تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۶۹۵۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
طرح نجات تالاب ها و مرداب های کشور تهیه شد
عضو کمیسیون انرژی و نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون طرحی را با عنوان ˈنجات تالاب ها و مرداب های کشورˈ تهیه کرده و هم اکنون در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

حجت الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی در حاشیه نشست مشترک مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با مسوولان جهاد کشاورزی اظهار کرد: این طرح به هیات رییسه مجلس فرستاده شده که باید به صحن آمده، تا راهکارهای عملی و قانونی در این زمینه ارایه شود.

وی افزود: اجرای این طرح دولت را ملزم می‌کند حق آبه‌ها را بر اساس اصول علمی و قابل قبول رعایت کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: موضوع تالاب‌ها از موضوع‌های مهم کشور است و در بحث مسایل اخیری که در انتقال آب وجود دارد بویژه در زمینه تالاب‌های خوزستان ، از ادله‌های علنی برای توجیه ناپذیر بودن انتقال آب رودخانه کارون، خشک شدن تالاب‌هاست.

وی بر ضرورت ارایه راهکارهای اساسی در حفاظت از تالاب‌های کشور تاکید و اضافه کرد: تامین آب تالاب‌ها بویژه در خوزستان به عنوان یکی از آیتم‌های مهم در حفاظت از آنها و جلوگیری از خشک شدن این عرصه‌های طبیعی ضروری است.

حجت الاسلام سادات ابراهیمی گفت: با خشک شدن تالاب‌های خوزستان مشکلات و بحران‌های زیست محیطی بخش مهمی از جنوب کشور را در بر خواهد گرفت.

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی افزود: در بحث و گفت و گو با طرف عراقی در زمینه تامین آب تالاب‌های خوزستان، مسوولان خوزستان پیگیر بودند اما بخش مهمی از این مهم باید با تعامل و همکاری دو طرف محقق شود.

وی گفت: طرف عراقی هم یک سری دغدغه‌هایی در ارتباط با سدهای ایجاد شده در خوزستان دارد که ضروری است مشکلات موجود با تعامل و همکاری دو سویه حل و فصل شود.

تالاب‌های هورالعظیم، شادگان، بامدژ، شاهور، بندون، تمبی و برمه شور از مهم‌ترین تالاب‌های خوزستان است که قابلیت‌های جهانگردی دارند.

این تالاب‌ها به دلیل کم آب شدن و نیز برخی بدلیل فعالیت شرکت‌های نفتی در منطقه با مشکلات عدیده‌ای روبه رو شده اند.

تالاب هورالعظیم با وسعت 130 هزار هکتار به عنوان بزرگترین تالاب خوزستان در غرب این استان و در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان بین دو کشور ایران و عراق واقع شده است.

حدود یک سوم این تالاب در ایران و بقیه آن در کشور عراق قرار دارد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار