تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۶۹۶۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جای خالی «روز سبزقبا» در تقویم ملی کشور
دبیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول گفت: یکی از ویژگی‌های ارزشمند و خاص مردم ایران و به خصوص خوزستان عشق و ارادت بی‌انتها به خاندان اهل بیت (ع) است.

محمد آذرکیش بيان كرد: برگزاری مراسم پرشور مذهبی به مناسبت‌های مختلف خود گواه این مدعا است. در کنار این عشق و ارادت وجود آرامگاه‌ها و بقعه‌های معنوی امام‌زاده در این استان نیز بر این شور و علاقه افزوده است.

وی افزود: یکی از مهمترین بقعه‌هایی که در شمال این استان و در شهر دزفول واقع شده آستانه متبرکه حضرت محمد بن موسی الکاظم (ع) ملقب به "سبزقبا" است که قرن‌ها است زیارتگاه مردم ایران است و به ویژه در ایام نوروز کاروان‌های راهیان نور که از دزفول بازدید می‌کنند به زیارتش می‌شتابند.

آذركيش خاطرنشان كرد: دوران زندگی حضرت محمد بن موسی الکاظم (ع) مصادف با دوران حکومت پر ظلم و جور خاندان بنی عباس بود. این خاندان پس از اذیت و آزار بسیاری از مسلمانان و ریختن خون شیعیان تا آن جا پیش رفتند که با شکنجه‌های بسیار و زندانی کردن امام هفتم در سیاه چاله هارون بالاخره آن حضرت را در سال ۱۸۳ هجری قمری به شهادت رساندند. از جمله فرزندان این امام بزرگوار احمد و محمد بن موسی کاظم (ع) و نیز حضرت معصومه (س) می‌باشند که هر کدام به سویی هجرت کردند و خود را به محل امنی رساندند.

دبیر انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول ادامه داد: آستانه متبرکه سبزقبا برادر امام رضا (ع) در مرکز شهر دزفول واقع شده و به علت جایگاهی ویژه آن در بین زیارتگاه های کشور روز دهم ذی القعده یعنی یک روز پیش از ولادت امام رضا (ع) به عنوان روز ملی سبزقبا پیشنهاد شده و با توجه به این که این آستانه متبرکه به عنوان چهارمین حرم معنوی اهل البیت در کشور به شمار می‌رود می‌تواند زمینه آشنایی و معرفی بیشتر ایشان را در سطح کشور فراهم آورد.

او بيان كرد: در همین راستا نیز چند سال است در دهه کرامت کاروانی نمادین از بقعه مقوم در جنوب دزفول تا آستانه سبزقبا برای استقبال امام رضا (ع) در شهر به راه می‌افتد. مسؤولان امر نظیر اوقاف، شورای فرهنگ عمومی شهرستان دزفول و به ویژه شورای فرهنگ عمومی خوزستان و اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان این پیگیری لازم را برای به نتیجه رساندن ثبت این روز انجام دهند تا موجبات تصویب ثبت ملی روز سبزقبا در شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شود.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: سبز قبا ، دزفول
:
:
:
آخرین اخبار