تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۶۹۵۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد :
آشنایی با انواع سردرد
متخصص مغز و اعصاب سردردها را به سه دسته اولیه، ثانویه و نورولوژیک دسته‌بندی کرد و دلایل بروز هر کدام از آنها را تشریح کرد.

فرهاد افشارزادگان با بیان سردرد و انواع آن اظهار داشت: به هر دردی که در ناحیه سر و صورت احساس ‌شود، سردرد می‌گوییم. یعنی سردرد محدود به کاسه سر نیست و ممکن است در ناحیه کاسه چشم نیز به وجود آید.

وی افزود:‌ سردردها از دید انجمن بین‌المللی سردرد به 3 دسته کلی تقسیم می‌شوند. سردردهای اولیه، ثانویه و صورتی با ماهیت نورولوژی فرم و سایر سردردها.

این نورولوژیست ادامه داد: سردردهای اولیه به سردردهایی گفته می‌شود که نتوانیم یک علت مشخص قابل تشخیص از نظر نورولوژی برای آن پیدا کنیم که این در مقابل سردردهای ثانویه است که با یک ارتباط زمانی مشخص و قابل تشخیص بر اثر یک علت بیرونی شروع می‌شود و با رفع آن علت سردرد نیز بهبود می‌یابد یا به شکل مشخصی کاهش پیدا می‌کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: مثلاً در سردردهای ثانویه فرد به خونریزی مغزی دچار می‌شود و متعاقب آن سردرد می‌گیرد و بعد از زمان مشخصی با جذب خون در مغز سردرد نیز رفع می‌شود. این سردردها تعریف زمانی دارند که برای بهبود در شکل کلی 3 ماه بعد از حادثه نیاز است تا فرد از سردرد رهایی یابد.

وی ادامه داد: اما اگر اتفاقی بیفتد و سردرد یک سال ادامه یابد، به دلیل آنکه بیش از 3 ماه شده است سردرد ثانویه نیست و ممکن است به دلیل مشکلات عصبی باشد که در زمره سردردهای اولیه قرار می‌گیرد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دسته سوم سردردهای نورولوژی فرم یا سردرد نورالژیک است که به سردردی گفته می‌شود که ماهیت خنجری و تیرکشنده دارد و در محدوده مشخصی از سر یا صورت است که بیمار می‌تواند آن را مشخص کند و زمان کوتاهی نیز دارد احساس می شود، که معمولاً چند ثانیه تا چند دقیقه است.

وی گفت: این سردرد مانند سیخ زدن یا اصابت چاقو به سر و صورت می‌ماند که بعد از حدود یک دقیقه خوب می‌شود. ممکن است فرکانس این سردرد زیاد باشد و در روز 20 بار تکرار شود منتهی با زمان‌های کوتاه.سایر دردها نیز در این گروه قرار می‌گیرد.

این نورولوژیست اظهار داشت: سردردهای اولیه بیشترین نوع سردرد هستند که مراجعان از آن شکایت دارند که سردسته آنها میگرن و سردردهای عصبی که از نظر پزشکی سردهای تنشی خوانده می‌شوند، هستند. سایر سردردهایی که در این گروه قرار می‌گیرد به سردرد خوشه‌ای یا کلاستر، سردرد هیپ‌نیک است که در نیمه‌های شب به وجود می‌آید و فرد را بیدار می‌کند.

وی افزود: نوع دیگری از سردرد به سردردهای یکطرفه حمله‌ای مداوم مشهور است که در خانم‌های تقریباً 30 تا 50 ساله شروع می‌شود. اگر چه در آقایان نیز به چشم می‌خورد. در این سردرد که در یک نیمه سر و به صورت حمله‌ای رخ می‌دهد در حدود 10 تا 30 دقیقه زمان می‌برد و در روز از یک تا 20 بار تکرار می‌شود.

وی گفت: از مشخصات برجسته این سردرد آن این است که سردرد در یک قسمت سر ایجاد می‌شود و محل آن ثابت است.این سردرد با کوچک شدن چشم همان سمت، افتادگی پلک، قرمز شدن و آبریزش چشم، کوچک شدن مردمک و گرگرفتگی همراه است.

وی خاطرنشان کرد: برخی سردردها نیز بعد از ورزش و برخی دیگر بعد از سرفه به وجود می‌آیند. منتهی سردرد بعد از سرفه با سرفه کردن بدتر نمی‌شود بلکه وقتی بیمار سرفه می‌کند ایجاد می‌شود.
مرجع / فـارس
برچسب ها: سردرد
:
:
:
آخرین اخبار