تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۶۹۵۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تورم تک رقمی چه سال‌هایی محقق شد؟
محاسبات بانک مرکزی بیانگر این است که طی ۴۰ سال قبل تورم سه بار در سال‌های ۵۴، ۶۴ و ۶۹ تک رقمی شده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در نشست خبری خود که به مناسبت یکسالگی دولت یازدهم برگزار شده بود به بیان آخرین دستاوردهای این دولت در حوزه اقتصاد و سیاست، فرهنگ و ... پرداخت.
 
روحانی در گفت وگوی خود با خبرنگاران گفت: "البته تصمیم دولت بر این است که کاهش تورم را در سال‌های بعد هم ادامه دهد، یعنی در سال 94 و انشاءالله در سال 95 تورم یک رقمی شود. بنای ما بر این است و امیدوارم خداوند به ما کمک کرده و مردم عزیز ما به این هدف دست یابند."
 
وعده امیدوارکننده رئیس جمهور ما را بر آن داشت تا نگاهی به آمار رسمی بانک مرکزی درباره تغییرات شاخص تورم طی 4 دهه گذشته بیاندازیم. محاسبات بانک مرکزی بیانگر این است که طی این مدت تورم سه بار در سال‌های 54، 64 و 69 تک رقمی شده است.
 
طبق این گزارش، نرخ تورم در سال 54 به عدد 9.9 درصد، سال 64 به 6.9 درصد و 69 به 9 درصد رسیده است؛ اما بنظر می رسد مهمتر از اینکه تورم تک رقمی شود حفظ تورم تک رقمی باشد از همین رو آنچه در رسیدن به هدف "تورم تک رقمی" برای دولت یازدهم باید حائز اهمیت باشد این است که اگر طبق وعده در سال 95 تورم تک رقمی حاصل شد دولت با سیاست‌های منطقی و علمی این نرخ را حفظ کند.
 
این نکته از این جهت ذکر شد که دولت دهم قبل از آنکه هدفمندی یارانه‌ها را اجرا کند بارها رسیدن به تورم تک رقمی را بعنوان هدف اصلی اقتصاد ذکر می کرد و البته در این زمینه هم موفق شد و نرخ تورم در اردیبهشت 89 به عدد 9.9 درصد رسید ولی نکته اینجاست که دولت وقت نتوانست تورم تک رقمی حفظ کند و در آن سال بار دیگر تورم دو رقمی شد.
 
لازم به ذکر است که رئیس جمهور اعلام کرده بود، تک رقمی شدن نرخ تورم در سال 95 در 40 سال اخیر سابقه ندارد.

مرجع / تسنیم
برچسب ها: تورم ، نرخ تورم
:
:
:
آخرین اخبار