تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۶۸۹۰۳
تعداد نظرات: ۱۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح استیضاح وزیر نیرو به اتهام مخالفت با تونل غیرکارشناسی بهشت آباد!
ضروری است نمایندگان مخالف طرح های غیر کارشناسی و مضر، انتقال آب، حمایت از این گونه نظرات منطقی عالی ترین مقام رسمی و تصمیم گیر کشور در بخش منابع آب، را برجسته کرده و همراه با مدیران منطقه ای وزارت نیرو، رایزنی های خود را با دولت از مسیر ارایه مستندات آماری و تخصصی وضعیت منابع و مصارف آب مناطق مورد نظر، زمینه جذب اعتبارات و تسریع طرح های عمرانی در بخش های مرتبط با منابع آب و آبفا را در استان های مستعد کشاورزی و صنعت پیگیری فرمایند
داریوش بهمئی/ دبیر انجمن صنفی مهندسان صنعت آب خوزستان:

 چندین ماه از بحث استیضاح وزیر نیروی دولت تدبیر و امید از سوی نمایندگان چند استان مخصوصا استان های فلات مرکزی کشور مطرح و اجرای آن با افت و خیز خبری همراه بوده است. اما این بار استیضاح از سوی نمایندگان استان اصفهان مطرح و به جد پیگیری شده و هر روز خبری از سوی یکی از این نماینگان در این باره و تهدید به استیضاح وزیر نیرو منتشر می شود. اوایل مرداد، فولادگر نماینده شاخص اصفهان صحبت از مهلت یک ماهه به وزیر جهت تعیین تکلیف انتقال آب و پروژه تونل بهشت آباد و نیز اجرای طرح فاجعه بار گلاب دو کرده است. از طرفی آقای چیت چیان وزیر نیرو در واکنش به زنجیره های انسانی و موضع گیری های کارشناسان و فعالان اجتماعی و محیط زیست و نیز برخی نمایندگان و مسئولین خوزستان در موضوع انتقال آب در سال گذشته، که متهم به اظهارات دو پهلو شده بود مدتی پیش در شبکه یک آشکارا و بدون ابهام، دغدغه های مردم، متخصصین و مسئولین استان های متاثر از انتقال آب کارون به ویژه خوزستان را شرح و تایید نموده و با انتقال آب سرشاخه های کارون از طریق تونل و با اهداف غیر شرب مخالفت کرده اند. اما متاسفانه این مصاحبه مهم و کلیدی وزیر محترم، به هر دلیلی از چشم رسانه های استانی و ملی دور ماند. در برنامه مذکور جناب وزیر، مسائلی را مطرح کرده اند که بخش های گوناگون مرتبط با موضوع انتقال می باشد و به کرار کارشناسان استانی و ملی در راستای مخالفت با انتقال آب بیان کرده بودند، با این حال مواضع ایشان را باید به فال نیک گرفت. برخی اظهارات ایشان به شرح ذیل بوده:
"-دوستانی که در مجلس طرح استیضاح بنده را طراحی کردند انتظار دارند که انتقال آب از سد بهشت آباد به اصفهان توسط تونل انجام شود
-خوزستان و چهارمحال و بختیاری در کشاورزی و صنعت از اصفهان مستعدتر و توانمندتر هستند  
-حفر تونل بیش از 250 چاه و قنات در چهارمحال و بختیاری را به نابودی می‌کشاند
-احداث تونل راهکاری نامناسب و غیرکارشناسی است
-استفاده از آب انتقالی در صنعت، کشاورزی و امورات دیگر خلاف قانون و مصوبه شورای عالی آب می باشد.
-خشک شدن مناطق آبخیز کشور حاصل احداث تونل است تجربه گذشته در انتقال آب به شیوه تونل در طرح های همچون کوهرنگ 1،2و3، انتقال آب از سرشاخه‌های دز به قم و همچنین انتقال آب در مسیر های غربی کشور ما را با مشکلات و چالش‌های جدی مواجه کرد و اکنون تکرار آن اشتباهات به ضرر کشور و منطقه خواهد بود."

با توجه به پیگیری و اصرار اصفهانی ها بر استیضاح وزیر، نمایندگان استان های ذینفع طبیعی رودخانه کارون می توانند مخالفت هدفمند با طرح استیضاح را در دستور کار خود قرار دهند چرا که طرح استیضاح تعداد اندکی نماینده استانی که حاضر به قبول نظرات منطقی و کارشناسی وزیر و نیز مرکز پژوهش های مجلس و مواضع چندین ساله متخصصین منابع آب و محیط زیست نیستند، در بین اکثریت نمایندگان که رقم قابل توجهی از آنها، نماینده های شهرهای استان های مخالف با انتقال می باشد جایگاهی نخواهد داشت و این مهم را وزیر محترم نیرو به خوبی می داند. ضروری است نمایندگان مخالف طرح های غیر کارشناسی و مضر، انتقال آب، حمایت از این گونه نظرات منطقی عالی ترین مقام رسمی و تصمیم گیر کشور در بخش منابع آب، را برجسته کرده و همراه با مدیران منطقه ای وزارت نیرو، رایزنی های خود را با دولت از مسیر ارایه مستندات آماری و تخصصی وضعیت منابع و مصارف آب مناطق مورد نظر، زمینه جذب اعتبارات و تسریع طرح های عمرانی در بخش های مرتبط با منابع آب و آبفا را در استان های مستعد کشاورزی و صنعت پیگیری فرمایند. حال که این مقام عالی دولت، واضح و شفاف به پتانسیل های خوزستان و چهارمحال بختیاری اشاره کرده، فرصت را غنیمت شمرده و علاوه بر مخالفت های رسانه ای با طرح های انتقال آب، بهانه های نمایندگان و مسئولین استانی فلات مرکزی به خصوص اصفهان را از منظر هدر رفتن آب رودخانه ها به دریا را هر چند غیر منطقی، از بین ببرند. همه طرف ها حتی هم وطنان اصفهانی به خوبی می دانند که هدف اصلی انتقال آب کارون شرب نیست و این مهم بارها با آمار و ارقام ثابت شده است وگرنه اصرار بر پروژه های انتقال از طریق تونل چه مفهومی دارد! نمایندگان محترم طرح استیضاح نگاهی به معیارهای جهانی انتقال بین حوضه ای و نیز نتایج طرح های اجرا شده در نقاط گوناگون دنیا بیندازند و در این زمینه، نگاه خود را نه منطقه ای بلکه ملی کنند. و اما مخالفین استیضاح باید این مخالفت ها با انتقال مانند گذشته پشتوانه ای کارشناسی و مستند بر اساس منافع و امنیت ملی و نه قومی-محلی داشته باشد، تا رویه اشتباه، سواستفاده از نفوذ و لابی سیاسی در مرکز در برنامه ریزی کشور برای همیشه ریشه کن گردد و همه طرح ها و برنامه های ملی و منطقه ای عاری از فشارها و چانه زنی های آشکار و پنهان بر اساس استانداردهای ملی و جهانی و رعایت جوانب مختلف ملی به ویژه زیست محیطی و سیاسی-اجتماعی و البته آمایش سرزمین تدوین گردد.   
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۷
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
1
22
شما چرا بیکارید، همه شبکه ها دارن زاینده رود پخش میکنن! برنامه نود، برنامه شبکه 1 (امروز هنوز تموم نشده) رو تا حالا من دیدم. و این جریان رو باز هم ادامه میدن. مگه مردم خوزستان زاینده رود رو خشک کردن!
شما باید با گز و پولکی تجارت کنید نه کاشت برنج و ذوب آهن
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
شبکه خوزستان هم باید اوضاع اسفناک کارون را مرتبا تاکید ونشان دهد!
کاظم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
1
21
من ماندم چرا هر اتفاقی در این کشور بیفته این وسط خوزستان باید قربانی بشه. اما مسولین و نمایندگان خوزستان نیاید اجازه بدهند یک قطره اب ازخوزستان به اصفهان بره.
رييس زاده عليرضا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
22
مردم و نمايند گان خوزستان و چار محال بختياري بايد با هوشياري بيشتري وارد عمل شوند و گرنه از اين اصفهاني هاي زيرك همه چيز بر مي ايد
زمانی زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
9
نمایندگان 4 استان خوزستان و چهار محال وبختیاری و لرستان و کهگیلویه و بویراحمد با هوشیاری نباید وارد بازی استیضاح وزیر نیرو شوند و باید از طی یک تعامل مثبت از وی حمایت کنند
شبکه آبیاری و زهکشی و طرح های آبرسانی و شبکه ای جمع آوری فاضلاب شهر های خوزستان بر زمین مانده اند.
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
11
از این اصفهانی ها هرچی بگی برمی اید.
خدا را شکذ تونل بهشت اباد فعلا غیر فعال شده ولی این پایان ماجرا نیست.
در تاریخ 7 شهریور اصفهانی ها می خواهند تجمع کنند.
ما باید هوشیاری خود را حفظ کنیم و فکر نکنیم کار تمام شده است
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
2
11
کی میشه چشم طمع این اصفهانیهارو کور کرد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
1
10
گردهمایی های کنار کارون چرا مدتیه تعطیل شده!؟ اوضاع آب اهواز افتضاحه!
کشاورزان اصفهان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
13
1
سلام به همه منتقدان وهمه موافقان
البته همه مخالفان باید این رو در نظر بگیرند حق آبه زاینده رود کفاف آب اصفهان وحوزه کشاورزی وصنعت رو می دهد . ولی این انتقال آب از این حوزه به استانهای همجوار مثل یزد وشهرهای قم کاشان وجاهای دیگر بوده که تا الان سد زاینده رود را به کم آبی وبحران مواجه کرده است . همه فراموش نکنیم متاسفانه این کم آبی وبحران فعلا گریبانگیر مردم اصفهان است بقیه آبشان را براحتی برداشت می کنند ونمایندگان بقیه استانها هیچ گونه تلاشی برای انتقال آب از حوزه های دیگه ندارند وزمانی که آب انتقال آنها قطع می شود همه را مقصر می دانند وآمار ارائه می کنند چندین هزار میلیارد در چند روز به ما خسارت وارد شده پس در نتیجه کاربران گرامی فراموش نکنید انتقال آب به حوزه زاینده رود البته از طریق علمی نفعش به استانهای همجوار اصفهان می رسد .
پاسخ ها
عمید
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
ذوب آهن و پتروشیمی اصفهان را تعطیل کنند یارانه بدهند به کارکنانش مشکلات اصفهان حل می شود
عبداله
|
CANADA
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
0
3
همه مسئولین استان از جمله استاندار.شهرداران.نمایندگان مجلس و فرمانداران باید به این موضوع وارد شوند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
4
آقای کشاور اصفهانی؛گناه ما چیه که آبتو قم و یزد بردن؟ میخواستید آبتونو ندین!!گناه ما مردم خوزستان چیه که باید تو گرمای 70 درجه ی هوا بی آبی بکشیم؟؟ یعنی بخاطر صنعت گز شما؛ کارونِ بزرگ که شناسنامه وهویت خوزستان است را به شما بدهیم و دیارمون را نثار شما کنیم؟؟ اگه کارون خشک میشد واز زاینده رود آب می بردیم شما قبول می کردید؟؟شما می پذیرفتید که مثلا آب کارون را قم ویزد بردن؟

تهرانی ها نفت وگاز و پتروشیمی مارا بردن شما هم آب!!

خوبه والا
سید سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
4
لااقل نماینده های خوزستان بیدار شن و از این وزیر غیر بومی حمایت کنند و از نمایندهای استانهای ذینفع بخواهند در رد استیضاح وزیر همت ورزند ویک کار مثبت در پرونده شان درج کنند
کریم ازاهواز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
3
باسلام کجای دنیا دیده ایدیکجای نسبتاآبادراخراب کنند! کهجای دیگرآبادبشه! خداماببن اگراهوازبی آب بوداصفهان یایزدوبا....حاضربودندیکلیوان آب به اهوازواهوازی بفروشند! حالاباباجون دست ازسراین کارون مظلوم برداریددرطول جنگ کوفتی وتواین چندساله به انحاءمختلف پدرشودرآوردید! دیگه بسه! بخاطررضای خدابسه!
روزبه
|
UNITED STATES
|
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
1
با سلام،اگر بشود باتشکیل کار گروها ودعوت اساتید وکارشناسان استانهای ذینفع و کشور و دعوت نمایندگان دیگر استانهای مجاور و همچنین وزیر محترم نیرو و به بحث گذاشتن انتقال اب و پیامدهای مصیبت بار ان برای استان و مردم و به چالش کشیدن دلایل نمایندگان استان اصفهان که بجای کشت برنج و ایجاد مراکز فولاد در کویر به بهانه ابرسانی به مردم اصفهان بهتر است پیشرفت و توسعه را با شرایط اقلیمی و جغرافیایی ان جستجو کنن و خارج از ان مسکنی کوتاه مدت برای انها و تغییرات اکولوژی برای دیگر مناطق فاجعه بار حواهد بود ولازمه این همبستگی استانی با همت استاندار محترم شدنی است و میتوان از ظرفیتهای استان سود جست.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
4
اولا اگر به ادعای شما آب زاینده رود را به جاهای دیگر برده اند، خب بروید از همانها پس بگیرید نه اینکه از مردم بیچاره خوزستان و چهارمحال که خود شدیدا و بسیار بیش از اصفهانیها تشنه این آب هستند. این درست مثل این است که هولوکاست در اروپا اتفاق افتاد لیکن تاوانش را از مردم بدبخت فلسطین گرفتند.
ثانیا ادعای شما در مورد بردن اب زاینده رود کذب است چرا که طرحهایی مثل کوهرنگ و چشمه لنگان به این منظور اجرا شد که بخشی از آب کارون به اصفهان و بخشی نیز به یزد و قم و کاشان برده شود. به عبارت دیگر آب این مناطق از سرشاخه های کارون برده شده و نه از زاینده رود. که متاسفانه دارید به ناحق جوسازی میکنید. اصلا این ادعا مسخره است که فرض کنیم اصفهانیها بگذارند قطره ای از آب آنها به جایی برده شود.
ثالثا پس از اینکه معلوم شد هیچ یک از استدلالهای شما در زمینه انتقال آب پذیرفتنی نیست و بر ضد منافع ملی است مدعی شدید که آب را فقط برای شرب میخواهید تا بتوانید طرح بهشت آباد را به این بهانه انجام دهید. و بعد که بررسی شد و معلوم شد آب شرب مورد نیاز چندین میلیون نفر در مقیاس صد تا دویست میلیون مترمکعب (بسیار دست بالا) در سال بیشتر نیست و در نتیجه اساسا نیازی به اجرای تونل بهشت آباد نمیباشد، حالا دارید به لطایف الحیل جوسازی میکنید و البته دم خروس نیز پیدا شد که نه تنها برای شرب و کشاورزی و صنعت میخواهید بلکه میخواهید آب را در زاینده رود رها کنید (طبق برنامه نود).
موارد دیگر را در صورت لزوم توضیح خواهم داد.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
0
برادر عزیز کشاورز اصفهانی ما خوزستانیها مخالف بردن آب به اصفهان نیستیم بلکه مخالف روش انتقال آب هستیم ایجاد تونل باعث خشک شدن منابع آبی و سر چشمه های کارون خواهد شد بایستی از طرق دیگر این انتقال با رعایت حقوق دیگر استفاده کنندگان از این منابع صورت گیرد ایران و منابع آن متعلق به تمام ایرانیها است ولی بدون ایجاد تبعیض منطقه ای یا استانی
:
:
:
آخرین اخبار