اداره توسعه مشاركت هاي مردمي اداره كل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت: کمبود نیروی آموزشی در مدارس ابتدایی هیچ استانی به اندازه خوزستان نیست. هم چنین میزان افت تحصیلی در استان نسبت به جمعیت بیشتر است، در حالی که در مناطقی چون اهواز، دزفول، اندیمشک و بهبهان افت تحصیلی وجود ندارد.

یوسفی اضافه کرد: علت عدم وجود افت تحصیلی در این مناطق آموزشی آن است که خود اولیای دانش آموزان پیگیر وضعیت تحصیلی فرزندانشان هستند، ولی این روند در مناطق مرزی وجود ندارد.

وی افزود: آمار تکرار پایه دانش آموزان مناطق مرزی خوزستان حدودا یک هشتم برابر دیگر مناطق مرزی کشور است.

پس از آن، مجددا معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان به انتقاد از نحوه ارائه اطلاعات از سوی مسئولان آموزش و پرورش استان پرداخت و گفت: در نتیجه جلسه پیشین شورای آموزش و پرورش قرار بود آمار جامع تری در خصوص وضعیت تحصیلی دانش آموزان مناطق مرزی و مقایسه آن در سطح استانی و کشوری آماده می کردید.

معاون آموزشی اداره کل آموزش و پرورش استان هم در پاسخ آماری از وضعیت تحصیلی دانش آموزان پایه متوسطه مناطق مختلف آموزشی استان شامل میانگین نمرات و میانگین قبولی ارائه نمود که مدیر کل امور اجتماعی استانداری خوزستان با توجه به عدم استفاده از شاخص های آماری، این ارقام از لحاظ تحلیل آماری گویا ندانست.

فرماندار خرمشهر:
پیوند اولیا و مربیان، حلقه مفقوده آموزش و پرورش در مناطق مرزی

هم چنین فرماندار خرمشهر در این جلسه به علل افت تحصیلی دانش آموزان در این منطقه اشاره کرد و گفت: عدم وجود کادر مجرب در پایه های ابتدایی مدارس، دخالت  نکردن خانواده ها هنگام افت تحصیلی دانش آموزان، ضعف مدیریت آموزشی به دلیل دوشغله بودن آنان و تامین نشدن معلم ها از نظر مالی و هم چنین رواج کاربرد ماهواره و موبایل در بین دانش آموزان عواملی هستند که باعث افت تحصیلی دانش آموزان مناطق مرزی می شوند.

 عبداله حسینی، فرماندار خرمشهر

عبدالله حسینی افزود: تعداد روزهای سال تحصیلی حدود دویست روز است و این رقم در خرمشهر به دلیل تعطیلات ماه محرم و عید فطر به صد و 56 روز هم رسیده است که منجر به ضعف تحصیلی دانش آموزان می شود. هم چنین برخی از اتباع خارجی همسر ایرانی و فرزندان خود را در شهرهای مناطق مرزی رها می کنند که این مشکل گریبان بسیاری از خانواده ها را در خرمشهر گرفته و مشکلات تحصیلی را در فرزندان آنان به وجود آورده است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان:
 40 هزار ولی بی سواد در استان وجود دارد

در پایان معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان به آمار بالای بی سوادی مطلق در استان اشاره کرد و افزود: از این میان 40 هزار نفر ولی دانش آموز هستند که این آمار لزوم توجه جدی به وضعیت تحصیلی دانش آموزان را به ویژه در مناطق مرزی نشان می دهد.

فرج اله خبیر خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئولان آموزش و پرورش استان آمار درستی را برای جلسه شورای آموزش و پرورش استان داشته باشند و از فرماندهان شهرستان ها تقاضا داریم دست کم یک بار در ماه در این جلسات شرکت کنند.

 فرج اله خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان

وی افزود: تاکید ما بر مناطق مرزی به دلیل مسائل سیاسی و امنیتی نیست بلکه این اساز این روست که باید عدالت در همه نقاط استان وجودداشته باشد و امکانات بین همه مردم توزیع شود.

خبیر عنوان کرد: در جلسه شورای آموزش و پرورش استان در هفته جاری تصمیم ویژه ای پیرامون فراهم کردن سرویس مدارس در این نقاط اتخاذ خواهد شد، زیرا نبود امکان جابجایی یکی از دلایل عمده افت تحصیلی و ترک تحصیل در بین دانش آموزان مناطق مرزی است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان گفت: تکرار پایه دانش آموزان، هزینه زیادی را بر آموزش و پرورش تحمیل می کند و اگر تکرار پایه در استان کاهش یابد، کیفیت آموزش نیز افزایش می‌یابد و می‌توان در زمینه پرداختی فرهنگیان افزایشی اعمال کرد که موجب افزایش انگیزه معلمان شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۴
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
5
واقعاً اینقدر وضعیت مان بحرانی است ،مشکلاتمان فقط منابع مالی است آیا فاکتورهای دیگر تاثیرگذار نیستند ؟
معلم دلسوز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
9
قابل توجه آقای مدیرکل آموزش و پرورش , معاونین , مسئولین استانی:
+ مدیران آموزشگاهها برای ارتقای شغلی خود و همکاران , به معلمان توصیه میکنند باید (باید) همه بچه ها را در پایان سال قبول کنید و از دادن نمره پایین خودداری کنند
درعیر اینصورت در نمره ارزشیابی پایان سال معلم نمره پایین یا نمره منفی خواهد خورد لذا معلم از ترس اینکه مدیر آموزشگاه نمره ارزشیابی آنها را کم نزند مجبور به قبول کردن بچه ها هستند و الا....
+ معلم در برابر مدیر آموزشگاه و همچنین اعمال فشار و زور و درگیری بعضی از خانواده ها , ناتوان است و در خیلی از مواقع معلم از ترس درگیری خانواده ها مجبور به قبولی محصل می شوند و میتوان گفت که معلم مصونیت شغلی ندارد....
+ از بین رفت نمره , یعنی برداشتن نمره و جایگزینی اصطلاحاتی همچون خوب و متوسط و یا قابل قبول هیچ انگیزه ایی را برای دانش آموزان نگذاشته است و اینگونه نمره دادن اشتیاقی برای ارتقای تحصیلی بچه ها ندارد و دانش آموز بصورت علنی به معلم میگوید , ما که قبول میشویم دیگه چرا باید زحمت بکشیم و.....
+ شان ومنزلت معلم همانند گذشته نیست هم از لحاظ شخصیتی و هم از لحاظ معیشیتی
+ مسئولین مربوطه میتوانند بصورت یک فراخوان از همه معلمین بخواهند نظر خودشان را درباره افت تحصیلی و نحوه آموزش و اجرای قوانین آموزش و پرورش بیان نمایند
+++نظر معلمان با نظر کارشناسان اداره کل دقیقا" تفاوت دارد.
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
10
آقای کمایی خیلی از مسایلی راکه شما بعنوان تهدید آموزشی ویا از مسایل افت آموزشی مطرح نمودید در استانهای دیگر بعنوان فرصت آموزشی ازآنها استفاده می کنند ودر آموزش پیشرفت چشمگیری داشته اند .ناکارآمدی برنامه هاوتاکتیک های اتخاذ شده باعث افت آموزشی شده است.کارنامه خود رادریک سال گذشته نگا ه کنید.شماکه معاون آموزش عمومی نیستید که درابطه با حوزه عمومی نظر می دهید .سیاهه نمایی می کنید.شما درطول سالهای گذشته عناوین مختلف پستی درآموزش داشتید.وجز پازل افت تحصیلی هستید. 10سال است که این برنامه ها ا جرا می شود .وتکرار اشتباه میکنید.
پاسخ ها
رامهرمزی اصیل
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
جنابعالی که اینطور در باره آقای کمایی صحبت می فرمائید احتمالا اغراض سیاسی دارید.
اولا مشکلات آموزش و پرورش با یک سازمان و چند جلسه حل نمی شود چشم مبارک را باز کنید ببینید واقعا آموزش و پرورش خوزستان از اوایل انقلاب چه اعتباری را گرفته که براساس آن نتواسته قدم مثبتی را بردارد.
حرف از پازل زدی بنظرت چه ربطی به پازل داره بحث آقای کمایی . مگه ایشون یکسال آمده در این معاونت باید مشکلاتی که بوده و هست را یک شبه حل کنه.
ایشان تا حالا در حد مدیریت چند شهر بود و کارنامه خوبی از خود بجای گذاشته
تصیه جدی می کنم کمی از وجدانتان کمک بگیریدو
اگر کسی رانمی شناسید الکی تخریب نکنید
اگر غرض سیاسی دارید از حق عدول نکنید.
آقای کمایی انسانی وارسته با کمالات و مدیری شایسته هستند.
این جلسه هم ربطی به حرفهای نسنجیده شما نداشت
رضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
4
سلام مگر جایی داریم که اخر نباشم تا مدیر استان باز نگردد به علمی کار کردن ! اش همین است کاسه همین !!!!!!!!!!
یک معلم خوزستانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
0
2
هیچ به سوابق کاری آقای کمایی توجه کرده اید؟؟؟
ایشان که خودش چندین سال رئیس آموزش و پرورش - معاون آموزش و پرورش - مسئول و کارشناس آموزش بوده اند .
یعنی عملکرد همکاران خوزستانی وزحمات چندین ساله خودش را هم ثمربخش ندانسته ؟؟؟؟
معلمي دلسوز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
2
با سلام.با عرض پوزش از همه هم استاني هاي عزيز و همكاران بزرگوار ، مشت نشانه خروار است.ما تنها در مدارس مرزي دچار مشكل نيستيم.تمام مدارس استان حتي همانهايي كه مركزيت دارند و مدارس آنچناني هستند در معرض چنين مشكلات و افت تحصيلي مي باشند... تا زماني كه زمام امور آموزش و پرورش استان به دست نمايندگان فرهيخته مجلس باشد و شايسته سالاري در انتخاب مديران پايه و ارشد ادارات جاي خود را به سياسي سالاري! داده است - به قول دوستمون - همين آش و همين كاسه...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
1
چون بعضی از معلمان بیش از حد درگیر معیشت هستند و دلسوزان کم هستند
جاویدنادرپور
|
UNITED STATES
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
1
مبارک است.اقایان مدیر در اموزش و پرورش.خوزستان دومین استان در داشتن تعداد دانش اموز در کشور است.واقعا خجالت اوره.
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
0
0
کجای این استان اباد است برادر.
متاسفانه روابط و فامیل بازی را به اصول و ظوابط ترجیح دادیم.
نتیجه اش می شود این
یامهدی ادرکنی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
0
2
وجدانا تامل کنید این همه نیروی شایسته ودکتر در آموزش وپرورش داریم مدیرکل ومعاونین برچه اساس ومعیار انتخاب شدند جز برای اخذ.... این نتجه سالها تکرار خواهدشد گردنتان سر پل صلاه یقه تان گیره اگر ایمان دارید آب کارون اون وضعیتشه این هم آموزش وپرورش .|تغیرات هم که ای ماشالله نمونه اش شوشتر
علی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
0
2
... استان هر چی بگیم کم گفتیم. در کدام زمینه ها آخر نیستیم که این عجیب باشه؟؟؟؟؟!!!
وقتی قرار باشه انتصاب ها در استان بر اساس رابطه و قومیت گرایی باشه نه ضابطه و لیاقت اوضاع همینه بدتر از این هم میشه. افسوس
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
2
0
احتمالا این نوشته هایی که برعلیه آقای کمایی هست کار خودته خوزنیوز
ایرانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۹
0
1
اتفاقا از لحاظ بیکاری ما جایگاه اول رو داریم . . .
:
:
:
آخرین اخبار