تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۶۹۲۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بررسی طرح توسعه نظام سلامت در خرمشهر
مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر گفت: در دو ماهه اخیر بیش از 2 هزار و 500 شهروند از تخفیف در هزینه طرح توسعه نظام سلامت بهره‌مند شده‌اند.

کامران سالمی صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و اظهار داشت: طرح تحول نظام سلامت در عرصه درمانی و بهداشت از سال‌ها پیش جزو آرزوهای مردم بوده است.

وی اضافه کرد: سال 92 به عنوان نقطه عطف اعتبارات بهداشت و درمان بود که با تزریق اعتبارات بهینه به شبکه‌های زیر گروه شبکه بهداشت، از جمله شبکه بهداشت خرمشهر این طرح در شهرستان نیز به صورت هماهنگ با سراسر کشور به اجرا درآمد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر، کاهش هزینه‌ها در بخش بهداشتی و درمانی و جلوگیری از سرگردانی بیماران و همراهان در تهیه دارو را از مهمترین دستاوردهای اجرای این طرح خواند و افزود: با آغاز این طرح، دارو‌ها و پروتز‌ها و سایر ملزومات بیماران در بستر بیمار فراهم و بیمار به نوعی آرامش و رفاه روحی دست می‌یابد.

سالمی آمار استفاده کنندگان از تسهیلات پرداخت 10 درصد هزینه‌های درمان در دو ماه اخیر، بیش از 2 هزار و 500 نفر اعلام کرد و یادآور شد: ترغیب و جذب مردم به خصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه برای مراجعه به بیمارستان برای درمان، از نقاط قوت اجرای این طرح عظیم ملی است.

این مسئول، رایگان کردن زایمان‌های طبیعی را از نقاط بارز طرح تحول بنیادین خواند و عنوان کرد: رایگان کردن زایمان‌های طبیعی، باعث افزایش میزان رغبت زنان باردار به زایمان به روش طبیعی می‌شود.

*228 مورد زایمان طبیعی

وی آماری از زایمان‌های طبیعی انجام شده در بیمارستان ولیعصر(عج) ارائه کرد و گفت: در فروردین‌ماه سال جاری 167 مورد زایمان طبیعی داشته که این رقم در اردیبهشت‌ماه به یکصد و 70 مورد رسید، در خردادماه 98 و در تیرماه نیز 228 مورد زایمان طبیعی داشته‌ایم که شاهد روند تقریبا صعودی در تعداد زایمان‌های طبیعی پس از آغاز طرح بوده‌ایم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر، سایر اقدامات انجام شده در زمینه کمک به مادران باردار را برشمرد و ادامه داد: از ابتدای سال 92 تاکنون، 33 مورد نجات جان مادر باردار توسط پرسنل بهداشت، 26 هزار و 76 مورد ارجاع مادران باردار پرخطر به سطوح تخصصی برای پیگیری از مرگ مادر را داشته‌ایم.

سالمی اضافه کرد: تحت حمایت قرار دادن 25 مادر باردار بی‌بضاعت از ابتدای سال 93 و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای 753 زوج در پنج ماه گذشته تاکنون از سایر اقدامات در راستای کمک به افزایش جمعیت سالم بوده است.

این مسئول از توسعه طرح نظام سلامت در بعد بهداشتی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اضافه کرد: طرح بنیادین تحول نظام سلامت قرار است در سیستم بهداشتی نیز نهادینه شده و مردم از دستورالعمل‌های اعمال شده در بحث بهداشتی نیز بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: چشم‌انداز طرح توسعه نظام سلامت در شاخه بهداشت در آینده‌ای نزدیک ابلاغ شده و پس از آن، این فاز را عملیاتی کرده و مفاد آن را به مردم اطلاع می‌دهیم.

*اقدامات بهداشتی مراکز بهداشت خرمشهر

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر در ادامه با ارائه گزارشی از عملکرد مراکز بهداشت شهرستان تصریح کرد: مراکز بهداشت تاکنون، طرح مدرسه مروج را در 40 مدرسه خرمشهر اجرایی کرده و در قالب طرح آهن یاری به توزیع قرص آهن بین دانش آموزان دختر دوره اول و دوم متوسطه به صورت 100 درصد انجام شد.

وی ادامه داد: واکسینه کردن گروه سنی شش تا 16 سال به صورت 100 درصدی، انجام معاینات غربالگری و پزشکی دانش‌آموزان شش تا 12 سال نیز از جمله اقدامات مراکز بهداشت خرمشهر است.

سالمی افزود: کودکان زیر یک سال در برابر بیماری‌های واگیرداری همچون سیاه سرفه، هپاتیت، سرخک، اریون، سل و دیفتری به صورت 98 درصدی واکسینه شدند و شناسایی و مراقبت از بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون نیز در خانه‌های بهداشت با پوشش بالای 90 درصد انجام شد.

*اقدامات کلی مجموعه بهداشت خرمشهر

وی به تعاملات شبکه بهداشت خرمشهر با سایر دستگاه‌ها در مناسبت‌های مختلف، اشاره کرد و گفت: پوشش تمام مراسم‌های ملی و مذهبی از جمله دعای عرفه، راهپیمایی روز قدس و خدمات دهی به زوار در اربعین حسینی و کاروان‌های اعزامی به مرقد امام خمینی(ره) از مهم‌ترین کارهای انجام شده توسط مجموعه بهداشت خرمشهر در راستای تعامل با دستگاه‌های شهری است.

سالمی در پایان از برنامه‌های شبکه بهداشت برای هفته دولت پرداخت و بیان کرد: استفاده از اکیپ تخصصی برای ویزیت مناطق محروم، درمان رایگان در درمانگاه‌های سطح شهر و درمانگاه تخصصی بیمارستان ولی عصر (عج) و اهدای خون در راستای حمایت از مردم مظلوم غزه از برنامه‌های شبکه بهداشت به مناسبت هفته دولت است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار