تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸
کد خبر: ۶۹۱۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مخالفت مجلس با افزایش حقوق بگیران دولت
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرحی مخالفت کردند که در صورت تصویب نهایی آن وزارت آموزش و پرورش مکلف می شد مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی را به صورت حق‌التدریسی بکار گیرد.

در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات طرح الحاق یک تبصره به ماده 17 قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در دستور کار مجلس قرار گرفت.

در ابتدا احمد توکلی نماینده مردم تهران با اعلام اخطار ماده 75 قانون اساسی اعلام کرد که این طرح بار مالی داشته و به همین دلیل قابل بررسی در مجلس نمی باشد.

لاریجانی نیز اخطار وی را وارد دانست و اعلام کرد که مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی که براساس این طرح باید به صورت حق‌التدریسی بکار گرفته شوند، 37 تا 38 هزار نفر هستند که بار مالی زیادی را به وزارت اموزش و پرورش تحمیل می کنند.

بنابراین اخطار قانون اساسی به رأی مجلس گذاشته شد، اما نمایندگان با 92 رأی موافق، 88 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر در مجلس این اخطار را وارد نداستند.

رئیس مجلس از نمایندگان خواست که برای بار مالی این طرح فکری کنند.

در ادامه، کمال‌الدین پیرمؤذن در مخالفت با این طرح گفت: تورم پرسنلی کمر این ملت و دولت را شکسته است.

وی معتقد بود، عده ای عوام‌فریبی را مبنای عملکرد خود قرار دادند و بر این اساس چنین طرح‌هایی را ارائه می‌دهند.

ابراهیم نکو، نماینده مردم رباط‌کریم در موافقت با این طرح معتقد بود که باید تکلیف مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای خرید خدمت آموزشی مشخص شود.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، نماینده مردم تهران نیز در مخالفت با این طرح تاکید کرد که این طرح مغایر با قانون برنامه پنجم توسعه است و نیازمند دو سوم آراء موافق نمایندگان حاضر در جلسه می‌باشد.

وی با اشاره به گزارش عسگری آزاد، معاون منابع انسانی رئیس جمهور مبنی بر اینکه 80 درصد بودجه کشور در بخش جاری با عنوان حقوق و دستمزد پرداخت می‌شود، بیان کرد: این مشکل یک فاجعه است، یعنی سالانه فقط 20 درصد بودجه به طرح‌های عمرانی و برنامه‌های توسعه‌ای اختصاص می یابد.

مصباحی‌مقدم همچنین تصریح کرد: نیروهایی که بر اساس این طرح استخدام می‌شوند، افرادی هستند که در آزمون استخدامی نمره‌ای کمتر از 10 آورده‌اند، بنابراین از سطح سواد بالایی برخوردار نیستند و شما با این طرح افراد بی‌سواد را جذب می‌کنید.

در ادامه، تقاضای تعدادی از نمایندگان برای سلب فوریت از این طرح به رأی مجلس گذاشته شد که این تقاضا نیز تصویب نشد و بررسی کلیات این طرح به صورت دو فوریتی ادامه یافت.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت در موافقت با این طرح معتقد بود که سالانه وزارت آموزش و پرورش 500 میلیون تومان از بودجه خود را به پرداخت حقوق حق‌التدریسان یعنی معلمان بازنشسته ای که دعوت به کار شده اند، اختصاص داده است که با این طرح ما می خواهیم به جای اینکه این پول به حق‌التدریسان بازنشسته پرداخت شود، به جوانان پرداخت شود.

در پایان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با 109 رأی موافق، 74 رأی مخالف، 19 رأی ممتنع از مجموع 219 نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح مخالفت کردند.

تصویب این طرح نیازمند دو سوم آراء موافق نمایندگان حاضر در صحن بود.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار