تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۹۴۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دامپزشکی در رابطه با وضعیت سلامت غذایی آبزیان خوزستان:
تنها آزمایشگاه سازمان دامپزشکی صلاحیت اعلام نظر دارد/ موضوع ماهی یک ماه دیگر به نتیجه قطعی می رسد
در چهار مرحله 52 نمونه از صیدگاه ها نمونه برداری کردیم که این نمونه ها، آلودگی 100 درصد را نشان نمی داد اما از این میان تعدادی که به حد نصاب نمی رسند مقدار کمی آلودگی به جیوه را نشان می دادند / تصمیم گرفتیم نمونه ها را برای نظر قطعی به اداره کل دامپزشکی کشور ارسال کنیم، زیرا نمی توان به سادگی نظر نهایی را اعلام کرد

خوزنیوز: مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: به طور قطع فراورده های خام دامی برعهده اداره کل دامپزشکی است و هیچ ارگان دیگری حق اظهار نظر در این زمینه را ندارد.

 دکتر مصطفی کنارکوهی، مدیرکل دامپزشکی خوزستان

مصطفی کنارکوهی در گفت و گو با خوزنیوز خاطرنشان کرد: در اداره کل دامپزشکی خوزستان کارهایی به صورت پایشی انجام می شود که از قدیم الایام بوده و از این پس نیز ادامه خواهد داشت. دسته دیگر وظایف این اداره به زمانی برمی گردد که حادثه ای به وقوع پیوسته باشد، مثل حادثه تلفات ماهیان در فروردین ماه سال گذشته در ماهشهر. این حادثه به سرعت نمونه برداری شد اما در آزمایش ها دلیل تلفات ماهیان مشخص نگردید زیرا به هیچ نوع آلودگی فلزات سنگین یا آلودگی میکروبی اشاره نداشت و در این مواقع علت تلفات، نامشخص ذکر می گردد.

وی ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان در قالب دو سیستم کار می کند؛ یکی تضمین کیفیت که دستورالعمل مشخصی دارد و دیگری پایش؛ در انجام فرایند پایش، کیفیت گوشت قرمز، مرغ، ماهی های سردآبی، گرم‌آبی، قزل آلا و پرورشی، شیر، عسل و تخم مرغ بررسی می شود.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان یادآور شد :خوشبختانه در سال 90، از میان 92 نمونه و در سال 91 از حدود 500 نمونه هیچ گونه مورد ماهی دارای آلودگی از قبیل آرسنیک، سرب، جیوه، کادمیوم و غیره نبود. اما در مورد آبزیان صیدگاه ها از سال گذشته بر اساس طرح تضمین کیفیت اقدام به نمونه برداری کردیم.

کنارکوهی خاطرنشان کرد: بر اساس طرح تضمین کیفیت، به صراحت مشخص شده که اداره کل دامپزشکی موظف به بررسی کیفیت آبزیان صیدگاه ها، نمونه برداری و سپس در صورت وجود آلودگی، اعلام آن به اداره کل شیلات را به منظور محدود کردن صید در آن ناحیه است و اداره کل حفاظت محیط زیست وظیفه نمونه برداری و تایید سلامت آب و کف و سایر موارد را برعهده دارد. در همین راستا در قالب وظایفی که داشتیم در چهار مرحله 52 نمونه از صیدگاه ها نمونه برداری کردیم که این نمونه ها، آلودگی 100 درصد را نشان نمی داد اما از این میان تعدادی که به حد نصاب نمی رسند مقدار کمی آلودگی به جیوه را نشان می دادند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: لازم به ذکر است آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی که در تهران قرار دارد تنها آزمایشگاهی است که صلاحیت اعلام نظر را در این گونه موارد داراست و دیگران از نظر قانونی نیز حق این کار را ندارند.

وی ادامه داد: بر اساس پایش و مشاوره با محققان و اساتید دانشگاه تصمیم گرفتیم نمونه ها را برای نظر قطعی به اداره کل دامپزشکی کشور ارسال کنیم، زیرا نمی توان به سادگی نظر نهایی را اعلام کرد.

کنارکوهی عنوان کرد: علاوه بر این، قرار است دانشگاه علوم پزشکی با همکاری شورای سلامت کاری را با اداره کل دامپزشکی انجام دهد اما تا زمان انجام آن فعلا حرف اول و آخر را باید اداره کل دامپزشکی استان بزند و نتایج آزمایش های دیگری که به طور مثال به عنوان پایان نامه دانشگاهی انجام می شود اگر در جایی غیر از اداره کل دامپزشکی ارائه شود برای ما قابل قبول نیست.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان تاکید کرد: در خوزستان نزدیک به سیصد هزار صیاد به همراه خانواده های خود از طریق صید ماهی ارتزاق می کنند و ما نمی توانیم بر اساس آزمایش هایی که از استانداردهای لازم برخوردار نیست اظهار نظر کنیم؛ اگر حرف نادرستی را بزنیم علاوه بر عواقب ناخوشایندی که در جامعه ایجاد می شود، ممکن است بدون دلیل بازتاب های بین المللی نیز داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آبزیان یکی از عوامل انتقال آلودگی به بدن افراد است و بررسی مجموعه عوامل چون آب آشامیدنی بدون شک نیازمند مشارکت چندین دستگاه از جمله شیلات، دامپزشکی و محیط زیست است که به طور مستقیم و غیرمستقیم باید در این موضوع درگیر شوند و به محض مشخص شدن نتایج، آن را به اطلاع مردم برسانند.

وی در رابطه با فوریت بررسی سلامت آبزیان گفت: وظیفه ما اعلام آلودگی یا عدم آلودگی است اما این که آیا افراد مجاز به مصرف ماهی هستند یا خیر وظیفه ما نیست. تعیین تکلیف در این زمینه قطعا قبل از یک سال انجام می شود.

وی تاکید کرد: موضوع ماهی ها حداکثر یک ماه دیگر به نتیجه قطعی می رسد.

مطالب مرتبط:

مصرف غذایی ماهی های خوزستان هیچ گونه ضرری ندارد 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز:
میزان فلزات سمی در ماهی «شوریده» و «صبور» خوزستان بیش از حد مجاز است

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
مطالعات انجام شده مورد تایید ما نیستند / برنامه دقیقی برای رصد و پایش سلامت ماهی و سایر آبزیان وجود ندارد

رئیس گروه بهبود کیفیت شیلات خوزستان:
بررسی آلودگی سمی ماهی بر عهده شیلات نیست

برچسب ها: ماهی ، ماهی خوزستان ، ماهی جنوب ، ماهی صبور ، ماهی شوریده ، ماهی حلوا ، آبزیان ، آلودگی جیوه ، آلودگی دریا ، آلودگی خلیج فارس ، پتروشیمی ، آلایندگی پتروشیمی ، پتروشیمی ماهشهر ، دکتر رضا امانی ، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
:
:
:
آخرین اخبار