تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۶۸۶۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست صندوق مهر امام رضا (ع):
درصدد حمایت مالی از تولید انبوه بازار محور هستیم
در سال های گذشته دیدیم که نوعی کسب و کار بازاریابی به صورت هرمی در کشور شکل گرفت و افراد زیادی را تحت پوشش قرار داد و این نشان می دهد که ما باید به دنبال کسب و کار خوشه ای و شبکه سازی باشیم زیرا این نوع کسب و کار از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است / در حال حاضر رویکرد خود را در صندوق از پرداخت تسهیلات فرد محور به شبکه ای محور تبدیل نموده ایم و درصدد حمایت مالی از تولید انبوه بازار محور هستیم
خوزنیوز: سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) گفت: رویکرد خود را در صندوق تغییر داده ایم و درصدد حمایت مالی از تولید انبوه بازار محور هستیم

به گزارش خوزنیوز، اصغر نوراله زاده در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال خوزستان که عصر دیروز یکشنبه 26 مرداد در سالن جلسات استانداری خوزستان با حضور استاندار برگزار شد عنوان کرد: در رویکرد پیشین صندوق، که تنها اقدام به واگذاری تسهیلات به صورت انفرادی می نمود اشکالاتی وجود داشت، زیرا در آن طراحی، تامین مواد اولیه، بازاریابی و تامین منابع مالی همگی بر عهده فرد کارآفرین است که این موضوع او را با مشکل مواجه می کند.

اصغر نوراله زاده، سرپرست صندوق مهر امام رضا (ع)

وی خاطرنشان کرد: به باور من در کشورهایی که صنایع خرد و کوچک آن ها سهم عمده ای در تولید ناخالص ملی و اشتغال دارد از مدلی برگرفته از کسب و کار بومی ایران به نام مدل شبکه ای استفاده می شود.
 
سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) یادآور شد: یکی از راه های پایداری کسب و کار آن است اکه آن ها را به صورت خوشه ای یا شبکه ای (اعم از افقی یا عمودی) با یکدیگر پیوند دهیم و افرادی را بیابیم که بتوانند این اتصال را میان کسب و کارها به وجود آورند.

نوراله زاده گفت: در سال های گذشته دیدیم که نوعی کسب و کار بازاریابی به صورت هرمی در کشور شکل گرفت و افراد زیادی را تحت پوشش قرار داد و این نشان می دهد که ما باید به دنبال کسب و کار خوشه ای و شبکه سازی باشیم زیرا این نوع کسب و کار از تاثیرگذاری بالایی برخوردار است.

سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) به تفاوت قیمت محصولات ایرانی با انواع تولیدی مشابه در کشورهایی مثل چین و بنگلادش اشاره کرد و گفت: این تفاوت قیمت به دلیل خوشه ای و شبکه ای بودن نوع کسب و کار است و در این نوع کسب و کار، قیمت تمام شده محصول نهایی بسیار پایین است و در نتیجه محصول در بازار قابلیت رقابت دارد.

وی افزود: بنابراین در حال حاضر رویکرد خود را در صندوق از پرداخت تسهیلات فرد محور به شبکه ای محور تبدیل نموده ایم و درصدد حمایت مالی از تولید انبوه بازار محور هستیم.

نوراله زاده هم چنین گفت: در رویکرد جدید، درصدد شناسایی دو موضوع هستیم؛ نخست شناسایی رشته فعالیت هایی که قابلیت تولید انبوه بازار محور را دارند و سپس شناسایی افرادی که توانایی مدیریت در این زنجیره را دارند، یعنی افرادی که قادر هستند نیروهای کاری را در قالب طراح و نیروی آموزشی به کارگیرند و امکان تامین مواد اولیه، خرید تضمینی افراد ذی نفع، مدیریت بازار و برندسازی را فراهم کنند.

سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) خاطرنشان کرد: مهم ترین هدف بسته خروج از رکود نیز تحرک بخشی به بازار تقاضا و صادرات غیرنفتی است بنابراین بسیاری از محصولاتی که در کارگاه های کوچک تولید می شود، در صورت سامان دهی مناسب و شناسایی افراد ذیصلاح، قابلیت صادرات به کشورهای دیگر را دارند.

وی به دو نوع مدل خطی و مرکب در کسب و کار شبکه ای اشاره کرد و افزود: هم اکنون نه رشته فعالیت قابل تبدیل به کسب و کار شبکه ای را در کشور شناسایی کرده ایم که شامل تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، جواهرسازی، کیف و کفش، فرش، پوشاک، صنایع‌دستی، محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی به ویژه در رابطه با خرما از مرحله تولید تا بسته بندی می باشند.

نوراله زاده تاکید کرد: نکته مهم دیگر در پیگیری رویکرد جدید صندوق، بحث آموزش است و روح حاکم بر قانون سامان دهی مشاغل خانگی و هم چنین برنامه ششم توسعه، می طلبد که از الان زیرساخت آموزشی مدل شبکه سازی را فراهم کنیم.

وی به وجود 17 میلیون جوان و 5.7 میلیون فارغ التحصیل دانشگاه در کشور اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل عدم حمایت بانک ها از کسب و کارهای کوچک و متوسط و با اعتبارات کنونی، نمی توانیم پاسخگوی نیاز این جمعیت جوان به شغل باشیم و به حضور و مشارکت مردم نیاز داریم.

هم چنین در این جلسه آذر زمان پور عضو شورای شهر اهواز به ارائه نکاتی پرداخت و گفت: در اهداف کلی صندوق مهر امام رضا (ع) باید تجدید نظر شود و نباید یک ساختار کلی به کل مناطق کشور که از لحاظ جغرافیایی، فرهنگی، آداب و رسوم و غیره متفاوت هستند تعمیم داده شود.

وی افزود: فرهنگ عمومی کار در خوزستان که اقتصاد آن متکی به نفت است به طور کلی با فرهنگ شهرهایی چون کرمان و اصفهان که در آن ها افراد از کودکی با یک فن یا هنر خو می کنند متفاوت است و جوانان خوزستانی کمتر به مشاغل خانگی رغبت پیدا می کنند.


استاندار خوزستان:
برای ایجاد صنایع تبدیلی تا سه سال آینده برنامه ریزی شود


عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان نیز در این جلسه گفت: طبق تجزیه و تحلیلی که انجام شده، تا پایان سال در نتیجه طرح 550 هزار هکتاری بین 13 تا 15 هزار اشتغال به طور مستقیم و در زمان اجرای پروژه ایجاد خواهد شد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: در نتیجه این طرح سیصد هزار شغل در استان به وجود خواهد آمد که اگر حتی یک پنجم این عدد نیز محقق شود، تاثیر بسزایی در رفع مشکل بیکاری در استان خواهد داشت.
 
وی یادآور شد: در اجرای پروژه احیای اراضی خوزستان، روزانه بیش از شش میلیارد تومان برای صورت وضعیت هزینه های نیروی انسانی، ماشین آلات، حمل و نقل، انرژی و دیگر موارد صرف خواهد شد که از این میان سهم استان خوزستان باید بیش از 80 درصد باشد و به جز موارد تخصصی، از نیروی کاری خارج از استان استفاده نشود.

مقتدایی گفت: نظارت در زمینه استفاده نیروی کار بومی در این طرح موضوع مهمی است و ما اکنون ادعا داریم از بین 16 پیمانکار مشغول در این طرح، 10 پیمانکار استانی هستند و امیدواریم تا پایان سال تمام پیمانکاران استانی در این طرح مشغول به کار شوند.

استاندار خوزستان به باقی ماندن برخی محصولات مازاد روی دست کشاورزان استان اشاره کرد و یادآور شد:  به منظور برنامه ریزی برای ایجاد صنایع تبدیلی یک فرصت سه یا حداکثر پنج ساله داریم و انتظار داریم تمام دستگاه های مربوط اعم از جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت به دنبال این امر باشند.

وی عنوان کرد: پیشنهادی که در رابطه با طرح 550 هزار هکتاری مطرح کرده ایم این است که در بخشی از مسیر شلمچه تا اندیمشک که خط ریل آهن در آن قرار دارد، منطقه ای را تحت عنوان منطقه آزاد کشاورزی ایجاد کنیم و مقررات منطقه آزاد اروند بر آن اعمال شود.

مقتدایی گفت: در جلسات آتی کارگروه تخصصی اشتغال، باید جنبه های مختلف صندوق مهر امام رضا (ع) بازنگری شود تا معین گردد این صندوق چه کمک هایی را می تواند در بخش های مختلف استان ارائه کند. هم چنین نحوه کار بانک ها در خصوص پرداخت تسهیلات بیان شود.
:
:
:
آخرین اخبار