تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
کد خبر: ۶۹۳۰۸
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مویه های سوزناک بی سرزمین شدگان سد گتوند / خداحافظ پرنوشته، خداحافظ همه چیزم / فیلم/ عکس
شدت اندوه و غم اهالی روستا و وابستگانشان زمانی چندان می شد که حاضرین شاهد بودند که آب دریاچه سد گتوند بعد از بلعیدن اراضی کشاورزی، روستایشان را هم احاطه کرده است و دیری نخواهد گذشت که روستای پرنوشته به مانند بعضی از 40 روستای دیگر غرق خواهد شد. ناله های جانسوز پیرمرد که برای آخرین بار است زادبوم خود را به نظاره نشسته و با اجداد و پدر و مادر و برادرانش که در این خاک مدفون هستند به گفت و گو نشسته قلب هر بیننده ای را به درد می آورد
خوزنیوز/ مجتبی گهستونی: اهالی روستای «پرنوشته» از توابع مسجدسلیمان که در پی آبگیری سدگتوند که سرزمین اجدادی آنها را غرق می کند آئینی با حضور در قبرستان روستا به نام "وداع با پرنوشته" برگزار کردند.

شدت اندوه و غم اهالی روستا و وابستگانشان زمانی چندان می شد که حاضرین شاهد بودند که  آب دریاچه سد گتوند بعد از بلعیدن اراضی کشاورزی، روستایشان را هم احاطه کرده است و دیری نخواهد گذشت که روستای پرنوشته به مانند بعضی از 40 روستای دیگر غرق خواهد شد.  ناله های جانسوز پیرمرد که برای آخرین بار است زادبوم خود را به نظاره نشسته و با اجداد و پدر و مادر و برادرانش که در این خاک مدفون هستند به گفت و گو نشسته قلب هر بیننده ای را به درد می آورد.


دانلود


دانلود

برای تصاویر در اندازه اصلی روی آنها کلیک کنید


این مراسم بدون حضور هیچ مقام و مسئولی برگزار شد تا مردم در تنهایی خود با روستا و عزیزانشان که در خاک آرمیده اند وداع کنند.

البته در این مراسم بازار شعرهای محلی که به ذهن خلاقان طایفه می رود گرم بود.

شکرالله قاسمی از اهالی روستا یکی از این شعرها را برایمان خواند:

گزستون و آب گرفت تا پر نوشته
مردمان نا راضی و چک ها نوشته

وقتی از 15 سال پیش ساخت سد گتوند به عنوان پر هزینه ترین و بزرگترین پروژه سد سازی در ایران آغاز شد، اهالی همه روستاهایی که امروز دیگری اثری از آن به میان نیست  نمی دانستند چند سال بعد باید کوچ اجباری کنند. روستائيان حتي راضی نشدند خانه و زمین خود را به قیمتی بفروشند که نتوانند در جای دیگری حداقل نصف همان املاک را بخرند. به گونه اي كه وقتی یکی از ساکنان روستای "چاله تاک" در خانه خود نشسته بود متوجه شد آب به درون خانه اش نفوذ پیدا کرده است. اگر او و ساکنان دیگر، روستا را خالی نمی کردند ممکن بود در آب سد گتوند غرق شوند پس دامهایشان را بار زدند و همان مقدار پولی که بابت زمینهایشان باید می گرفتند را هم نگرفتند و راهی شهرک هایی شدند که نه شهر هستند و نه روستا.

تقریبا ساکنان اکثر روستاها مجالی نیافتند برای به زیر آب رفتنشان مراسم "در وداع" برگزار کنند. چرا که شک و تردید و گاه چشم انتظاری برای بهبود وضعیت فرصتی را برای وداع کردن با سرزمین آبا واجدادیشان فراهم نیاورد. اما اهالی پرنوشته که تقریبا روستایشان از آخرین مناطقی است که به زیر آب خواهد رفت درد سنگینی را تحمل می کنند چرا که دیگر باورشان شده است همه چیز واقعی و باید این روستایشان را ترک کنند. حتی جوانانی از روستا برای پرنوشته وبلاگ هم درست کرده اند. حداقل فرق این روستا با بعضی از روستاهای دیگر در داشتن یک کتیبه تاریخی است که نام روستان از آن نوشته شده است.

حمید قاسمی یکی از وبلاگ نویسان این روستا درباره مراسم وداع با پرنوشته گفت: بزودی این روستای زیبا و دوست داشتنی توسط سد گتوند غرق می شود و همه کسانی که ریشه در آنجا دارند به مردمی بی سرزمین بدل می شوند. سعی کنید امسال برای اخرین دیدار ازروستا دیدن کنید شاید این اخرین دیدارتان باشد.

از مجموع روستاهايي كه غرق مي شوند 18 روستا در شهرستان مسجد سلیمان زیر آب رفت که  9 روستای آن در حریم سد قرار دارد و باید تخلیه و سپس در آب غرق شوند. همچنین 14 روستا نیز در منطقه لالی قرار داشت که 11 روستای آن در بخش آب ماهیک بود و بسیاری از آنها به زیر آب رفته اند. همچنین برخی از این روستاها عشایر نشین بودند بنابراین به طور جمع 41 روستا تحت الشعاع سد گتوند قرار گرفت.

محمد علي منجزی از اهالي روستا مي گويد: كساني كه روستايشان را ترك مي كنند عمدتا به حاشیه شهرهایی مثل دزفول، شوشتر،مسجدسليمان، اهواز، چهارمحال و اصفهان رفتند چون با پولی که از فروش تمام زندگیشان گرفته بودند نمی توانستند خانه ای حتی بدون زمین کشاورزی در روستای دیگر بخرند.

علی یوسفی نماینده مردم روستاهای غرق شده در آب سد گتوند است او و تعدادی دیگر از اهالی روستاهای شهرستان لالی به مسجد سلیمان رفته جایی که خانه هایش بوی گاز می دهد! یوسفی كه تاکنون در بيش از 32 جلسه مسئولان شهری و روستایی شرکت کرده بلکه حق و حقوق واقعی روستاییان را بگیرد اما نتیجه همه پیگیری های او یک چمدان مدرک و نامه و کاغذ شده است و از مسئولان شرکت آب و نیرو که ساخت سد گتوند را بر عهده دارند شنیده که باید به همین مقدار پولی که می خواهند بابت همه زندگی تان پرداخت کنند، قانع باشند.

اما روستاییان آب ماهیک و لالی هنوز هم از این وضع گلایه دارند و  به نمایندگی از همه اهالی روستانشین و عشایر 41 روستای مدفون زیر آب سد در نامه ای خطاب به مسئولان سد گتوند نوشته اند: ما دامداران و کشاورزانی هستیم که در غیرت و عزت مان بیکاری معنا ندارد. اکنون که همه زندگی مان را گرفتید، پولش را نمیخواهیم، زمین بدهید کار کنیم.

ولی این نامه ها هم به جایی نرسیده است و حالا بعد از یک سال از تخلیه روستاهای غرق شده در دریاچه و مخزن سد گتوند علیا در استان خوزستان، نه تنها پاسخی به مطالبه روستاییان داده نشده بلکه، صدها نفر از آنها بیش از یک سال است که بیکار شده اند.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
0
12
این بی توجهی های مسئولان به مردم جای هیج توجیهی نداره...
بی خانمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
0
15
ناله های این شیرمرد انقدر جانسوز است که عمق فاجعه را میرساند و نیاز به گفتن میزان و اوج مصیبت نیست . ای خوزستان . . . . . ای سرزمین ایثار واز همه چیز گذشته .
آبادانی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۶
0
8
. . . . بابا منافع ملی قبول . مصالح مملکت قبول . پس تعهد مسولین کجا رفته؟ کی باید از این پیرمردی که همه زندگی. خاطرات و بستگانش از روی خشکی محوشده و مثل بچه 5 ساله گریه میکنه دلجویی کنه ؟؟ آقای مسول شما اگر کفشتو بندازن تو شط تا ده روز عزا میگیری چه برسه به جنازه پدر و مادر و برادر و بستگانت . خوب حالا چرا با فراهم کردن یه زندگی معقول مرهمی بر زخمشون نمیزارید . امام فرموند من یک موی این کوخ نشینان را به کاخ نشینان نمیدهم .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
0
5
به نام خدا
بهتر است وزارت نیرو یا آب منطقه ای خوزستان برنامه وداع با روستاههای غرق شده وروستاهها با حضور مردم برگزار کند تا شاید تسکینی باشد برای این مردم با فرهنگ واصیل.
داود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
0
8
امان و صد داد از این سد نابخردانه گتوند.
امان و صد شکایت از طرحهای غیر کارشناسی
سالهای سال باید زجر بی حد و حصر سد گتوند را تحمل کنیم.
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۷
0
5
این روزها در دنیا و ایران دم از محیط زیست و آلودگی محیط زیست و ریست محیط و از قبیل حرف ها درجریان است. موضوعاتی مهم که نیاز به چاره برای جلوگیری از بیچارگی دارند. اما با خواندن این مطلب تاثیر گذار محیط زیست را با پوست و خون احساس کردم.
بله، محیط زیست.
کارون
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
4
سلام
از کی باید گله کنیم؟
از کارشناسان غیر کارشناس...
از مسئولین وقت استانی بی مسئولیت ...
از ...
و اینک باید دردمان را به که بگوییم؟؟؟
ما استان خوزستان کم بلای طبیعی نداشتیم که یک بلای دیگر به دست خودمان اضافه کردیم آن هم (بلای عظیم سد گتوند)
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
5
وزارت نیرو باید پاسخگو باشد
کبری حیدرزاده
|
UNITED STATES
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
5
درد بزرگی است و صد افسوس که کاری از دست من ساخته نیست
سبزعلی طهماسبی
|
UNITED STATES
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
5
اشک خونین من در دریاچه سد گتوند برای ایل تبارم رنگین خواهد ماند.
سعید منجزی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
3
این سد شده بلایی برای همه ی یادگاری ها و سرزمین های بختیاری علی الخصوص روستاهای منجزی نشین
باید نشست و فکر کرد چه چیزهایی دادیم و چه چیزی خواهیم گرفت؟
آیا ارزش آن را داشت سدی بزنیم که بسیار مردمان روستایی بی خانمان شوند ؟
آیا ارزش آن را داشت در برخی مناطق که قدمت باستانی نیز داشتند زیر آب روند ؟
آیا ارزش آن را داشت آب را در بسیاری مناطق شور کنیم و تبدیل به آب غیر شرب کنیم؟
آیا ارزش آن را داشت که این همه زمین کشاورزی را زیر آب برد در حالیکه این مناطق صدها سال کشت میکردند؟
آیا ارزش این را داشت که این همه کشاورز و دامدار در این روستاها بیکار شوند؟
و آیا های بسیار دیگر....؟
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
3
تنها خوبی این سد شور کردن آب کارون و از بین بردن زمین های کشاورزی خوزستان است و بس.
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۸
0
3
همه مسائل ملی و پیشرفت درست و دربدری اهالی به جای خودش. این سوال مطرح است که ساخت این سد کارشناسانه بوده و یا به مانند بقیه پروژه ها تراوش ذهن فردی بی سواد و پیگیری برخی مسوولان بی لیاقت بوده است زیرا بعد از ساخت سد در همه جای کشور و حتی رسانه های بیگانه عدم کار کارشناسی آن بعلت کوه نمکی که وجود دارد و اراضی پایین دست کشاورزی را نابود خواهد کرد مطرح است.
نور
|
-
|
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۰
0
2
چنانچه منافع ملی در میان باشد قابل درک است . به هر حال دل کندن از سرزمین ابا و اجدادی و در میان طبیعتی که سالها با ان خو گرفته ای کار اسانی نیست .
:
:
:
آخرین اخبار