تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۶۸۹۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دست نوشته‌هایی که مردم به روحانی نشان دادند/ بیکاری و اشتغال در صدر قرار گرفت
این روزها درخواست برای شغل و حل معضل بیکاری به مهم ترین خواسته مردم تبدیل شده و در تمامی مواجهات مردم با مسئولان دولتی و غیردولتی، قطعا بیکاری به عنوان یکی از خواسته‌ها مطرح می شود. هم اکنون یکی از جدی ترین خواسته های مردم از رئیس جمهور در سفرهای استانی اشتغال است؛ موضوعی که به تازگی از سوی برخی نمایندگان نیز مطرح شده که بالاترین میزان مراجعه مردم به آنها تنها برای اشتغال است.

بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان جوان موضوعی است که در طول دهه های گذشته اقتصاد کشور را درگیر خود کرده و به یکی از بزرگترین مسائل و معضلات خانواده ها تبدیل شده است.

کارشناسان بازار کار می گویند امروز کمتر خانواده ای را می توان یافت که دستکم یک نفر در آن درگیر بیکاری نباشد. وجود این مسئله در خانواده ها، زمینه ساز آسیب های فراوانی شده و می شود که از جمله آن تاخیر در ازدواج و تشکیل خانواده، اعتیاد، دلسرد شدن از جستجوی شغل، مهاجرت به خارج و موضوعاتی از این دست است.

دولت تدبیر و امید در طول یکسال فعالیت خود هنوز موفق به ارائه راهکار روشنی برای خروج بازار کار کشور از رکود نشده است. مقامات و مسئولان دولت یازدهم می گویند تا زمانی که شرایط اقتصادی کشور بهبود نیابد و اقتصاد از سایر رشد منفی خارج نمی شود، شغلی هم نخواهد بود.

به نظر می رسد آنچه که دولت در ابتدای کار خود به عنوان یک وعده بزرگ در حل بیکاری و ایجاد اشتغال برای جوانان مطرح کرده است، دچار موانع و دشواری های جدی تری باشد. مسئله بن بست بیکاری و افزایش روزافزون تعداد کارجویان، ورود هزاران کارجو به صف بیکاری و انتظار برای یافتن شغل در یک دهه اخیر به یک خواسته اساسی از دولت ها تبدیل شده است.

با وجود پرداختن مقامات دولتی، نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاه، گروه های سیاسی و ... به مسائل سیاسی و پافشاری نسبت به نفی عقاید دیگران؛ اما مردم در زمان روبرو شدن با مقامات و مسئولان خواسته های دیگری از جمله اشتغال و درخواست برای حل معضل بیکاری را مطرح می کنند.

این موضوع به وضوح در سفرهای دولت به استان ها و شهرستان های کشور قابل مشاهده است. هرچند مسائل مربوط به سیاست و روابط خارجی و موضوعاتی از این دست قطعا مهم و باید در دستور کار مسئولان کشور باشد، اما غفلت و فراموشی خواسته های مردم می تواند خسارت هایی را برای کشور به همراه داشته باشد.

برخی از نمایندگان مجلس نیز اخیرا اعلام کرده اند در حوزه های انتخابیه خود و در زمان دیدار با مردم، اشتغال و بیکاری حجم بسیار بالایی از خواسته های مردم را تشکیل می دهد؛ موضوعی که آنها قادر به حل آن نیستند و باعث نگرانی آنها شده است.

دست نوشته‌هایی که مردم به روحانی نشان دادند/ بیکاری و اشتغال در صدر قرار گرفت

حسن روحانی در جدیدترین اظهارات خود در واکنش به خواسته های فراوان مردم از وی درباره حل معضل بیکاری، با بیان اینکه همه می گویند باید بیکاری حل شود اما راه حل آن را نمی گویند تاکید کرده است: با وام دادن که بیکاری حل نمی شود. باید تولید را حرکت بدهیم و از رکود خارج شویم و باید کارآفرینان کار ایجاد کنند.

وی، وظیفه دولت در مقابل جوانان را سخت و مهم توصیف کرده و ادامه داده است: امروز یکی از گرفتاری های جوانان این است که بعد از اتمام تحصیلات دانشگاهی به دنبال شغل می گردند. کشور از یکسری معضلات بزرگ که برخی از آنها مشکلات ساختاری است و مربوط به 50 تا 70 سال پیش است رنج می‌برد که باید با این مشکلات مبارزه و آنها را حل کنیم.

به گفته رئیس جمهور، در فضای رکود و عدم رونق تولید، بیکاری جوانان مهم ترین معضل جامعه است. در حال حاضر ما شاهد توسعه کمی دانشگاه ها هستیم و در عین حال برای ایجاد شغل فارغ التحصیلان دانشگاهی باید سرمایه گذاری صورت گیرد. وی مشکل اشتغال را مرتبط به خروج از رکود عنوان کرده و افزوده است: همین لایحه اقتصادی در همین راستا ارائه شده و جای امیدواری در آینده را برای بهبود وضعیت اشتغال فراهم کرده است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار