تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۶۹۲۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان با مشکل‌شدید کمبودمعلم مواجه است
مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان رفع مشکل افت تحصیلی در این استان را در گرو استخدام و جذب معلم حق التدریسی در این استان ذکر کرد و گفت : خوزستان با مشکل شدید کمبود معلم مواجه است.

محمد تقی زاده سه شنبه شب در نشست مشترک مدیران پاسخگو با خبرنگار اظهار کرد: در حال حاضر این استان با کمبود بیش از هفت هزار معلم در مقاطع سه گانه تحصیلی مواجه است.

وی افزود : همین امر باعث شد تا استان خوزستان در ارزیابی سطح تحصیلی در سال گذشته یکی از استانهای آخر از لحاظ افت تحصیلی دانش آموزان باشد که این امر زیبنده استان خوزستان نیست.

وی گفت : در سال تحصیلی گذشته به دلیل جبران این کمبود هفته ای 170 هزار ساعت اضافه تدریس توسط معلمین آموزش و پرورش استان خوزستان انجام شد که این امر نقش مهمی در افت تحصیلی دانش آموزان داشته است.

وی اضافه کرد : این میزان تدریس اضافی تحمیلی به معلمان باعث می شود تا تدریس به صورت استاندارد انجام نشود چرا که معلم نیاز به استراحت دارد تا بتواند با مطالعه و استراحت خود را برای ارائه مباحث علمی به دانش آموزان آماده نماید.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان گفت : برای پر کردن این خلا به دنبال جذب معلمین حق التدریسی برای سال تحصیلی جدید در استان خوزستان هستیم تا میزان افت تحصیلی دانش آموزان در سال جدید جبران شود.

وی گفت : در کنار این کمبود معلم ، سال گذشته و امسال بیش از شش هزارو 500 نفر از معلمین رسمی آموزش و پرورش استان خوزستان متقاضی انتقال از مناطق محروم به دیگر مناطق استان بوده اند که همین امر نیز مشکلاتی در مسیر کیفیت تحصیلی استان به وجود آورده است.

وی مشکلات مالی زیاد در سازمان آموزش و پرورش استان خوزستان را یکی دیگر از دلایل افت تحصیلی دانش آموزان استان ذکر کرد و گفت : در حال حاضراین سازمان تنها 70 میلیارد ریال به شرکت توزیع برق استان بدهکار می باشد.

وی با اشاره به سرانه مالی مدارس استان خوزستان و کمبود شدید مالی در این بخش گفت: متاسفانه طی دو سال گذشته کمتر از 15 درصد سرانه به مدارس استان پرداخت شده است که این امر کیفیت کار آموزشی در مدارس استان را پایین آورده است.

وی گفت : مادامی که تنها متولی امر آموزش و پرورش دانش آموزان متوجه این سازمان باشد نباید انتظار ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان را داشت زیرا آموزش و پرورش به تنهایی جوابگوی این کار نیست.

مدیر کل آموزش و پرورش استان خوزستان تصریح کرد : طبق بررسیهای انجام شده تنها 20 درصد افت تحصیلی به آموزش و پرورش برمیگردد و 80 درصد این افت به عوامل بیرونی و از جمله خانواده ها مرتبط می شود.

وی به برنامه مدون این سازمان برای ارتقاء سطح تحصیلی دانش آموزان در سال تحصیلی جدید اشاره کرد و گفت : در این برنامه 23 شاخص اصلی برای ارتقاء سطح کیفی آموزشی در نظر گرفته شده است که از جمله آن آموزش ضمن خدمت مداوم معلمان ، توجه به مراکز فنی و حرفه ای ، توجه به مدارس دخترانه ، تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی و به میدان آوردن خانواده ها برای کمک به معلمین می باشد.

وی به آمار بیسوادان استان خوزستان هم اشاره کرد و گفت : این استان در حال حاضر جمعیت 650 هزار نفری بیسوادی را در خود جای داده است و طبق برنامه ریزی گذشته تنها امکان باسوادی سالانه پنج هزار نفر از این بیسوادان وجود دارد.

وی گفت : البته طبق برنامه پنجساله دولت این افراد باید تا پایان سال 94 باسواد شوند که با اعتبارات موجود این امر امکان پذیر نیست.

سال تحصیلی گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر دانش آموز در مقاطع تحصیلی سه گانه تحصیل کرده اند که بیش از 56 هزار معلم کار تدریس این دانش آموزان را به عهده داشته اند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار