تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۰
کد خبر: ۶۸۶۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شکایت چند وکیل از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد
مقصران روغن پالم دادگاهی می شوند؟
شیر همان نوشیدنی خوشمزه دوران کودکی که تبلیغاتش مدام از تلویزیون پخش می شد و حتی گوساله تبلیغ ما هم در پاسخ به مادرش که می گفت: بیا شیرتو بخور گویا به این نتیجه رسیده بود شیر مادر هم تقلبی از آب درآمده و بستنیش خوشمزه تر است.با تمام تبلیغاتی که تلویزیون در راستای افزایش مصرف سرانه شیر و لبنیات در ایران دارد اما چیزهای دیگری بر آن دامن می‌زنند که نه تنها مصرف آن را بالا نمی برد بلکه از مصرف معمول آن هم می کاهند.
شیر همان نوشیدنی خوشمزه دوران کودکی که تبلیغاتش مدام از تلویزیون پخش می شد و حتی گوساله تبلیغ ما هم در پاسخ به مادرش که می گفت: بیا شیرتو بخور گویا به این نتیجه رسیده بود شیر مادر هم تقلبی از آب درآمده و بستنیش خوشمزه تر است.

با تمام تبلیغاتی که تلویزیون در راستای افزایش مصرف سرانه شیر و لبنیات در ایران دارد اما چیزهای دیگری بر آن دامن می‌زنند که نه تنها مصرف آن را بالا نمی برد بلکه از مصرف معمول آن هم می کاهند.

اگر از دریچه اقتصادی به این موضوع بنگریم، شیر سفید ما دست به گیربان منحنی های آماری قیمت لبنیات است و همین منحنی های رو به بالا از میزان محبوبیتش می کاهد. این موضوع تنها به همین جا ختم نمی‌شود. این روزها منحنی های سربالا جای خود را هم چنان حفظ کرده اند و پله ها را یکی یکی بالا می روند اما نه تنها به دلیل تورم بلکه به خاطر وجود یک ناخالصی، یعنی وجود روغن پالم در شیر و سایر محصولات لبنی.



اگر چه سرانه مصرف شیر در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته آمار خوبی ندارد و سرانه مصرف شیر در ایران را 70 كیلوگرم و سرانه كشورهای توسعه یافته را 500 كیلوگرم برآورد کرده اند اما این روزها معضل دیگری نیز بر این آمار تأسف برانگیز دامن زده است.

چندی پیش خبری از زبان وزیر بهداشت در رسانه های ایران پیچید که نه تنها افکار عمومی بلکه رسانه‌های خارجی را نیز تحت شعاع خود قرار داد.

وزیر بهداشت در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر از وجود ماده خطرناکی در محصولات لبنی خبر داد و استفاده از روغن پالم را در صنایع لبنی تأکید کرد.

این خبر و افشاگری وزیر بهداشت در ارتباط با استفاده روغن پالم در محصولات لبنی با واکنش های منفی و تندی از سوی مردم و سایر مسئولان مواجه شد.

و طبق آخرین اخبار رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد که در طی هفته‌های گذشته از تمام تولیدی‌ها و محصولات لبنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی نمونه برداری شد و طی این نمونه برداری مشخص شد که تاکنون 9 برند و41 فرآورده لبنی در زمینه استفاده از روغن پالم تخلف کرده اند.

رئیس سازمان غدا و دارو نگرانی مردم را اینگونه برطرف کرد که: "معتقدم می‌توانیم برندهای معتبر را به راحتی کنترل کنیم و این امر امکانپذیر است. هفته جاری این موضوع را یکسره خواهیم کرد. توصیه همیشگی ما به مردم آن است که فراورده پرچرب مصرف نکنید. این امر یک واقعیت است."

اما این کش و قوس ها به جایی رسید که صبح شنبه شماری از وکلا، با حضور در دادسرای کارکنان دولت، از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد به دلیل استفاده از روغن «پالم» در محصولات لبنی شکایت کردند.

این شکایت توسط مصطفی ترک‌همدانی، پیمان حاج‌محمودعطار و فرشید رفیعی‌ناینی، از وکلای دادگستری صورت گرفته و برای رسیدگی به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده است.


این وکلا بر اساس مواد یک، سه، چهار و پنج قانون مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی مصوب 22 تیر 1346 و همچنین ماده 35 قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی مصوب مجمع‌تشخیص‌مصلحت‌نظام و مستند به قانون مجازات اسلامی در باب تقصیرات ماموران دولتی، از رییس سازمان غذا و دارو و روسای سابق سازمان استاندارد شکایت و درخواست رسیدگی به این شکایت را طرح کردند.

اما با این تفاسیر باید دید که این محصول این شکایت چه خواهد بود و نتیجه و رای دادگاه در این مورد به کجا ختم می‌شود؟! آیا قوه قضاییه با قاطعیت درباره چنین موضوع مهمی که با سلامت مردم و جان مردم در ارتباط است برخورد خواهد کرد و اعتماد مردم را دوباره باز خواهد گرداند؟
برچسب ها: روغن پالم ، شیر ، مقصر ، دادگاه
:
:
:
آخرین اخبار