تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۹۵۴۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
قلم نی دزفول ، نگین فراموش شده
این نوع خاص به علت خاصیتی که دارد از آن جمله رنگ و رخسار ظاهری و نیز استحکامی که دارد با چرخش و رقص موزون و جادویی خود بر روی کاغذ، اعجاز ها آفریده است. و آنچنان که همه قلم به دستان اطلاع دارند اساتید بزرگ و برجسته و دیگر هنر مندان با این قلم بهترین و زیبا ترین و با ارزش ترین آثار نفیس خوشنویسی را پدید آورده اند و تاریخ هنر خوشنویسی را متحول ساخته اند
خوزنیوز/ امین اله محراب: برج میلاد تهران در قسمت دید باز و در ارتفاع 287 متری شاهد هنرنمایی هنرمندان صنایع دستی کشور است که هر کدام از آنها به معرفی یکی از صنایع دستی ایران عزیز پرداخته اند. هنگام بازدید از این نمایشگاه یکی از هنرمندان خوشنویس به هنرنمایی و خوشنویسی با قلم نی مشغول بود. وقتی با وی صحبت می کردم خطاب به او گفتم که من فرزند شهر قلم نی ایران هستم ، بدون درنگ گفت " دزفول ".

قلم نی دزفول ، نگین فراموش شده

از آن روز با خودم فکر می کنم از وقتی که در مقطع دبستان و راهنمایی در کلاس هنر با قلم نی خوشنویسی می کردم ازپدر و معلمم می شنیدم که می گفتند بهترین قلم نی متعلق به دزفول است و در این نمایشگاه دوباره حرف های آنها برای من تداعی شد ، ولی چرا در این سال ها هیچ کاری برای معرفی بیشتر این محصول استثنایی منحصربفرد از سوی مسولین شهری و بخصوص اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی گردشگری گرفته نشده است؟ مگر غیر از این است که خوشنویسی جزو هنرهای دستی و قلم نی می تواند یکی از شاخصه های دزفول باشد؟ چرا امکاناتی در خور شان انجمن خوشنویسان ایران – نمایندگی دزفول –  از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختیار این انجمن قرار نگرفته است؟ چرا از اساتید این رشته در دزفول که قلم نی که تنها وسیله هنرنمایی این هنر است در شهرشان رشد میکند حمایت ویژه نمی شود؟ چرا از کشت این محصول حمایت نشده؟ باید حتما این گیاه منحصر بفرد در حال از بین رفتن و نابودی باشد تا به فکرش بیفتیم؟ چرا ما استعدادهای بالقوه شهرمان را با بی محلی در نطفه خفه می کنیم؟ آیا وقت معرفی جهانی " قلم نی دزفول " هنوز نرسیده است؟
اما در اینجا توجه شما را به نکاتی جلب می کنم که در خصوص قلم نی دزفول در سایت انجمن خوشنویسان ایران آمده است:

این نوع خاص به علت خاصیتی که دارد از آن جمله رنگ و رخسار ظاهری و نیز استحکامی که دارد با چرخش و رقص موزون و جادویی خود بر روی کاغذ، اعجاز ها آفریده است. و آنچنان که همه قلم به دستان اطلاع دارند اساتید بزرگ و برجسته و دیگر هنر مندان با این قلم بهترین و زیبا ترین و با ارزش ترین آثار نفیس خوشنویسی را پدید آورده اند و تاریخ هنر خوشنویسی را متحول ساخته اند.

قلم نی دزفول ، نگین فراموش شده

يکي از ارکان اقتصادي مردم دزفول که همواره زبانزد مردم ايران و بعضاً جهان است ، گذشته از خلاقيت هاي اقتصادي و سنتي ، استعداد بالقوه اين مردم در زمينه هاي زراعت و کشاورزي است. محصول قلم ني كه از حدود سيصد سال پيش در دزفول رايج شد و سريعا  توسعه پيدا كرد ، دو فقره از اقلام و كالاهاي عمده تجاري دزفول است كه نه تنها در تمام ايران بلكه به كشورهاي ديگر از قبيل ، تركيه، مصر ، چين ، عراق و برخي ديگر از كشورهاي خاورميانه صادر و مورد مصرف بوده است و اوج رونق اين صنعت را از اوايل حكومت قاجار تا اواسط حكومت رضا شاه مي توان به حساب آورد البته هم اكنون نيز قلم ني دزفول به اكثر نقاط ايران بالأخص به تهران و اهواز فرستاده مي شود .
گفته مي شود براي اولين بار ، پدر مرحوم حاج محمد باقر قلمبر ، قلم اين درخت را از هندوستان به دزفول آورد و از آن پس كشت اين محصول رواج يافت و وجود نامهاي خانوادگي قلمبر، قلمكار، قلمبران ، قلمكاران و ... قرينه هايي است بر توسعه و گستردگي اين صنعت ، كه با وجود لزوم داشتن مهارت تام و خبرگي در بار آوري و پرورش آن ، افراد زيادي از خانواده هاي دزفولي به اين كار اشتغال داشتند .

قلم نی دزفول ، نگین فراموش شده

مدت ثمردهي هر بوته ي قلم ني ده سال است و پس از آن بايد اين بوته ي پير را دربياورند و به جاي آن يک قلمه ي جوان و نو بزنند.
«خاطره اي از سيد محمد منتظري (نويسنده کتاب شهر من دزفول) در خصوص قلم ني دزفول»:
(چندين سال پيش در يك مغازه بزرگ در بازار بين الحرمين تهران ، يك نوع قلم ني خيلي خوشرنگ ديدم ، قيمتشان را از فروشنده پرسيدم . گفت دانه اي پنج ريال ، نوعي ديگر قلم ني باريك و سياه رنگ داشت كه كمي هم خميده بودند . فكر كردم كه اينها با قياس با قلمهاي قبلي بايد قيمتي بين يك تا دو ريال داشته باشند . وقتي قيمتشان را پرسيدم ، با كمال تعجب گفت : اينها هر عدد سي تومان است . گفتم چه خبره؟ مگر از طلا ساخته شده اند ، فروشنده گفت: آري از طلا هم بالاترند ، اينها قلم ني دزفولند و در تمام دنيا معروفند. قلم هايي كه اول ديده بودي ني معمولي شمال هستند كه رنگشان مي كنند و اصلا قابل قياس با اينها نيستند. از خودم خجالت كشيدم كه اينها محصول شهر خودم هستند و من نسبت به شناخت و ارزش آنها بيگانه ام .»

 
اما با تمام این احوال اگر مسولین عزیز دزفول همت به خرج دهند برای حفظ و معرفی بیشتر این محصول (هر چند در تمام دنیا شناخته شده است) هنوز دیر نشده و می توانند فعالیت هایی از جمله موارد زیر را پیگیری کنند:
1-    برگزاری سمینارها و کارگاه های تخصصی آموزشی خوشنویسی با حضور اساتید این رشته
2-    تلاش در جهت رونق بخشیدن به نمایندگی انجمن خوشنویسان ایران در شهرستان دزفول با در اختیار گذاشتن امکانات
3-    هماهنگی جهت برگزاری نمایشگاه آثار اساتید این رشته
4-    هماهنگی با انجمن خوشنویسان جهت برگزاری آزمون های کشوری در دزفول در صورت امکان
5-    حمایت از افرادی که این محصول را کشت می کنند

:
:
:
آخرین اخبار