تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۲۰
کد خبر: ۶۸۹۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خبر داد:
احداث نخستین کارخانه نمکزدایی نفت با تجهیزات ساخت داخل/ افتتاح کارخانه نمکزدایی لب سفید در هفته دولت
خوشبختانه علیرغم اینکه شرکت های خارجی از فروش قطعات و ارائه خدمات در این زمینه سرباز می زدند، این کارخانه نمکزدایی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی برای اولین بار توسط تجهیزات ساخت داخل و با هزینه کمتر و با استانداردهای جهانی در کشور ساخته شده است
مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب گفت: کارخانه نمکزدایی میدان لب سفید آماده بهره برداری است و در هفته دولت افتتاح خواهد شد.

مهندس حمید بورد، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب

مهندس حمید بورد که از این کارخانه  بازدید می کرد، بیان داشت: اين كارخانه با ظرفيت فرآورش روزانه 30 هزار بشكه نفت در این میدان نفتی با هدف افزايش كيفيت نفت خام استحصال شده از اين ميدان احداث شده است.

وی  اعتبار اجراي اين پروژه را 234  ميليارد و 145 مليون ريال عنوان كرد و افزود: تجهيزات اصلي اين كارخانه شامل ديسالتر، مخازن تحت فشار مايعات هيدروكربوري، گاز، سوخت و آب، مبدل حرارتي آب و نفت و كوره پيش گرمكن غير مستقيم نفت خام است.

مدیرعامل مناطق نفتخیز جنوب اظهار داشت: خوشبختانه علیرغم اینکه شرکت های خارجی از فروش قطعات و ارائه خدمات در این زمینه سرباز می زدند، این کارخانه نمکزدایی در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی برای اولین بار توسط تجهیزات ساخت داخل و  با هزینه کمتر و با استانداردهای جهانی در کشور ساخته شده است.

بورد گفت: انشاء الله این طرح در هفته دولت با حضور مسئولان وزارت نفت و استان افتتاح خواهد شد.

واحد بهره برداري لب سفيد تقريباً در 50 كيلومتري شهر دزفول واقع شده است. در اين واحد نفت شش حلقه چاه ميدان نفتي لب سفيد فرآورش مي گردد. این کارخانه  با توجه به افزايش تعداد چاه هاي نمكي با گذشت زمان، به منظور تثبيت دبي توليد كارخانه و جلوگيري از حفر چاه هاي جديد احداث يك واحد نمكزدايي به ظرفيت 30 هزار بشكه در روز در مجاورت واحد بهره برداري موجود به طوريكه قادر به فرآورش نفت نمكي ميادين لب سفيد در حد مجاز كنترل كيفيت شركت مناطق نفتخيز جنوب باشد احداث گردیده است.

لازم به ذکر است این واحد نمکزدایی شامل تجهیزات فرآیندی اصلی شامل نمک گیر برقی، کوره های گرمایش نفت، مبدلهای حرارتی نفت و آب و پمپهای انتقال و سایر تجهیزات فرایندی مثل Degassing tank, Off-Spec tank سیستم تصفیه آب شامل Skimmer Tank ، جداکننده های ثقلی، هیدروسیکلون و سیستم تزریق پساب به چاههای نفت می باشد. همچنین سیستم های جانبی یک واحد نمکزدایی شامل بسته سیستم های تخلیه، سیستم تامین گاز سوخت مصرفی واحدها، سیستم تامین هوای ابزار دقیق، سیستم تامین آب مصرفی و آب رقیق کننده و آب آتش نشاني، سيستم برق رساني، سيستم هاي تزريق مواد شيميايي، ساختمانهاي مختلف اداري و صنعتي می باشد. در این پروژه همچون سایر پروژه های نمکزدایی باید میزان آب همراه نفت خام ورودی از میزان حدود 10% ورودی به میزان کمتر از 0.15 % در خروجی کاهش یابد. همچنین میزان نمک همراه در جریان خروجی از سیستم نمکزدایی می بایست به کمتر از 29 گرم بر متر مکعب کاهش یابد.
 
هم اكنون 26 پروژه در زمينه احداث و توسعه واحدهاي نمكزدايي نفت در شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب در دست اجراست که هدف از اجراي آنها ايجاد يك ميليون و 400 هزار بشكه در روز ظرفيت جديد نمكزدايي است.

ميدان لب سفيد در 40 كيلومتري شمال شرقي دزفول ،در مجاورت ميدان هاي لالي و قلعه نار قرار دارد. اين ميدان در سال 1347 كشف و توليد نفت از آن در سال 1352 شروع شد.

:
:
:
آخرین اخبار