تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۶۹۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی خوزستان :
نیاز مبرم خوزستان به کشتارگاه صنعتی / عدم وجود بیماری کرونا در خوزستان
مجموعه دامپزشکی در حوزه خدمات بهداشت عمومی و حامی تولیدات دامی سالم از طریق نظارت بر رعایت ضوابط بهداشتی در مجموعه‌های دامداری است.

مجموعه وظایف دامپزشکی شامل سلسله عملیات‌های است که در ‌‌نهایت منتج به تولید دام و فرآورده‌های خام دامی با کیفیت بالا به منظور استفاده در جامعه انسانی است و هدف اصلی دامپزشکی، کنترل بیماری‌ها، تولید دام سالم و همچنین ایمن نمودن جامعه با تأمین سلامت عمومی از طریق بالا بردن کیفیت فرآورده‌های دامی است.

کشتارگاه صنعتی در خوزستان وجود ندارد

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: راه اندازی کشتارگاه‌های صنعتی در خوزستان یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه دامپزشکی استان است.


وی افزود: کشتارگاه‌های صنعتی نقطه عطف بهداشت دام و فرآورده خام دامی است که راه اندازی آنان کمک همه دستگاه‌ها و ادارات خوزستان را نیاز دارد.

کنارکوهی گفت: کشتارگاه صنعتی از محدود واحدهای تولیدی می‌باشد که بهداشت، سلامت، صنعت، اشتغال و تولید را در خود جای داده و به عنوان یک صنعت مادر کمک شایانی به تولیدات دامداران می‌کند و همچنین تولید بسیاری از مواد اولیه صنایع پائین دستی را در خود جای می‌دهد.

وی با اشاره به برگزاری 26 جلسه کمیته ساماندهی کشتارگاه‌های دام استان گفت: متاسفانه این جلسات علی رغم بدست آوردن دستاوردهای مناسب و کیفی منجر به راه اندازی کشتارگاه صنعتی دام نشده است.

وی افزود: بیشتر کشتارگاه‌های خوزستان به صورت سنتی اداره می‌شوندکه این کنترل و نظارت را در عرصه تولید و توزیع فرآورده‌های دامی با مشکل مواجه کرده است. تنها کشتارگاه صنعتی خوزستان متعلق به شهرداری اهواز است که تکمیل است ولی راه اندازی نشده است.

جوجه ریزی سالانه 40 میلیون قطعه جوجه در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: در خوزستان سالانه 40 میلیون قطعه جوجه در واحدهای مرغداری پرورشی تزریق می‌شود.

وی افزود: در استان 8 واحد مرغ تخم گذار و یک واحد مرغ مادر وجود دارد. در طی یک سال گذشته 135 میلیون قطعه از مزارع طیور صنعتی مورد واکسیناسیون قرار گرفتند و همچنین بیش از 140 هزار قطعه طیور بومی نیز علاوه بر طیور صنعتی که استعداد بیماری داشتند، بصورت رایگان واکسینه شدند.

رتبه ششم خوزستان در تولید گوشت در کشور

کنارکوهی عنوان کرد: شرایط خاص جغرافیای و کشاورزی پویا، منابع آبی عظیم و گسترده و صیدگاه‌های استان باعث شده خوزستان به لحاظ تولید فرآورده‌های دامی از وضعیت مناسبی برخوردار باشد.

وی با اشاره به توانمندی‌های خوزستان در عرصه پروروش دام و طیور گفت: به لحاظ تولید گوشت، خوزستان در رتبه ششم کشوری قرار دارد و از نظر تولید جوجه یک روزه، مقام هفتم را در سطح کشور داریم.

وی تصریح کرد: خوزستان به عنوان دومین تولید کننده ماهیان گرم آبی در کشور با تولید بیش از 50 هزار تن ماهی گرم آبی مطرح است.

واکسیناسیون سالیانه 9 میلیون نوبت سر دام در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان درباره واکسیناسیون و تشخیص بیماری نیز گفت: در اداره کل دامپزشکی خوزستان آزمایشگاه مرجع مجهزی برای پایش بیماری وجود دارد که این آزمایشگاه در بخش آبزیان، جزو آزمایشگاه‌های مرجع در منطقه است.

وی افزود: خوزستان بیش از 4 میلیون راس دام سبک و سنگین دارد که سالانه 9 میلیون نوبت سر دام به صورت دوره‌ای واکسینه می‌شود.

وی بیان کرد: ماموران واکسیناسیون مجموعه دامپزشکی در حقیقت سربازان گمنام سلامت و بهداشت عمومی هستند که با تلاش شبانه روزی مانع از بروز و شیوع بیماری‌های دامی در خوزستان می‌شوند.

حذف لاشه‌های دامی غیر بهداشتی

کنارکوهی در باره عرضه لاشه و ضمائم غیر بهداشتی اظهار کرد: بر لاشه‌های دامی و ضمائم خوراکی نظارت جدی و مستمری داریم و لاشه‌هایی که ممهور به مهر دامپزشکی نباشند غیر بهداشتی بوده و بعد از بازرسی توسط بازرسان دامپزشکی از چرخه مصرف حذف می‌شوند و با خاطیان نیز برخورد می‌کنیم.

وی در زمینه انتقال لاشه‌ها به محل مصرف گفت: به دلیل صنعتی نبودن واحد‌های تولیدی برخی افراد مبادرت به حمل گوشت با وسایل شخصی می‌کنند که به لحاظ بهداشتی صحیح نیست.

سودآوری عرصه دام، دامپروری و دامپزشکی برای سرمایه گزاران

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: خوزستان به لحاظ داشتن زمین‌های کشاورزی مستعد بوده و از نظر تأمین نهاده‌های دامی مشکلی وجود ندارد و این باعث شده فعالیت‌های دامی در خوزستان سودآوری مناسبی داشته باشد.

وی درباره تاثیر گرما بر تولید دام گفت: برخلاف تصور برخی گرمای هوا و بالا بودن دما در تولید دام هیچ اخلالی ایجاد نمی‌کند و پژوهش‌های دامپزشکی نشان می‌دهد گرما در تولید، فقط 1 درصد می‌تواند موثر باشد.

کنارکوهی با اشاره به تولید میگو و گاومیش در خوزستان گفت: میگو و گاو میش که امکان پرورش آن‌ها در سایر استان‌ها به صورت صنعتی وجود ندارد به راحتی در خوزستان پرورش می‌یابند و تولید آن نسبت به سایر استان‌ها از لحاظ اقتصادی کاملا به صرفه است.

کاهش بار میکروبی شیر در خوزستان

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به وجود 28 مرکز جمع آوری شیر در خوزستان گفت: دامپزشکی با ممانعت از ترددهای نامناسب شیردوشیده شده، ارائه آموزش‌های مناسب و با خنک کردن شیر، بار میکروبی را در شیر تولیدی خوزستان از 1 میلیارد به 30 میلیون بار میکروبی کاهش دادیم که به لحاظ بهداشتی موفقیت خوبی است.

وی در ادامه افزود: براساس پایش‌های صورت گرفته از بیش از 700 نمونه اخذ شده از انواع فرآورده‌های خام دامی در سال گذشته محصولات دامی تولید شده در خوزستان فاقد هورمون‌های اضافی و فلزات سنگین هستند که این شاخص نشان دهنده کیفیت مناسب محصولات دامی در مراحل تولید و فرآوری است.

عدم وجود بیماری کرونا در خوزستان

کنار کوهی عنوان کرد: در خوزستان هیچ علایمی از بیماری کرونا مشاهده نشده است و به حجاجی که قصد تشرف به حج دارند توصیه می‌کنیم به دلیل شیوع این بیماری در کشور عربستان به هیچ وجه با دام‌های زنده ارتباط نداشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر حجاج بنا دارند دامی را به عنوان قربانی تهیه کنند حتماً از سلامت دام مطمئن باشند و دامی که علایم تب، خمودگی و آبریزش بینی دارد را خریداری نکنند.

تنظیم بازار هدف از واردات گوشت برزیلی

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: واردات گوشت برزیلی در سطح کشور صورت می‌گیرد و برای تنظیم بازار، این گوشت‌ها از برزیل وارد می‌شوند.

وی گفت: در مراحل مختلف تولید گوشت‌های برزیلی کار‌شناسان دامپزشکی ایران در برزیل حضور داشته و نظارت مرتب بر ذبح اسلامی و بهداشتی محصولات دارند.

وی افزود: گوشت‌های برزیلی در مبادی ورودی کشور نیز مجددا بازرسی و آزمایش می‌شوند همچنین ناظرین محترم بر ذبح شرعی نیز در مراحل تولید حضور دائمی دارند.

دامپزشکی عرصه موثر در اقتصاد مقاومتی

کار و فعالیت در استان خوزستان در تمام عرصه‌ها فقط عشق می‌خواهد و تنها کسی می‌تواند دوام داشته باشد که دارای روحیه ایثار باشد، خصوصا در دامپزشکی که مشکلات و معضلات عملیاتی بسیار زیادی دارد و تلاش چند برابری را برای کار در فضاهای بیرونی، کشتارگاه‌ها و... را می‌طلبد.

کنارکوهی تاکید کرد: کشاورزی و دامپروری از مسایل مهم و اثرگذار در عرصه اقتصاد مقاومتی است. اقتصاد مقاومتی در حوزه دامپزشکی یعنی تأمین محصولات دامی سالم و سهل الوصول برای یک شهروند ایرانی در نقاط مختلف کشور.

وی بیان کرد: برای رسیدن به این امر مهم مجموعه دامپزشکی وظیفه خود می‌داند که تلاش‌های شبانه روزی داشته باشد.

وی بیان کرد: خوزستان به دلیل داشتن شرایط مناسب کشاورزی و دامپروری می‌تواند زمینه اشتغال و تأمین محصولات دامی مناسب را فراهم کند.

مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار