تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۵
کد خبر: ۶۸۶۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قابل توجه مدیرکل جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
ضرورت پاکسازی جامعه مطبوعات خوزستان!
غلامرضا فروغی نیا
جلسات ستاد مربوط به برگزاری روز خبرنگار که با حضور برخی از پیشکسوتان مطبوعات در اداره کل فرهنگ و ارشاد خوزستان برگزار می شد فرصتی گشت تا بعضاً گریزی به مشکلات موجود جامعه مطبوعات هم زده شود. ظرف سال های گذشته بویژه طی هفت سال گذشته که مطبوعات خوزستان تشکیلاتی برای رتق و فتق امور خویش نداشته اند مجالی پیش آمده تا هم کمیت نشریات گسترش یافته اند و هم در این فاصله با پیشرفت تکنولوژی وبلاگ ها و پایگاه های خبری رشد قابل اعتنایی بخود دیده اند. به گونه ای که در حال حاضر شاید بتوان گفت نشریات مکتوب عملا آن ویژه گیهای گذشته را فاقد هستند. وقتی حداقل ظرف 24 ساعت زمان لازم است تا یک نشریه مکتوب به سر دکه ها وارد شود طی این مدت ده ها خبر تازه از طریق سایت های مجازی توانسته اند مواضع خویش را بخوبی تبلور بخشند و ایجاد عکس العمل نمایند. البته در این میان می ماند اشخاص و افکاری که با شناسنامه مشخص در نشریات مکتوب قلم می زنند و جامعه و مدیریت جامعه برای این افکار ارزش ویژه قائل است و آنها بعنوان مراجع تولیدمطالبات مردمی جریان ساز هستند. مطالب و مندرجات آنها قادرند موج درست نموده و تاثیرگذار باشند. این ویژه گی از حسن موجودیت آدم هایی است که قلم می زنند نه از موجودیت ابزاری است که آنها بهره مندند (منجمله روزنامه ها). در این میان نکته حائز اهمیت این است که افراد موجود در فضای رسانه ای استان اعم از مکتوب و مجازی هیچگونه رتبه بندی ندارند. بنابراین آنها بسرعت وارد این صنف شده و بهمان سرعت خارج می شوند.البته تصویری که بسیاری از آحاد از دنیای روزنامه نگاری به صورت عام دارند این است که این سنگر دارای اقتدار است و می توان از چنین شرایطی برای ایجاد تغییرات اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی بهره برداری نمود. کما اینکه متأسفانه پاره ای از افراد هم با این چشمداشت سرنا را برعکس گرفته تصوری مشخص بر اساس منافع فردی برای این جایگاه قائل هستند. در این کارزار وقتی نظارتی هم برای تعیین صلاحیت ها وجود نداشته باشد و تفاوت پیشکسوت و تازه وارد هم مرتبه بندی نشده باشد آش بیشتر شور می شود. وقتی دقت وپالایشی نباشد متاسفانه چه بسا به گوش شما می خورد که فردی می تواند صلاحیت شخصی نداشته باشد و به جعل اسناد هم پرداخته و در صنف شریف مطبوعات هم حضور داشته باشد.....کی به کی است؟!

در این رابطه وبرای نمونه: اخیراً پرونده ای در اداره حقوقی ارشاد اسلامی خوزستان با شکایت چندتن از اصحاب مطبوعات علیه فردی که خود را منتسب به مطبوعات(سرپرست چند روزنامه سراسری جازده)می داند، شکل گرفته که مبین جعل انواع فاکتور و مهرنشریات است و نامبرده هم درصدد ماست مالی کردن آن بوده و با کدخدا منشی تلاش دارد مساله را فیصله بخشد!

فارغ از اینکه چه حاصلی از این رویداد اخیر بدست آید بنظر می رسد مدیریت جدید ارشاد استان بدون هرگونه ملاحظه ای می بایستی صلاحیت های علمی و اجتماعی و فرهنگی افرادی که در این وادی حضور دارند را برای حفظ کیان جامعه رسانه ای استان یکبار مرور نماید. تا از فضای ایجاد شده و پرستیژی که بسیاری از مدیران از تابلوی بالا سر برخی از همین افراد درست کرده اند،جامعه رسانه ای کمتر آسیب ببیند.
:
:
:
آخرین اخبار