تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۶۹۲۹۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار در گفت و گوی زنده تلویزیونی تشریح کرد:
برنامه های دولت برای تغییر چهره خوزستان
استاندار خوزستان در گفت و گوی زنده تلویزیونی با سیمای مرکز استان، برنامه ها و اقدامات انجام شده و در دست اجرا برای تغییر چهره اقتصادی، گردشگری، آموزشی و رفاهی استان در بستر توسعه مناطق آزاد اقتصادی، کشاورزی، تجاری و صنعتی را تشریح کرد.

دکتر عبدالحسن مقتدایی که شامگاه پنجم شهریورماه، هم زمان با هفته دولت در برنامه استانی سیمای خدمت از پخش صداوسیمای مرکز استان حضور یافته بود، به طور مستقیم و زنده به ارائه گزارشی از برنامه ها و طرح های بزرگ دولت در استان در حوزه های مختلف و تدابیر ویژه تمهیده شده برای استفاده هرچه بهتر از پتانسیل ها و ظرفیت های گسترش مناطق آزاد در جهت توسعه استان پرداخت.

وی در آغاز این برنامه با قدردانی از اصحاب رسانه برای پوشش مناسب و اطلاع رسانی مطلوب از برنامه های دستگاه های مختلف استان در هفته دولت، به خصوص صداوسیمای مرکز استان و مرکز منطقه ای آبادان، در پاسخ به سؤوال مطرح شده از سوی مجری که در این هفته چه برنامه ها و اقداماتی را انجام داده اند، نامگذاری هفته ای به نام دولت را یک پدیده میمون دانست که بخشی از آن در راستای پاسخگویی است و گفت: البته این گونه مناسبت خاص دولت هم نیست و هر دستگاهی که از محل درآمدهای متعلق به مردم خواه انفال یا مالیات و درآمدهای دیگر مأموریتی بر عهده دارند باید پاسخگوباشند.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: موفقیت یا کمتر توفیق داشتن هر کدام از دولت ها بسته به همان انتخابی است که مردم با اندیشه و تأمل اساسی به آن می رسند. معتقدم اگر از یک مجموعه دولتی اظهار رضایت نمی شود مردم ابتدا باید به نوع گزینش و تلقیات خود از فردی که انتخاب می کنند، رجوع کنند؛ خواه این فرد منتخب در شورای روستا، شهر، مجلس یا رئیس جمهور باشد؛ اگر این اتفاق با حساب و کتاب و اندیشه کامل رخ دهد این مناسبت ها هم با تعارضات کمتری مواجه خواهد شد. تعارضات از این نظر که وقتی که یک دولت مرد یا مسئولی در نظام قضایی یا قانونگذاری کشور درباره موضوعی اظهارنظر کند انتقاد زیادی بر آن وارد نمی کنند، بهاین دلیل که رای دهنده و مجری یا تصمیم گیرنده و تصمیم ساز موزون و هماهنگ با یکدیگرحرکت می کنند.

وی با بیان این که البته این طور نیست که همه کارها و پروژه ها جمع شده باشد که در هفته دولت و به این مناسبت کلنگ بخورد یا بهره برداری شود، تصریح کرد: گاهی اوقات چهار یا پنج سال از کلنگ زنی پروژه ها زمان می گذرد و در زمان مقتضی مورد بهره برداری قرار می گیرند. هفته دولت به مثابه آن است که دولتمردان در سطوح مختلف موظف به ارائه گزارش از پروژه های حوزه متبوع خود طی سنوات گذشته هستند که ممکن است مربوط به یک سال گذشته یا پروژه های کوتاه مدت و پروژه های میان مدت باشد؛ این پروژه ها در بازه زمانی مشخص و با صرف میزانی اعتبار به بهره برداری رسیده یا در دست اجرا هستند و به این ترتیب مردم می توانند نسبت به عملکرد دولت قضاوت داشته باشند.

استاندار خوزستان این مناسبت را فرصت خوبی برای دفاع از عملکرد دولت در حوزه های مختلف و قضاوت مردم دانست و ادامه داد: در این هفته بسیاری از ارزیابی ها، هم از نظر معرفی دستگاه های برتر و یا کارمند برتر انجام می شود و همه این ها از مواردی است که می تواند در جهت ارتقا کیفیت و خدمت رسانی بهتر دولت تأثیرگذار باشد.

مقتدایی باارائه یک پیشنهاد به دولتمردان استان و مرکزنشینان تصریح کرد: مسئولان باید باتوجه به اقتضائات اجتماعی به گزارش دهی از عملکرد حوزه متبوع خود بپردازند؛ زیرا باید نحوه ارائه گزارش هفته دولت در 30 سال پیش با امروز که عصر ارتباطات و اینترنت سرعت دسترسی به اطلاعات را با یک کلیک و جستجوی ساده در فضای مجازی فراهم کرده است، متفاوت و با ذائقه نسل جدید و شرایط اجتماعی امروز هم خوانی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه که گویا اراده مجموعه مدیریت ارشد استان بر عدم جزیره ای بودن فعالیت های فرهنگی است و این که نوعی انسجام و پیوست بین دستگاه های متولی حوزه فرهنگ و بخش های متنوع و مختلف آن ایجاد شود و این رویکرد نویدبخش است و به انگیزه ها و خواست های دولت کهدر زمینه نشاط آفرینی و امیدآفرینی در جامعه است هم مرتبط می شود، برای حوزه فرهنگ مجموعه استانداری چه تصمیماتی اتخاذ کرده و مشاوران استاندار درحال انجام چه فعالیت هایی هستند و نتیجه آن تصمیمات فرهنگی چه زمانی برای مردم محسوس خواهد بود، اظهارداشت: اگر کل ارزش های حاکم بر جامعه را فرهنگ تلقی کنیم فرهنگ مجموعه ای شامل همه رفتارهای پسندیده و ناپسند است که باید بخش ناپسند آن را دور کنیم و بخش پسندیده را ترویج ببخشیم.

استاندار خوزستان افزود: فرهنگ به معنای واقعی آن از خانواده، مدرسه و دانشگاه آغاز می شود و تا آنچه که در قالب فرهنگ و هنر و مسائل هنری در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی می شود را در بر می گیرد. با توجه حساسیت موجود در کشور در این زمینه دستگاه های متعددی از روی دلسوزی متولی شدند که تعدادشان هم کم نیست و همه هم از یک بودجه محدود استفاده می کنند. بخشی از اقدامات در این حوزه، سخت افزاری است و ساختمان ها و تأسیسات موردنیاز این مجموعه است که باید به آن توجه شود که به طور طبیعی مستلزم تأمین یک ردیف اعتباری است؛ با توجه به اعتبارات فعلی تملک دارایی استان شاید نتوانیم گام بلندی برداریم ولی تکمیل پروژه های جاری مورد تأکید است که کار سریع تر به نتیجه برسد و به همین دلیل تمرکز ما در شورای برنامه ریزی استان بر تکمیل پروژه های نیمه تمام و مصوبات این شورا هم کاملأ هماهنگ در این راستا بوده است.

مقتدایی با بیان این که بخشی از موضوعات فرهنگی از مجموعه های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و مدارس علمیه به طور طبیعی تأثیر خواهد پذیرفت، افزود: وظیفه خود را در این بخش در جهت ایجاد هماهنگی برای استفاده از امکانات موجود هر سازمان علی رغم نداشتن مأموریت مستقل و ذاتی، در خدمت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات تعریف کردیم. با این حال بیشتر تمرکز ما به لحاظ فرهنگی بر آموزش و رفع کاستی ها و کسری هایی است که با وجود همه این سازمان ها، دستگاه ها، سخت افزارها و جنبه های قانونی آن ها وجود دارد و به این موارد به صورت کارویژه پرداخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه ای که از یک جمعیت چهارمیلیونی 650 هزار نفر بی سواد هستند فرهنگ باید بر جامعه بی سواد متمرکز شود زیرا اگر قرار باشد کار فرهنگی هم انجام شود به لحاظ نسبت بالای جمعیت بی سواد به رفتار انسان هایی که بخواهند با فرهنگ باشند، تنه خواهد زد. مقدم بر بحث بی سوادان، واجب التعلیم ها، جدیدالورودها و حتی مقدم بر آن پیش دبستانی ها هستند که باید به آن بپردازیم.

استاندار خوزستان درباره رویکرد وی درخصوص احیای مجدد رویدادهای فرهنگی نیز با بیان این که صد درصد این برنامه را پیگیری می کنیم، گفت: درحال حاضر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با بعضی کسری های بودجه ای مواجه است که وضعیت مطلوبی در این خصوص ندارد اما این موضوع مانع کار ما نخواهد شد. هفته گذشته در جلسه مشترکی با مسئولان شهرستان، فرماندار، شهردار، مدیرکل ارشاد و تعدادی از معاونان در موزه هنرهای معاصر تصمیم گرفته شد امسال این مسئله عملیاتی و اجرایی شود و سالن 700، 800 نفره آن را به سرانجام برسانیم.

مقتدایی با اشاره به تهیه پیش نویس 2 موافقتنامه با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کار مشترک با وزارتخانه، تصریح کرد: در بخش میراث فرهنگی و گردشگری یک موافقتنامه ای تهیه شده و آماده اجراست که از کارهای خارج از وظایف معمول است؛ همچنین با همکاری صندوق بازنشستگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال دایرکردن سرای هنرمندان در همه شهرهای استان هستیم که منابع مالی از طریق صندوق و زمین از سوی استانداری تأمین می شود. در واقع دغدغه های استانداری هم همان دغدغه های هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ است، ولی ارتقا پیدا کرده است.

وی در ادامه درخصوص سوال مجری برنامه مبنی بر پیگیری ویژه مباحث آموزش و پرورش استان از سوی استانداری و ورود قرارگاه خاتم الانبیا(ص)، کربلا و ارتش، در موضوع بهسازی و نوسازی مدارس و تامین نیروی انسانی برای این مدارس، به معضلات آموزش و پرورش استان از نظر قرار داشتن در رتبه 31، وجود 650 هزار بیسواد و دو زبانه بودن دانش آموزان در مناطق مرزی اشاره کرد و از احتمال الزامی کردن دوره پیش دبستانی در استان خبر داد و گفت: همچنین مشکلاتی که در مدارس عشایری استان وجود دارد واقعا اسف بار است؛ هنگامی که در هرمزگان انجام خدمت می کردم حداقل اراده ای ایجاد و مدارس کپری عشایر در بشاگرد به طور کلی جمع شد که در استان خوزستان هم قطعا این کار را باید انجام دهیم.

استاندار خوزستان با بیان این که با توجه به این وضعیت تصمیم بر برگزاری یک نشست تحت عنوان شورای آموزش و پرورش و حامیان آموزش و پرورش(اعم از فرماندار، بخشدار، شهردار، ارتش، سپاه، بسیج و هر شخصیت حقیقی و حقوقی که به طور تلویحی و تصریحی به این حوزه مربوط می شود) گرفته شد، اظهارداشت: در این نشست معضلات و وضعیت فعلی آموزش و پرورش استان را برای حاضران توضیح دادم و گفتم دانش آموزان و محصلان استان یا فرزندان ما یا فرزندان بستگان ما و یا فرزندان کارکنان ما هستند و در برابر آن ها مسئول هستیم؛ به همین دلیل می خواهیم کاری کنیم که هم سطح کیفی آموزش و هم محیط تحصیل دانش آموزان دستخوش یک تغییر اساسی شود که همکاری همگان را می طلبید و یکی از مصادیق مدیریت جهادی است.

وی با ابراز مسرت از این که در استان از یکم اسفند به استقبال مدیریت جهادی رفتیم، خاطر نشان کرد: اساسا اقداماتی که در حال انجام است در قالب مانورهای برگزار شده در بخش های مختلف است؛ این اقدام نیز اتفاق بسیار مبارکی است و حمایت ها نیز از سر دلسوزی بوده است؛ تقبل تامین مسائل حق التدریس، تعمیر و تامین وسایل نوشت افزاری دو باب مدرسه در طول سال تحصیلی از سوی صدا و سیمای مرکز استان، تقبل بهسازی و زیباسازی 225 مدرسه از سوی سپاه ولی عصر(عج)، تهیه 3 هزار بسته آموزشی توسط قرارگاه کربلا و تقبل تامین برخی خدمات آموزشی از سوی لشکر 92 زرهی از جمله دستاوردهای برگزاری این نشست بود که البته این هنوز آغاز کار است.

استاندار خوزستان با اشاره به تشکیل ستادی در استانداری با مسئولیت معاونت سیاسی اجتماعی و دبیری مدیرکل آموزش و پرورش استان، افزود: متناظر این ستاد در شهرستان ها نیز با مسئولیت فرمانداران وجود دارد؛ ساختار این ستاد متشکل از تعدادی عضو اصلی و نیز تعدادی عضو مدعو است که اعضای مدعو مسئول احصا و به کارگیری امکانات بالقوه موجود در هر شهرستان هستند که این ستادها را نیز تلفیق می کنیم. به همین دلیل به مدیرکل آمورش و پرورش هم تذکر دادم که اگر سال آینده امتیاز(رتبه) استان در جایگاه نیمه بالایی نباشد بهتر است من و شما از این استان برویم.

مقتدایی در خصوص سوال مجری مبنی بر این که در دولت نهم نیز طرحی با عنوان دانش افزایی مهر انجام شد که رتبه آموزش و پرورش را از 22 به 31 تنزل داد، آیا این طرح و انسجام ایجاد شده رتبه آموزش و پرورش استان را واقعا تغییر خواهد داد، به گفت و گوی خود در برنامه تلویزیونی در ایام نوروز استناد و با اشاره به تحقق وعده هایش، تصریح کرد: دو موضوع را در آن برنامه مطرح کردم و موضوع سوم هم که رودخانه ها و تالاب ها است باید پایان سال ارزیابی شود؛ این دو موضوع یکی طرح اراضی سفر مقام معظم رهبری به استان بود که در حال حاضر به بهترین نحو ممکن عملیاتی شده و در حال اجرا است و دیگری امکانات منطقه آزاد اروند که آن هم محقق شده است.

استاندار خوزستان در بخش دوم برنامه با تاکید بر این که وضعیت استان را به لحاظ رفاه عمومی و امنیت از طریق استفاده از هر آنچه از تسهیلات که قانون اجازه می دهد با شهامت تمام و به پشتوانه رسانه ها و مردم بهبود و ارتقا می بخشیم، در خصوص آزاد شدن تردد خودروهای اروندی در تمام خوزستان که مجری برنامه آن را یک رویداد اروندی با ایجاد شور و شعف در میان مردم نامید و ابعاد مدنظر مسئولان از اتخاذ این تصمیم، خاطرنشان کرد: به عنوان فرزند خوزستان که هم حوزه قانونگذاری و هم مدیریت اجرایی را تجربه کرده ام و توجه و عنایت امام(ره) و رهبر را به خوزستان شنیدم و شاهد بودم، معتقدم اتخاذ این تصمیم با توجه به مظلومیت و نه محرومیت استان لازم بود.

وی با بیان این که اصلا معتقد به محرومیت استان خوزستان نیستم، گفت: البته استان مظلوم واقع شده است؛ به طوری که پس از صدور قطعنامه، اولین پیام امام(ره) تشکر از مهاجرین جنگ تحمیلی و نه رزمندگان و یا دست اندرکاران حوزه نفت بود؛ خالص ترین مهاجرین، مردم خورستان هستند. متعاقب آن هم هنگامی که در مجلس حضور داشتم در ملاقاتی که همراه با سه تن از دوستان دیگر با رهبر انقلاب داشتیم که البته آن زمان ایشان در مقام رئیس جمهور بودند از سختی های جنگ و مصائب مردم استان گلایه ای را مطرح کردم که ایشان بلافاصله در نماز جمعه هفته بعد تقدیر و تشکر خاصی از مردم خوزستان داشتند.

مقتدایی افزود: از سوی دیگر اگرچه پس از جنگ سرمایه گذاری های عدیده ای در حوزه ی صنایع پتروشیمی، نیشکر و ایجاد شهرک های صنعتی در استان انجام شد اما معتقدم این طرح ها علی رغم داشتن پیوست اقتصادی اشتغال و امنیت، به علت نداشتن پیوست فرهنگی، علقه و تعلق خاطر در مردم ایجاد نکرده است و اگر تعارضاتی بین مردم و مجموعه ی سرمایه گذاری های ملی در استان ایجاد می شود به این دلیل است که مردم این مجموعه ها را متعلق به خودشان نمی دانند.

وی با اشاره به سرمایه گذاری عظیم انجام شده در منطقه آزاد اروند تصریح کرد: البته در حال حاضر این سرمایه گذاری تنها یک نام است و هنوز از ظرفیت های منطقه آزاد اروند استفاده چندانی نشده است و معتقدم شاید تنها از 5 درصد از اختیارات و امکانات بالقوه آن استفاده شده است؛ بنابراین این سرمایه گذاری نیز اگر از همین ابتدا در تعارض با منافع مردم استان باشد و محصور شود به طور طبیعی به ضرر مردم شهرهای آبادان، خرمشهر و اروندکنار خواهد بود زیرا وقتی محدودیت بیش از حد ایجاد شود سرمایه گذار هم به آن سمت راغب نخواهد بود.

استاندار خوزستان با یادآوری اینکه شهرهای آبادان و خرمشهر در دوره ای نه چندان دور به عنوان شهرهای ملی و بلکه بین المللی مطرح بودند، خاطرنشان کرد: نسل جدید در این شهرها باید بداند که این مناطق در گذشته یک جایگاه بین المللی بوده است و از فرودگاه آن پروازهای مستقیم به اقصا نقاط دنیا انجام می شد و یا کشتی رانی آن به هر نقطه از دنیا تردد داشت؛ بنابراین مردم این مناطق باید خود را در این سطح ببیند. مردم خوزستان هم باید احساس کنند که منطقه اروند بخشی از پیکره وجودی شان است؛ همان طور که ملت ایران باید احساس کند خوزستان آباد یعنی قلب تپنده اقتصاد کشور، خوب می تپد و به تعبیری وقتی نبض خوزستان خوب بزند یعنی نبض مملکت خوب می زند.

مقتدایی اظهار داشت: یکی از دلایل اتخاذ این تصمیم استنباطی بود که از قانون، دستورالعمل ها، آئین نامه ها و تلفیق آن ها داشتند و احساس کردند که در وهله ی نخست این منطقه باید رونق بگیرد و ترددهای محدود به منطقه آزاد اروند افزایش یابد؛ زیرا این تردد و رفت و آمد مردم با انگیزه خرید و سرمایه گذاری باعث رونق آن مناطق خواهد شد و از سوی دیگر تعلق خاطر ملی نسبت به یک سرمایه گذاری ملی برای کسانی که همه چیزشان را در دوران دفاع مقدس و بازسازی در طبق اخلاص گذاشتند و هنوز هم مظلوم و محجوب هستند ایجاد شود؛ زیرا این مردم در کنار همه موضوعاتی که از آن برخوردار نیستند، با وجود باران های اسیدی، ریزگردها و..، همچنان صبورانه ایستاده اند.

وی با اشاره به این که پس از صدور قطع نامه 3 پدیده ناهنجار اساسی در منطقه به وقوع پیوست، به حمله عراق به کویت، حمله آمریکا به عراق و تهاجم اخیر داعش و گروه های تروریستی در عراق اشاره و تصریح کرد: همچنان شاهد هستیم که مردم خوزستان پشتیبان ملت عراق هستند؛ ما پشتیبان مردم کویت هم بودیم و در حمله آمریکا به عراق نیز مردم عراق را پذیرا بودیم. پس مردم خورستان که از مرز خود با عزت و افتخار دفاع می کنند مستحق توجه از سوی مسئولان هستند.

استاندار خوزستان اتخاذ این تصمیم را همچنین در جهت ایجاد یک رفاه نسبی بیشتر برای قشر متوسط به بالای استان و نخبگان دانست و با بیان این که این اقدام می تواند تاثیر مثبتی بر ثبات و ماندگاری نخبگان و کسانی که حضور آن ها می تواند چرخش سرمایه بخش خصوصی را در اقتصاد خرد استان ایجاد کند، داشته باشد، در خصوص دیگر اقشار مردم نیز گفت: برای این دسته از مردم نیز مجوز تجهیز ناوگان حمل و نقل عمومی به تمام شهرداری های استان در جهت نوسازی و بهسازی ناوگان اعطا شد و این امکانات می تواند در خدمت حوزه گردشگری قرار بگیرد که از جنبه های عمومی اتخاد این تصمیم است. همچنین امکان وارد کردن تجهیزات کشاورزی و تجهیزات مورد نیاز بخش پیمانکار، از دیگر مزیت هایی است که شامل قشر متوسط به پایین است و به طور طبیعی قیمت این تجهیزات دو سوم کمتر از خارج استان تمام می شود. بنابراین پیمانکار درون استان به راحتی می تواند از این مزیت و تهسیلات استفاده کند که زمینه را برای رقابت پیمانکاران استان با خارج از استان فراهم می کند. زیرا پیمانکاران استان می توانند هزینه ماشین آلات خود را در مناقصات کاهش دهند که به طور طبیعی برنده خواهند شد.

وی مهمترین موضوع را صیانت از این سرمایه دانست که مردم استان، اروند را متعلق به خودشان احساس کنند و با بیان این که شخصیت های حقیقی و حقوقی قطعا از این رفاه، آسایش مردم و ایجاد درآمد پشتیبانی می کنند، درباره برخی تبعات سوء این اتفاق و شکل گیری پدیده ای به نام دلالان واسطه ها که در حال تغییر قیمت های واقعی در منطقه آزاد اروند هستند و از سوی دیگر اتلاف وقت مردم برای شماره گذاری خودرو و مسائل مربوط به خودروی پلاک اروند با تایید این موضوع خاطرنشان کرد: این تصمیم مستلزم ایجاد یک ساختار در بخش دیگری از مدیریت بود که مستقل است؛ مدیریت استان، شورای تأمین و معاونان استانداری این امکان را فراهم کردند؛ اما دستگاه مجری و متولی امر سازمان منطقه آزاد اروند است.

استاندار خوزستان افزود: علی رغم آنکه در این زمینه سازمان منطقه آزاد باید به گونه ای عمل کند که هرکس در هر نقطه از استان بتواند به سهولت از طریق سامانه ای درخواست خود را مطرح، مجوز لازم را اخذ و تردد خود را انجام دهد، متاسفانه این اشکال وجود دارد. به همین دلیل سه تن از معاونان ذی ربط و مدیران کل آن ها قرار است با حضور در منطقه آزاد اروند بحث گمرگ و تعارضات موجود را پیگیری کنند. البته فراتر از آن در زمینه خدمات پس از فروش و خدماتی که مستلزم هماهنگی با منطقه آزاد، پلیس راه و راهنمایی و رانندگی است، در حال تدوین دستورالعمل های مربوطه هستیم.

مقتدایی همچنین در حوزه کشاورزی در خصوص طرح550 هزار هکتاری اراضی کشاورزی و طرح های مطرح شده در بحث شهرک های کشاورزی و دامپروری یادآور شد: مقام معظم رهبری در سال 75 در سفر به خوزستان این موضوع را مطرح کردند و متعاقب آن تعدادی از دستگاه های مرتبط و وزرا نیز مأمور شدند و طرحی تدوین و در دولت هم تصویب شد که در قالب احیا 800 هزار هکتار اراضی کشاورزی بود. این طرح سپس باتوجه به برخی محدودیت های منابع آبی، قابل احیا نبودن بعضی اراضی یا احتمال ایجاد آسیب های زیست محیطی به 550 هزار هکتار تبدیل شد.

وی با بیان این که وزارت نیرو باتوجه به خشکسالی اجرای طرح را به صورت مرحله ای تعریف کرده است، افزود: همچنین باتوجه به این که حدود 50 هزار هکتار از این اراضی در محدوده استان ایلام قرار دارد و بخشی از استان خوزستان را نیز در برنمی گیرد در حال بازنگری است تا بتوان درشهرهای شمال خوزستان مانند ایذه و باغملک نیز آن را اجرا کرد زیرا در واقع مربوط به دشت ها بود اما اکنون در حال بسط آن هستیم به گونه ای که تعلق خاطر استانی ایجاد کند؛ پیوست فرهنگی این طرح همان تعلق خاطر است که هر خوزستانی احساس کند از این رویداد سهمی دارد.

استاندار خوزستان با ابراز رضایت از روند پیشرفت طرح ادامه داد: تقریبا به طور ماهانه یک جلسه رسمی مشخص برای ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی و پیمانکاران درگیر در طرح برگزار می شود؛ مشابه این جلسات در تهران نیز در وزارت و سازمان جهاد کشاورزی در حال پیگیری است اما نظارت عالیه به استانداری واگذار شده است و به همین دلیل تمام صورت وضعیت ها پس از تأیید از سوی معاونت برنامه ریزی استانداری پرداخت خواهد شد.

مقتدایی اظهار داشت: این طرح تاکنون بسیار موفق بوده است؛ همچنین از نظر گزینش پیمانکاران و مشاوران با تمهید برخی تدابیر به گونه ای عمل شد که نسبت پیمانکاران و مشاوران استانی در این طرح که شاید در گام اول 10 تا 20 درصد بود به 75 درصد رسیده و از 16 پیمانکار و مشاور آن 12 شرکت خوزستانی هستند.

وی با بیان این که منابع این طرح نقد است و معطل تخصیص و تأمین نقدینگی نمی شود، افزود: اعتبار لازم بلافاصله به حساب وزارتخانه واریز و به طور مستقیم به حساب استان منتقل می شود؛ به عبارت دیگر خواب این پول از مرکز تا استان کمتر از 24 ساعت است و به دنبال این هستیم که این فاصله 24 ساعت هم حذف شود. در این طرح پیش بینی شده است که روزانه بالغ بر 6.5 میلیارد تومان صورت وضعیت پرداخت شود و اگر این میزان کار محقق نشود شاید زمان اجرای طرح از سه به چهار سال افزایش یابد.

استاندار خوزستان ادامه داد: البته به دلیل پرداخت نقدی مطالبات انگیزه پیمانکاران نیز بالا است؛ در حال حاضر این طرح به طور متوسط در دوره ساخت بین 13 تا 15 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است و به دلیل آن که در کل جغرافیای استان پراکنده است و متمرکز نیست، همه مردم از مواهب و مزیت های آن برخوردار خواهند شد.

مقتدایی همچنین به خرید ماشین آلات و تجهیزات موردنیاز این طرح از صنایع داخل استان اشاره و تصریح کرد: در بخش معاونت عمرانی و برنامه ریزی استانداری تأکید بر خرید از داخل استان است؛ به همین دلیل خرید این تجهیزات در استان در حال پیگیری است و بخش های خرید، خدمات و حمل و نقل آن نیز در استان انجام می شود. این طرح چنان سنگین و بزرگ است که تنها سوخت مصرفی تجهیزات این پروژه از سوخت مصرفی استان تفکیک شد و طی قراردادی جداگانه بین شرکت جهاد نصر و شرکت پخش فراورده های نفتی استان، سهمیه سوخت این پروژه و محل تحویل آن به طور مشخص درنظر گرفته شد.

وی با بیان این که متعاقب اجرای این طرح اشتغال مستمر ایجاد خواهد شد، توضیح داد: آنچه در پیش بینی ها مطرح شده صحبت از ایجاد 300 هزار فرصت شغلی است اما عدد و رقم بماند برای زمانی که این اشتغال ایجاد شد. معتقدم اگر به جای 550 هزار هکتار تنها 100 هزار هکتار هم محقق شود که البته امیدوارم همه این 550 هزار هکتار اتفاق افتد، باز هم از هفت شرکت نیشکری استان با آن تبعات و عوارض اجتماعی و زیست محیطی موفق تر است؛ زیرا این اراضی در نهایت در اختیار مردم قرار می گیرد و پس از آماده سازی، مردم بهره برداران آن خواهند بود.

استاندار خوزستان از دیگر تدابیر اندیشیده شده در این طرح را اختصاص 5 درصد کل اعتبارات طرح برای آموزش تعاونی ها، بهره برداران و کاربران عنوان کرد و افزود: این کار باید از طریق برگزاری دوره های آموزشی توسط جهاد کشاورزی انجام شود.

مقتدایی تصریح کرد: اجرای این طرح در استان، ما را بر آن داشت که به اتفاق دوم فکر کنیم و طرح بدیعی تحت عنوان منطقه آزاد کشاورزی و دامپروری مطرح شد. در واقع با توجه به وجود پتانسیل منطقه آزاد اروند که به طور عمده تجاری و صنعتی است و با توجه به ویژگی های عمده آن از نظر موقعیت منطقه در شمال خلیج فارس و وجود فرودگاه ها، خطوط ریلی و جاده ای در استان، با مشورت با معاونت برنامه ریزی و جهاد کشاورزی استان، قرار شد مناطق کشاورزی نزدیک به جاده یا ریل، در قالب مناطق آزاد زیرمجموعه منطقه آزاد اروند به مناطق آزاد کشاورزی و دامپروی تبدیل شود.

وی ادامه داد: به طور مثال شادگان می تواند به مرکز فرآوری خرمای شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان تبدیل شود و محصولات خود را از طریق خطوط ریلی به منطقه آزاد اروند ارسال کند. در منطقه شوش و دزفول نیز با پتانسیل کشاورزی غالب در زمینه مرکبات، ذرت و گل و گیاه و باتوجه به تصویب شوش به عنوان منطقه ویژه اقتصادی، می توان منطقه آزاد در بخش تجاری، صنعتی و کشاورزی را ایجاد کرد.

استاندار خوزستان خاطرنشان کرد: به طور طبیعی با اجرای طرح 550 هزار هکتار اراضی و توسعه کشاورزی، این محصولات باید در جایی فرآوری شود و چه بهتر که این کار در جایی باشد که ظرفیت سرمایه گذاری خارجی و زمینه تأمین ماشین آلات و تجهیزات ارزان قیمت فرآوری هم فراهم باشد. این طرح نیز طرح جدیدی است که مقدمات آن در جهاد کشاورزی و با محوریت آقای حاجتی(معاون استاندار) در حال انجام است و در آینده نزدیک نیز در شورای برنامه ریزی استان تصویب می شود.

مقتدایی درخصوص سوال مجری برنامه مبنی بر این که چه تمهیداتی وجود دارد که این طرح به سرنوشت تلخ پایانه های صادراتی میوه و صیفی جات در استان دچار نشود و از سوی دیگر در احداث میادین میوه و تره بار نیز وضعیت مطلوبی نداریم و شاید علت افزایش قیمت ها نیز همین محدودیت فضای عرضه باشد، خاطرنشان کرد: از بخش عرضه خدمات عمومی نه تنها در اهواز بلکه از کل استان رضایت ندارم؛ هرآنچه به عنوان خدمات عمومی و به طور متمرکز ارائه می شود دخالت های خاصی هم در آن هست؛ فکر می کنید تاکسیرانی هم چیزی جز این است؟ آن هم مشکلات خاص خود را دارد.

وی تصریح کرد: معمولأ بخش هایی که تجمیعی باشد و از نقطه ورود و خروج آن بخواهد مابه التفاوتی توسط مجموعه ای دریافت شود، جذاب است و گاهی برای آن که این بخش ها از دست آن ها خارج نشود به تقابل با سرمایه گذاری های جدید هم می پردازند و این عارضه است که در خوزستان با آن مواجه هستیم. متولی اگر یکی باشد به راحتی می تواند کار را انجام دهد اما گاهی هماهنگی لازم بین دستگاه های ذی ربط در روند یک پروژه مشکلات متعدد ایجاد می کند و برخی تعارضات شکل می گیرد.

مقتدایی با مقایسه نوع برخورد مردم استانی مانند اصفهان با مردم خوزستان در مواجهه با این قبیل پروژه ها تصریح کرد: در اصفهان بر موضوعات عمومی تفاهم کامل وجود دارد ولی در خوزستان متأسفانه تعارض هست و در کارهای مشترک این تعامل کمتر است ولی در حال حرکت به سمت ایجاد این وحدت و وفاق در مردم استان هستیم.

وی در این زمینه به موضوع طرح های آبی در طول رودخانه کارون اشاره کرد و افزود: با کارهای پیوسته به سمت ایجاد یک وفاق برای خدمات عمومی پیش می رویم. در موضوع تفاوت این طرح با پایانه های صادراتی هم باید توجه داشت که این طرح با در نظرگرفتن شرایط منطقه آزاد اروند و همچنین وجود تنها مرز بین المللی هوایی استان در فرودگاه آبادان که اکنون مورد استفاده قرار نمی گیرد، تدوین شده است و تمام محصولات کشاورزی تولیدی این شهرک ها(مناطق آزاد کشاورزی) می تواند از طریق خطوط ریلی به منطقه آزاد اروند منتقل و صادر شود. هزینه ها هم کمتر خواهد بود.

استاندار خوزستان با بیان این که در حال ساماندهی بخش های مختلف استان در این طرح هستیم که هر بخش که مستعد کار خاصی است بتواند به حقوق خود برسد، افزود: حداقل در شورای برنامه ریزی استان بر اساس محوریت عدالت تصمیم گیری خواهد شد و من که آبادانی هستم از جیب خودم می توانم برای آبادان هزینه کنم و کسی که دزفولی و اندیمشکی است هم همین طور. آنچه حق مردم و قانونی است در جایی غیر از شورای برنامه ریزی استان، برای آن برنامه ریزی نخواهد شد.

مقتدایی درباره علت توقف پروژه های راه و شهرسازی استان با وجود پیشرفت خوب آن در گذشته و عدم توسعه این حوزه به نسبت ایجاد فرصت های جدید در منطقه نیز گفت: بحث راه جزو اولویت های استان است و حتی اگر اعتباری هم وجود نداشته باشد در اقدامات اصلاحی درجهت کاهش تعداد حوادث در برنامه خواهد بود. در حال حاضر قریب به 44 درصد واردات و 17 درصد صادرات کشور از طریق مبادی ورودی استان انجام می شود؛ در حالی که به جز بخشی از جاده پل زال به اندیمشک همه جاده های ما استانی است و جاده های ملی به عنوان آزادراه نداریم.

وی افزود: بخشی از جاده های استان بزرگراه هستند که شأن و منزلت آن در حد جاده های استانی است و یک محور ترانزیتی از اهواز به بندر امام(ره) نیز جزو آزاد راه های ما است. در حال حاضر بخشی از جاده بین اندیمشک اهواز با اعتبار 800 میلیون دلار در شورای اقتصاد درخواست شده است که امیدواریم تصویب شود.

استاندار درباره چرایی توقف پروژه ها اظهارداشت: پروژه های کلنگ زنی شده در زمان اوج و وفور درآمدهای نفتی و در اثنای سفرهای رئیس جمهور سابق و مصوبات سفرها، کلید خورده است اما اکنون این پروژه ها هم زمان بر و هزینه بر است و باتوجه به کاهش درآمدها باید روی اولویت ها متمرکز شویم؛ بر این اساس پروژه ها اولویت بندی شده و در حال حاضر روی 2 بخش کار می شود که یکی راه آهن خوزستان به چهارمحال و بختیاری و دیگری اجرای آزادراه اهواز به اندیمشک است که در صورت تصویب در شورای اقتصاد، 2 پروژه عمده مان که در بخش ریل و جاده و از محورهای پرتردد است، به نتیجه خواهد رسید.

مقتدایی افزود: البته در زمان بی پولی هم مشاور به کار گرفته شد که امنیت مردم در جاده های استان تأمین شود و امیدوار هستیم در بحث جاده های برون شهری اواخر مهرماه در 2 بخش جنبه های نرم افزاری و آموزش و ایجاد محدودیت برای برخی وسایل نقلیه، کار آغاز شود. به طور مثال یکی از تصمیمات قاطع محدود کردن سرعت و ممنوع کردن سبقت برای کامیون ها و تریلرها خواهد بود که این موضوع خلاف قانون هم نیست. این وسایل نقلیه هنگام ورود به جاده های خوزستان باید احساس کنند با یک بار ملی وارد یک ظرفیت استانی شده اند و باید حقوق مردم استان را رعایت کنند که خطر کمتری مردم را تهدید کند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار این اقدام، بهسازی بخش اعظمی از جاده ها از نظر تأمین روشنایی، نصب گاردریل، اصلاحات هندسی پیچ ها، ورودی ها در شهر و دوربرگردان ها در برنامه است که طی مدت زمان ابلاغ طرح، باید اجرا شود. همچنین جنبه های آموزشی و ایجاد محدودیت و جنبه های عملیاتی و سخت افزاری هم زمان دنبال شود.

استاندار خوزستان با اشاره به نصب 14 هزار تابلو علائم راهنمایی و رانندگی در جاده های استان طی امسال با وجود نبود اعتبار، تصریح کرد: همه مجموعه های جاده ای از امدادی، راه وترابری و پلیس تا سازمان ها و شرکت ها در انجام این کار مشارکت داشتند و این کار کوچکی نبود. با اجرای این طرح خسارات جاده ای به حد قابل ملاحظه ای کاهش می یابد ولی کار عملیاتی به طور عمده منوط به تخصیص اعتبارات دولتی است، مگر بخش هایی مانند آزادراه اهواز به اندیمشک که قابل سرمایه گذاری باشد و با این وجود مانع دیگر کارها نیست.

مقتدایی با بیان این که خودم هم به موضوع جاده ها بسیار حساس هستم، افزود: با نسخه ای که در طرح مشاور ارائه می شود که امیدواریم آن را اواخرمهرماه تحویل دهد، کار عملیاتی را آغاز می کنیم. احساس می کنم حتی پیشگیری از یک حادثه جاده ای منجر به کاهش تبعات اجتماعی برای خانواده ها خواهد شد. این موضوع از دغدغه های استان است و در حال حاضر سه ماه است که مشاور روی آن کار می کند.

وی درخصوص بحث جابجایی فرودگاه اهواز و وضعیت نامطلوب آن از نظر تأخیر در پروازها و رسیدگی به ایرلاین هایی که در خوزستان و در منطقه آزاد اروند ثبت شده اند اما در جاهای دیگر سرویس دهی دارند، نیز گفت: طرح جابجایی فرودگاه قطعی است و اراضی هم متعلق به شرکت ملی نفت است زیرا عملأ باند فرودگاه روی مخزن نفتی قرار گرفته است. شرکت نفت هم اعلام آمادگی کرد که معوض آن را پرداخت شود.

استاندار خوزستان ادامه داد: طی مکاتبات انجام شده با سازمان فرودگاه های کشور نیز آخرین بررسی که انجام دادند معرفی مکانی در مسسیر اتوبان اهواز - بندرامام است؛ شرکت نفت هم در این خصوص نظر موافق داشته است اما در حال حاضر بحث کلی کشور مشکل تأمین اعتبار است و به هر حال باید این فرودگاه به شرکت نفت فروخته شود که در زمان معینی بتوان فرودگاه را به مکان جدی منتقل کرد اما مشکل اصلی همان پول است؛ چون پول ها دست کشورهای دیگر است.

مقتدایی ادامه داد: همه با این موضوع موافق هستند که به محض تأمین اعتبارات و دادن پول از سوی شرکت نفت، ساخت فرودگاه جدی را آغاز می کنیم ولی اکنون هم در فرودگاه از ورودی پارکینگ تا سالن تغییراتی انجام شده تا مسافران کمتر اذیت شوند. هچنین پروازهای خارجی در حال بررسی است.

وی در زمینه وضعیت حوزه های آبی استان و حساسیت مردم به انتقال آب از سرشاخه های کارون هم تصریح کرد: معتقدم همه کسانی که در حوزه آب متولی بودند چه در بخش آب کشاورزی، شرب و صنعت در حد اعلا از حقوق مردم خوزستان دفاع کردند و جا دارد از وزیر نیرو هم به واسطه سعه صدر و پیگیری منطقی کار تقدیر و تشکر کنم. بعضی اظهارات و نگرانی هایی که مطرح می شود جایی ندارد؛ مثلأ ورزش و برنامه نود اصلأ به موضوع آب چه کاری دارد که این هم یا از سر تخصص زیاد یا بیکاری زیاد است.

استاندار خوزستان با اشاره به وضعیت بحرانی آب در کل کشور افزود: در کرمان، یزد، اصفهان و تهران مطابق برآوردی که انجام شده شاید تا 40 روز آینده اگر اتفاقی رخ ندهد(نزول باران) حتی تهران هم با بحران مواجه می شود. در هر حال کشور در دوره خاصی از خشکسالی و کم آبی قرار دارد ضمن این که بی تدبیری هایی هم شده که در تشدید این وضعیت مؤثر بوده است و به طور مثال جایی که نباید صنعتی ایجاد می شد، شکل گرفته یا کشت غرقابی ترویج شده و پس از مدتی به عنوان حق آبه تلقی شده است.

مقتدایی با تأکید بر این که کشور با بدترین شرایط از نظر تأمین آب مواجه است، خاطرنشان کرد: وضعیت خوزستان با همه کاستی های موجود از نظر ورود پساب ها و شوری آب به نسبت استان های دیگر به مراتب بهتر است. در بعضی مناطق که ناگزیر هستند، می توانند کشاورزی را به طور کامل تعطیل کنند. کارون همچنان روان است که بخشی از آن برای جلوگیری از غلبه آب شور دریا و بخشی نیز حق آبه مردم استان است؛ ولی همین مقدار را باید به گونه ای نگهداری کنیم که کمترین لطمات را متحمل شویم و صنعت در تعارض با این حداقل های منابع آب قرار نگیرد. اخیرأ دستورالعمل هایی به برخی استان ها ابلاغ شده است که از پساب ها برای صنعت بازیافت شود که هزینه ای به صنایع آن ها تحمیل می کند.

وی اظهارداشت: هیچ گونه نگرانی در مورد سهمیه آب استان یا اتفاقی در سرشاخه ها به طور مطلق وجود ندارد و هیچ چیز تهدید نمی شود. آنچه تحت عنوان تونل بهشت آباد مطرح می شد علی رغم تأکیدات وزیر نیرو و شورای عالی آب کاملأ متوقف شده است و تونل گلاب هم که بر استان چهار محال و بختیاری تأثیر می گذاشت، نیز به دستور وزیر و در سفر رئیس جمهور متوقف شد؛ بنابراین نیازی نیست که مردم در این زمینه حساسیت به خرج دهند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به لطف الهی و همچنین عنایت رهبری و رئیس جمهور در خصوص کشاورزی هیچ کس در حق آبه مقدم بر مردم خوزستان نیست زیرا سیلاب هایی که پیش از احداث سدها خانه های مردم را ویران می کرد، همان حق آبه مردم خوزستان بود؛ به عبارت دیگر آب های سطحی جاری بود و مردم برداشت می کردند. برای اختصاص حق آبه هیچ جایی مقدم تر از تالاب شادگان، هویزه و هورالعظیم نیست.

مقتدایی افزود: کارون اکنون با یک دبی محدود با هدف تأمین بخش کشاورزی، صنعت و شرب استان جریان دارد و از سوی دیگر بخشی از دبی آن صرف مقابله با آب شور دریا می شود؛ یعنی همان طور که مردم از مرزهای کشور دفاع می کنند کارون هم از مرز آبی پاسداری می کند و اگر این حداقل ها در کارون جاری نباشد آب شور در یک چشم برهم زدن به اهواز هم می رسید؛ همچنان که سال های 78 و 79 که تا شادگان هم رسید و ناگزیر به اجرای برخی طرح ها شدیم.

وی درخصوص تعرض صنایع به حریم رودخانه و رهاکردن پساب ها در آب های سطحی استان، هم خاطرنشان کرد: این موضوع را قبول داریم که بخشی از پساب های نیشکر روی اراضی اثر گذاشته است؛ به همین دلیل طرح مشترکی بین وزارت نفت که درصدد است از اراضی نفتخیز شادگان بهره برداری کند و نیشکر استان قرار است اجرا شود که به مانند یک جهت دهنده این پساب ها را به سمت دریا هدایت می کند. محیط زیست هم موظف است آلودگی های ناشی از صنایع پتروشیمی( که وجود دارد) را پایش کند و زمانی که آلودگی به مرز خطر برسد توقف فعالیت را از مراجع قانونی درخواست کند.

استاندار خوزستان بار دیگر تأکید کرد: آبی که در رودخانه های کارون، مارون، دز و ... جاری است با در نظر گرفتن حق آبه مردم، روی حداقل ها قرار دارد. همچنین قول می دهیم علاوه بر کارون کارگروه تالاب ها هم در استان ایجاد شود که به بحث تالاب ها به طور ویژه پرداخته شود.

مقتدایی همچنین درباره حوزه گردشگری و موافقتنامه یک هزار و 300 میلیارد تومانی که می تواند یک انقلاب در این بخش استان ایجاد کند، با بیان این که خیلی به عددهای بزرگ علاق دارم و "به جز آن هفت گل که برزیل از آلمان خورد بقیه عددهای بزرگ را دوست دارم"، اظهارداشت: روزی که این موضوع مطرح شد بسیاری از همکاران هم شاید آن را باور نداشتند ولی وقتی مطالب تشریح و توجیه شد مورد توجه قرار گرفت.

وی با مروری بر استعداهای گردشگری استان افزود: کارون از ابتدا در شوشتر تا تلاقی بهمنشیر و اروند و دریاچه های پشت سدها، رودخانه های دیگر و حتی خط ساحلی به سمت هندیجان پتانسیل های نابی برای توسعه گردشگری استان ایجاد می کند؛ چند سفر و بازدید اساسی طی چهار ماه گذشته هم به صورت زمینی و هوایی از دشت بزرگ به سمت ایذه تا امام زاده عبدالله انجام دادم و معتقدم این موضوع که ایران یک کشور چهارفصل است در مورد خوزستان هم صدق می کند و یک استان چهارفصل است.

استاندار خوزستان ادامه داد: با وجود این استعدادها و این که قرار است یک کار غیرمعمول انجام دهیم زیرا با اعتبارات فعلی و روال معمول، استان دستخوش تحول قرار نمی گیرد، برآورد اولیه از کارهایی که می توان انجام دهیم، صورت گرفت؛ به طور مثال تنها در مقطع اهواز قرار است 11 ایستگاه قایقرانی ایجاد شود که اگر کسی اراده کند، قایق شخصی داشته باشد غصه بعضی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نخورد.

مقتدایی خاطرنشان کرد: این برنامه نیز با همان طراحی و در خور شأن مردم استان در حال انجام است که امیواریم بخشی از آن تا پایان سال تحویل شود. البته این کار به گونه ای انجام می شود که امنیت قایقرانی برای شخص، خانواده او و ماشین چه به طور عمومی یا خصوصی فراهم شود.

وی با بیان این که عدد این موافقتنامه رقم قابل توجهی است که باید آن را اوراق مشارکت تلقی کنیم، تصریح کرد: اگر بخواهیم به عنوان موفقتنامه با آن برخورد کنیم و سالانه 100 میلیارد تومان را تأمین کنیم به 13 سال زمان نیاز است اما آن را اوراق مشارکت تلقی کنیم؛ به طور نمونه در کار مشترکی که با شهرداری اهواز در حال انجام است تنها برای سطح اهواز 400 میلیاردتومان درنظرگرفته شد که از ابتدای شهر تا شهرستان کارون و پل فولاد را در بر می گیرد.

استاندار خوزستان با اشاره به این که این کار با هدف ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری است، ادامه داد: در این طرح وظیفه ما ایجاد زیرساخت های سرمایه گذاری برای کاهش هزینه سرمایه گذاری است. در واقع این طرح به عنوان اوراق مشارکت تلقی می شود تا هر کسی که قابلیتی دارد، در اختیار بگذارد تا کار با سرعت بیشتری انجام شود و مزیت آن هم دربرگیری کل استان است.

مقتدایی تأکید کرد: در پروژه های خاص مانند طرح ترافیک، طرح توسعه گردشگری، 550 هزار هکتار و خودروهای اروندی به گونه ای عمل می شود که همه استان را شامل شود و موجب ایجاد یک وفاق ملی و انسجام بین مردم شود.

وی درباره تهیه یک بسته جامع اطلاع رسانی برای سرمایه گذاری در بخش گردشگری نیز گفت:در حال حاضر فردی که به عنوان مسئول این کار تعیین شده بسیار مجرب است؛ آقای حاجتی پیش از حضور در این مسئولیت در سمت معاونت گردشگری در مرکز فعالیت داشته و با همه سرمایه گذاران ملی هم ارتباط و آشنایی دارد؛ قطعا اگر ظرفیت این بخش توسط فعالان استان تکمیل نشود از سرمایه گذاران خارج از استان دعوت خواهد شد زیرا دیگر فرصتی نداریم که کاری را معطل کنیم.

استاندار خوزستان اظهارداشت: با همت کل معاونان استانداری در بخش های امنیتی، سیاسی، اجتماعی، عمرانی و حتی مجموعه توسعه منابع انسانی عزم همه جزم شده است که این طرح ها محقق شود و مردم هم قطعأ نتایج آن را خواهند دید.

استاندار در پایان این برنامه بار دیگر از صداوسیمای مرکز استان، رسانه ها، مردم بابت همراهی و تحمل مشکلات، شورای برنامه ریزی و شورای تأمین استان و همچنین ائمه جماعات، نمایندگان مجلس، نماینده ولی فقیه در استان، نمایندگان استان در مجلس خبرگان رهبری و مشاوران استانداری تقدیر و تشکر کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار