تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۶۹۰۲۷
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز:
میزان فلزات سمی در ماهی «شوریده» و «صبور» خوزستان بیش از حد مجاز است
برخلاف گفته کسانی که مصرف ماهی جنوب را بی خطر اعلام می کنند، در سال های پیش چندین تحقیق بر روی بافت خوراکی ماهیان آب های جنوب انجام شده که برخی از این تحقیقات وجود بیش از اندازه عناصر سمی را در این ماهی ها نشان می دهد / در این رساله میزان تجمع جیوه در ماهی شوریده که پرمصرف ترین ماهی در بین مردم خوزستان است بررسی شد و پس از انجام آزمایش، این بیش از میزان استاندارد شناخته شد

خوزنیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برخلاف گفته کسانی که مصرف ماهی جنوب را بی خطر اعلام می کنند، در سال های پیش چندین تحقیق بر روی بافت خوراکی ماهیان آب های جنوب انجام شده که برخی از این تحقیقات وجود بیش از اندازه عناصر سمی را در این ماهی ها نشان می دهد.

میزان فلزات سمی در ماهی «شوریده» و «صبور» خوزستان بیش از حد مجاز است

به گزارش خوزنیوز، وی به وجود یک پایان نامه کارشناسی ارشد در دانشگاه علوم پزشکی اهواز درباره وجود جیوه در سه نوع ماهی مرکز صید آبادان اشاره کرد و افزود: در این رساله میزان تجمع جیوه در ماهی شوریده که پرمصرف ترین ماهی در بین مردم خوزستان است بررسی شد و پس از انجام آزمایش، این بیش از میزان استاندارد شناخته شد.

امانی ادامه داد: هم چنین در این آزمایش که با سه نوع استاندارد سنجش شد، میزان جیوه در ماهی صبور کمتر از ماهی شوریده اما باز هم بیش از حد مجاز دیده شد. خوشبختانه میزان جیوه در ماهی حلوا کم تر از حد خطرناک بود.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: فلزات سمی سنگین چون سرب، جیوه، کادمیم و نیکل در کف دریاها و اقیانوس ها جمع می شوند و به همین دلیل این عناصر در بدن آبزیانی که در این نواحی از آب زندگی یا تغذیه می کنند بیشتر یافت می شود.

وی عنوان کرد: به دلیل آن که آزمایش بر روی جیوه کاری سخت و خطرناک است، آزمایش های محدودی در رابطه با میزان جیوه در ماهیان وجود دارد.

امانی گفت: در پژوهش دیگری، میزان فلزات سرب، کادمیم و نیکل در ماهی های منطقه خلیج فارس بررسی شده است. برمبنای این پژوهش ها، مشخص شد ماهی صید شده از مناطق ماهشهر و بندرامام از آلودگی بالایی برخوردار است.

این متخصص علوم تغذیه یادآوری کرد: متاسفانه با وجود آلودگی که در ماهی شوریده دیده شده در میان ماهی های خوزستان بسیار پرطرفدار است به طوری که حتی افرادی که به ماهی علاقه زیادی ندارند از این ماهی استقبال می کنند.

وی افزود: شاید برخی از متخصصین تغذیه از بیم آن که سرانه مصرف ماهی کاهش یابد هشدارهای لازم را در مورد آلودگی ماهی ها به مردم نمی دهند در حالی که با آگاهی می توان ماهی بهتر را انتخاب نمود.

امانی عنوان کرد: به باور من بهتر است به جای ترس از ماهی، به فکر وضعیت آلودگی آب باشیم و مشکل را حل کنیم.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان کرد: بسیاری از مردم ماهشهر به دلیل آلودگی از مصرف ماهی ماهشهر اجتناب می کنند و ماهی خود را از هندیجان تهیه می کنند و مسبب این آلودگی، صنایع پتروشیمی ماهشهر است.

وی یادآور شد: فلزات سنگین ناشی از آلایندگی صنایع، از طریق تغذیه و آب آشامیدنی وارد بدن افراد می شود اما در خوزستان یکی از مهم ترین راه های تجمع آن در بدن فرد، مصرف ماهی است.


مطالب مرتبط:

مصرف غذایی ماهی های خوزستان هیچ گونه ضرری ندارد 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز:
میزان فلزات سمی در ماهی «شوریده» و «صبور» خوزستان بیش از حد مجاز است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
مطالعات انجام شده مورد تایید ما نیستند / برنامه دقیقی برای رصد و پایش سلامت ماهی و سایر آبزیان وجود ندارد

رئیس گروه بهبود کیفیت شیلات خوزستان:
بررسی آلودگی سمی ماهی بر عهده شیلات نیست

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۸
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
0
5
انتقال آب کارون و کاهش ورودی آب کارون قطعا یکی از دلایل آلودگی ماهیها و نابودی صنعت شیلات خوزستان و در نتیجه بیکاری بیشتر مردم مظلوم خوزستان است. عجیب است که چرا مدیران و بزرگان خوزستان کاری برای جلوگیری از انتقال آب کارون نمیکنند؟
ناشناس
|
Finland
|
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
6
چی نخوریم ها که ظاهرا تمومی نداره.یه لطفی کنین بفرمایید چی بخوریم؟اون از شیر و لبنیات،اون از گوشت و مرغ های امونیاکی و انتی بیوتیکی،اون از برنج های ارسنیکی،میوه های بی مزه که تا منتها الیهشون سم پاشی شده.اب هم که کلا تعطیل.
حسینی
|
Finland
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
1
2
آقا الان دیگه مگه کسی می تونه شوریده و یا صبور بخره کیلویی 30 هزار تومان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
2
این عکس که کودک کار رو نشون میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
4
یقین بدانید که این یکی از عوارض متعدد انتقال آب کارون به اصفهان است که باعث به هم خوردن چرخه زیست محیطی خلیج فارس شده و البته با اجرای طرح بهشت آباد، زنجیره این فاجعه ملی و بین المللی تکمیل خواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
0
به همین سادگی نمی توان این الودگی را بیان نمود بلکه فصل اندازه روش ازمایش و بسیاری از پارامترها در میزان عناصر سنگین در بافت ماهی موثر میباشد از طرفی میزان مصرف هم می تواند مورد لحاظ قرار گیرد البته نکتهای که وجود دارد مقالات زیادی در مورد ماهیان بومی و دریایی استان خوزستان وجود دارد که برخی از الودگی عناصر سنگین را بیان میکند و مطلب تازهای نمیباشد بنابراین بهتر مطالعات را به سمت پالایش منابع الوده کننده ببریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۳
0
2
نتایج مطالعات محققین دانشگاه ترییت مدرس روی کارون اوضاع را بدتر از این خرفها نشان می دهد.
امانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
1
0
با سلام،
بررسی های آلودگی با جیوه (متیل جیوه) در ماهی های خلیج فارس به ویژه بندر ماهشهر و بندر امام نادر بوده، یافته های پژوهشی بسیار اندکی در دست می باشد که بخشی از آن به دلیل وجود بخارات سمی این عنصر، هزینه بالای آزمایش و البته ملاحظات دیگر بوده است.
نمونه گیری پژوهش در گزارش بالا در فصل تابستان انجام شده است.
:
:
:
آخرین اخبار