تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۶۹۴۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد؛
پیوند اعضای یک جوان ایذه‌ای به 3 بیمار نیازمند
اعضای جوان 17 ساله ایذه‌ای که به دلیل سقوط از ارتفاع دچار مرگر مغزی شده بود، در بیمارستان گلستان اهواز به سه بیمار نیازمند پیوند شد.

دکتر امین بحرینی، فوق تخصص جراحی پیوند و مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز اظهار کرد: در حادثه‌ای در روستای شیوند از توابع شهرستان ایذه، جوانی 17 ساله به نام یاسین به دلیل سقوط از ارتفاع دچار عارضه مغزی و سپس مرگ مغزی شد و از آن‌جا که تنها از ناحیه سر دچار صدمه شده و دیگر اعضای او سالم بود، پس از قطعی شدن مرگ مغزی و صحبت‌هایی که با خانواده این بیمار انجام شد و پس از جلب رضایت آنان، اعضای یاسین شامل دو کلیه و کبد، به سه بیمار نیازمند پیوند داده شد.

وی با اشاره به میزان رضایت‌دهی خانواده‌ها جهت پیوند اعضای عزیز خود که دچار مرگ مغزی شده است، گفت: متاسفانه در استان خوزستان میزان رضایت‌دهی خانواده‌ها جهت اهدا عضو عزیزان خود که دچار مرگ مغزی می‌شوند، بسیار پایین است. با وجود این که به دلیل فراوانی وقوع سوانح، خصوصا سوانح جاده‌ای، افراد بسیاری دچار مرگ مغزی می‌شوند، ولی اغلب خانواده‌ها رضایت به اهدا اعضای عزیز خود نمی‌دهند، که به نظر می‌رسد لازم است در این زمینه فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود.

مدیر مرکز پیوند اعضا بیمارستان گلستان اهواز ادامه داد: این در حالی است که در استان خوزستان بیماران بسیاری وجود دارند که نیاز به پیوند عضو داشته و به دلیل کمبود اعضای پیوندی در استان، مجبورند به مرکز پیوند در سایر استان‌ها مراجعه کنند.

بحرینی افزود: از هم استانی‌های عزیز درخواست می‌شود که اگر خدایی نکرده یکی از عزیزان آنها دچار مرگ مغزی گردید، با رضایت به اهدا اعضای عزیز خود به نجات جان بیماران دیگری که در انتظار پیوند هستند، و با رنج و سختی فراوان ادامه حیات می‌دهند، کمک کنند.

وی با اشاره به حال عمومی بیماران گیرنده عضو گفت: دو بیمار که عمل پیوند کلیه روی آنها انجام شد یک آقای 20 ساله و یک خانم 25 ساله و مادر 3 فرزند بوده‌اند که تا این لحظه نتایج پیوند آنها بسیار خوب و رضایت‌بخش است و انتظار می‌رود تا ده روز آینده از بیمارستان مرخص و و به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

پدر یاسین، جوان 17 ساله‌ای که پیوند اعضای او جان سه بیمار را نجات داده است، نیز اظهار کرد: این خواست خدا بود تا ما یاسین را این گونه از دست بدهیم و مرگ او حیاتی دوباره برای دیگران باشد.

وی ادامه داد: من و مادر یاسین فقط برای رضای خدا دست به این کار زدیم تا خانواده دیگری شاهد از دست رفتن عزیز خود نباشد و ما و یاسین در روز قیامت در پیشگاه خداوند سر افکنده نباشیم.

مادر یاسین نیز در رابطه با پیوند اعضای فرزند خود به بیماران نیازمند عضو گفت: در ابتدا راضی به پیوند اعضای بدن یاسین نبودم و حتی تصور این که بدن بی‌جان یاسین را شکافته و اعضای بدن او را خارج نمایند تاب و توانم را می‌ربود.

وی ادامه داد: ولی تصور این که چندین نفر با پیوند اعضای یاسین به آنها حیات دوباره یافته و دل چندین خانواده شاد می شود به من قوت قلب می‌داد و امروز از این که می بینم سه نفر با انجام این کار جان دوباره یافتند، بسیار آرامش خاطر دارم و امیدوارم مورد قبول درگاه خداوند نیز واقع شود.

وی گفت: با اینکه یاسین من از دست رفته است ولی از این که اعضای او جان سه بیمار را از نجات داده و به آنها حیات دوباره بخشیده، احساس می‌کنم که یاسین هنوز زنده و حاضر است و فقط از گیرندگان اعضای یاسین می‌خواهم گاهی به ملاقات من بیایند و یادی از یاسین کنند تا با دیدن آنها حضور یاسین را بیشتر احساس کنم.

سیدسالم سیادت، جوان 20 ساله اهوازی و گیرنده یکی از کلیه‌های یاسین گفت: از یاسین و خانواده او بسیار متشکر و سپاسگزارم و دعا می‌کنم روح یاسین قرین رحمت خداوند قرار بگیرد و خداوند به خانواده او نیز صبر عطا بفرماید که با این کار خداپسندانه مرا از تحمل رنج و سختی طاقت‌فرسای بیماری نجات دادند و به من حیات دوباره بخشیدند و قول می‌دهم همچون فرزند آنها به ملاقاتشان بروم و سعی می‌کنم مرهمی بر غمشان باشم.

سمیره برشدی، خانم 25 ساله و مادر 3 فرزند و یکی دیگر از گیرندگان کلیه‌های یاسین گفت: بسیار خوشحالم و از خانواده یاسین بسیار سپاسگزارم که با انجام این عمل خداپسندانه به من زندگی دوباره بخشیدند.

وی ادامه داد: من نیز 2 سال بود که دیالیز می‌شدم و 3 فرزند من با سختی و مشکل بسیار زندگی می‌کردند تا این که با لطف خداوند و همچنین لطف و از خودگذشتگی یاسین و خانواده او توانستم جان دوباره بیابم.

وی نیز خطاب به خانواده‌هایی که یکی از عزیزان آنها دچار مرگ مغزی شده است، گفت: بیمار مغزی هیچ راه برگشتی به زندگی ندارد ولی می‌توان با پیوند اعضای او جان بیماران دیگری را نجات داد و دل خانواده‌ای دیگر را شاد کرد، لذا از همه می‌خواهم اگر خدایی ناخواسته یکی از عزیزان آنها دچار مرگ مغزی شد با رضایت به پیوند اعضای عزیز از دست رفته خود، به بیماران دیگر جانی دوباره ببخشند.

وی گفت: از پدر و مادر یاسین که دلسوزانه عضو بدن فرزند دلبند خود را به من اهدا کردند صمیمانه سپاسگزارم و دست آن‌ها را می‌بوسم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار