تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۴
کد خبر: ۶۸۶۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز:
خوزستانی‌ها از توجه به شایعات زلزله بپرهیزند
دکترای زمین شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز با بیان اینکه خوزستانی‌ها از توجه به شایعات زلزله بپرهیزند گفت: معمولا در اثر وقوع زلزله در این استان هیچگونه آثار تخریبی پیش‌بینی نمی‌شود.

صبح روز گذشته زلزله‌ای با قدرت 6.1 ریشتر در جنوب استان ایلام روی داد که استان‌های خوزستان و لرستان متاثر از این زلزله لرزیدند.

پس از لرزش ساعت هفت و دو دقیقه صبح روز گذشته در منطقه مورموری استان ایلام تاکنون 19 پس لرزه به بزرگی بیش از چهار ریشتر در منطقه یاد شده به وقوع پیوسته که این اتفاق موجی از نگرانی را در میان اهالی استان ایلام و سایر استان‌های همجوار ایجاد کرده است.

در این رابطه دکترای زمین شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: امواجی که متاثر از زلزله اخیر به استان خوزستان و مناطق مجاور کانون زلزله رسیده در اثر حرکت گسل‌هایی بوده که در مناطق به‌هم پیوسته در گسل پیشانی کوهستان مربوط به رشته کوه‌های زاگرس است.

علی‌حسین جلیلیان اضافه کرد: با عنایت به اینکه کانون زلزله در استان خوزستان نیست و همچنین با  توجه به اینکه لایه‌های زمین‌شناسی تشکیل شده در پی سنگ منطقه خوزستان از نوع گچی و مارنی است؛ معمولا در استان از قدرت تخریبی زلزله به شدت کاسته می‌شود.

وی اضافه کرد: به علت وجود آب‌های زیرزمینی، ذخایر نفتی، طبقات سنگی پلاستیکی یا به عبارتی نرم و هضم کننده فشار در زیرزمین در استان خوزستان، معمولا بر اثر وقوع زلزله در این استان هیچگونه آثار تخریبی پیش‌بینی نمی‌شود.

دکترای زمین شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور اهواز تصریح کرد: امکان زمین لرزه‌هایی با قدرت تخریبی بالا با توجه به پیشینه تاریخی این منطقه و سوابق تاریخی آن محتمل است و لازم است ساکنان خوزستان بالاخص ساکنان در مرکز استان  اطلاعات کافی در برابر بروز شایعات که موجب نگرانی و ایجاد بحران‌های اجتماعی و روانی در جامعه می‌شود را داشته باشند و خبرهای را از منابع رسمی پیگیری کنند.

جلیلیان در پایان به این نکته اشاره کرد که خوزستان در منطقه‌ای است که ریسک خطر زلزله در آن متوسط بوده و حتی بروز زلزله در این ناحیه با بزرگی بالای 6 ریشتر به علت اینکه پی‌سنگ جلگه خوزستان از طبقات سخت و شکننده نیست معمولا آثار تخریبی قابل توجهی ندارد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار