تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۸۹۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تردد تانکرهای نفتکش عراقی سودآور یا معضل
مدتی است که حضور و تردد تانکرهای سوخت رسان و نفت کش عراقی در محورهای ترانزیتی غرب و جنوب غرب کشور مورد نقد مسوولان در نشست های مختلف بوده و هست اما اینکه این امر مزیتی است یا یک معضل، با موافقت و مخالفت مسوولان مرتبط روبه روست.

اگر چه در ابتدای امسال و از چندی پیش محدودیت هایی برای تردد این خودروها در جاده ها در نظر گرفته شد اما به گفته مسوولان این محدودیت ها هم کارساز نبوده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان بارها در نشست های مختلف نسبت به دریافت نکردن هیچ گونه عوارضی از دارندگان این خودروها انتقاد داشته و گفته است: با وجود این که در دیگر نقاط از محورهای عبوری این خودروها از رانندگان آنها عوارض دریافت می شود اما در خوزستان هیچ اقدامی در این ارتباط صورت نگرفته است.

احمد سیاحی که یکی از منتقدان سرسخت در این باره است می گوید: با توجه به این که تردد تانکرهای سوخت رسان عراقی علاوه بر بار ترافیکی ، به جاده های استان هم خسارت وارد می کند ضرورت دارد عوارضی از آنها دریافت و در زمینه نگهداری راه ها هزینه شود.

در اینکه تردد خودروهای نفتکش عراقی به چه میزان برای کشور و استان های محل عبور اینها مزیت به شمار می رود و میزان تلفات جاده ای و تبعات و خسارات ناشی از این آمد و شد به چه میزان است، مسوولان دستگاه های مرتبط نظرمتفاوتی دارند.

معاون راهداری مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: بحث تخلفات جاده ای این خودروها و جرایم رانندگان آنها توسط پلیس و پلیس راه کنترل می شود ، اما متولی اصلی ساماندهی این خودروها سازمان حمل و نقل جاده ای کشور است.

جهانبخش امانی افزود: در چند مورد، تخلفات این رانندگان مبنی بر برخورد با گاردریل و تاسیسات حاشیه جاده ها ، به اداره کل راه و شهرسازی گزارش که از طریق بیمه این جرایم دریافت شد.

وی اضافه کرد: جرایم دریافتی از این رانندگان به طور مستقیم به خزانه واریز می شود و از آنجایی که رانندگان خودروها مانند آنچه در کشور وجود دارد سقف کوپنی در پرداخت جرایم دارند اگر میزان جریمه ها بیش از این سقف باشد بقیه را خود رانندگان پرداخت می کنند.

امانی گفت: قرار بود تردد این خودروها در جاده های کشور توسط سازمان حمل و نقل جاده ای ساماندهی، و استراحت گاه هایی هم برای آنها در نظر گرفته شود که کارهایی در این چارچوب در دست انجام قرار دارد.

وی گفت: در این ارتباط که ساعت ورود و خروج این خودروها باید چگونه باشد، کجا باید توقف کنند و تردد روزانه و شبانه آنها به چه نحوی باید باشد، هنوز تصمیم گیری نشده و مشخص و قانونی نیست. 

امانی افزود: هم اکنون یک توقفگاه در ورودی ماهشهر برای توقف و استراحت این خودروها و رانندگان آنها در نظر گرفته شده و بخش خصوصی هم در اهواز به سمت الهایی، تقاضای احداث توقفگاه داده و مجوزهایی هم برای این کار دریافت شده است.

وی از در دست احداث بودن یک توقفگاه جدید جایگزین در ماهشهر به وسعت 40 هزار متر خبر داد و گفت: با راه اندازی این توقفگاه در آینده رانندگان عراقی می توانند از آن استفاده کنند.

امانی اظهار کرد: از آنجا که این خودروها نه صورت انفرادی که دسته جمعی در جاده ها تردد می کنند طبیعی است که مشکلات ترافیکی و حتی حوادث رانندگی ناشی از این ترددها را شاهد باشیم که در این ارتباط پلیس راه ، موظف به کنترل و برخورد جدی با متخلفان است.

تردد روزانه یکهزار و 100تریلی عراقی در جاده های ترانزیتی خوزستان به طور مستمر ادامه داشته و که این تردد، هر روز از عمر جاده های این استان به دلیل بار سنگین، می کاهد ، این در حالی است که دولت مبالغ هنگفتی را سالانه برای مرمت و نگهداری جاده های ترانزیتی هزینه می کند.

مدیر ساخت و توسعه راه های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان هم در این ارتباط گفته، تردد این کامیون ها ، از بندر امام تا پل زال در شمال خوزستان، نه تنها باعث تخریب این جاده ها که باعث افزایش تصادفات و کشته های جاده ای شده است.

* نگاهمان نباید جزیره ای باشد 

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های خوزستان گفت: به لحاظ رعایت قوانین در جاده پلیس راه باید امور مربوط به تردد خودروهای سوخت رسان عراقی را کنترل کند که در این زمینه جرایمی برای تخلفاتی مانند سرعت غیر مجاز و یا کارهای خطرناک در نظر گرفته شده است.

مسعود مصدقی افزود: تردد این خودروها مزیتی مهم و درآمدزا برای کشور است و نباید به این مساله نگاه جزیره ای که نگاهی ملی داشت. 

وی با اشاره به مزایای ترانزیت جاده ای ناشی از آمد و شد این خودروها اظهار کرد: سهم خوزستان را هم از مجموع درآمدهای ناشی از این امر باید پرداخت کنند.

مصدقی گفت: از 10 مرداد ورود و خروج این خودروها در جاده های خوزستان متوقف شده است. 

وی یادآوری کرد: برای احداث توقفگاه برای این تانکرها،تعدادی متقاضی وجود دارد که با این اقدام دیگر شاهد ترافیک انبوه ناشی از حضور آنها در جاده ها نخواهیم بود.

مصدقی از احداث توقفگاه در ورودی پل زال – اندیمشک، ورودی شوش و در نزدیکی خروجی آزاد راه خلیج فارس به سمت بندر امام برای استراحت این خودروها خبر داد.

همچنین به گفته یکی از مسوولان امر گویا یکی از وزارتخانه های مرتبط با این موضوع گفته که دست رانندگان این تانکرها را باز بگذارید تا برای آمد و شدشان مشکلی نداشته باشند.

این مقام آگاه به ایرنا گفت: تردد این خودروها نه تنها سودی را شامل حال خوزستان نکرده که جز ضرر و زیان چیزی برای ما نداشته است. 

وی افزود: تاکنون از مجموع به اصطلاح درآمدهای تردد این خودروها سهمی به خوزستان داده نشده است.

* جریمه کردن رانندگان عراقی در عمل امکان پذیر نیست 

فرمانده پلیس راه خوزستان گفت: با توجه به اینکه این تانکرها پلاک ترانزیتی ندارند در عمل امکان جریمه کردن رانندگان آنها نیست.

سرهنگ قاسم قدرتی افزود: اگر پلاکی وجود نداشته باشد و در اجراییات مسبوق به سابقه نباشند نمی توان جریمه ای هم برای آنها لحاظ کرد.

وی اظهارکرد: تانکرهای رانندگان عراقی متخلف توقیف و در مواردی هم به مراجع قضایی معرفی می شود.

سرهنگ قدرتی گفت: از چندی پیش به دلایل مختلف عبور و مرور این خودروها ممنوع شده و هنوز زمان دقیقی برای از سر گرفته شدن این آمد و شد تعیین نشده است. 
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار