تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۹۷۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توسعه روستایی کشور:
آمار 30 درصد حاشیه نشین در اهواز تکان دهنده است
گاهی ما از سرمایه های انسانی روستاها غافل می شویم و توجه نمی کنیم که بسیاری از مسئولان کشور از جمله رئیس جمهور زاده روستاها هستند. همان گونه که در زمان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از مشارکت آحاد مردم استفاده شد و مردم تمام دارایی خود را بدون چشمداشت تقدیم کردند، اکنون نیز تا زمانی که خود مردم مشارکت نکنند توسعه اقتصادی اجتماعی امکان پذیر نیست / مقتدایی به واریز سالانه 35 میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده به حساب دهیاری ها اشاره کرد و گفت: دهیاری ها در ازای دریافت این عوارض چه اقدامی در جهت تثبیت جمعیت روستاها انجام می دهند / با بخشنامه و آیین نامه نمی توان از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کرد زیرا در این زمینه ما با انسان سروکار داریم و مسائل قدری پیچیده است

همایش برنامه ریزی پیرامون جلوگیری از مهاجرت روستایی با حضور معاون توسعه روستایی کشور صبح امروز در محل سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد.

در این همایش معاون توسعه روستایی کشور گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی ایران سخاوت مندانه در روستاهای کشور هزینه کرده اما مدبرانه آن را برداشت نکرده است.

سید ابوالفضل رضوی خاطرنشان کرد: کاهش جمعیت روستاها در سال های اخیر دلایل متعددی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به مشکلات اقتصادی (کمبود اشتغال، درآمد و پس انداز روستائیان)، وجود تبعیض در خدمت رسانی به مردم شهر و روستا و انتظار روستائیان مبنی بر دریافت حمایت فکری و معنوی از مقامات ملی و معنوی اشاره نمود.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید رویکرد دولت برای حل این سه مشکل توسعه روستاها بود و همان طور که می دانید لغت توسعه به معنای توانمندسازی است و تنها به بعد اقتصادی محدود نمی شود.

معاون توسعه روستایی کشور به مشکلات متعدد روستاها اشاره کرد افزود: آیا تمام مشکلات موجود به قوانین یا شیوه مدیریت مربوط می شود؟ از مسئولین استان خواهشمندم در صورت وجود قوانین مزاحم در جهت توسعه روستاها، آن ها را شناسایی کنند. مسئولان هر استان باید برای استان خود نسخه جداگانه و هر شهرستان برای شهرستان خود نسخه جداگانه ای تهیه کنند.

رضوی گفت: هم چنین از مسئولین خوزستان می خواهیم هرچه زودتر بسته توسعه روستایی را ارائه دهند تا آن را در برنامه ششم توسعه بگنجانیم و در سیاست های کلان کشور لحاظ کنیم.

وی یادآور شد: گاهی ما از سرمایه های انسانی روستاها غافل می شویم و توجه نمی کنیم که بسیاری از مسئولان کشور از جمله رئیس جمهور زاده روستاها هستند. همان گونه که در زمان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی از مشارکت آحاد مردم استفاده شد و مردم تمام دارایی خود را بدون چشمداشت تقدیم کردند، اکنون نیز تا زمانی که خود مردم مشارکت نکنند توسعه اقتصادی اجتماعی امکان پذیر نیست.

معاون توسعه روستایی کشور تاکید کرد: آماری که فرماندار شهرستان اهواز از جمعیت 30 درصدی حاشیه نشین های این شهر ارائه داد عددی تکان دهنده بود زیرا در کشور میزان جمعیت حاشیه نشین ها بین هشت تا 11 درصد است و اگر بررسی شود می بینیم که اکثر حاشیه نشین های شهر اهواز از روستاها یا شهرهای محروم مهاجرت کرده اند.

رضوی گفت: متاسفانه سیر فقیر شدن مردم روستاها هم چنان در حال پیشروی است؛ به طوری که تعداد استان هایی که در روستاهای آن هزینه های خانوار از میزان درآمدشان کمتر بود، از 16 استان در سال 90، به 9 استان در سال 92 رسیده است.

وی عنوان کرد: این به آن معناست که امروزه به دلیل کم توجهی به روستائیان، هزینه هایی پنهان به کشور تحمیل می شود و دلیل آن این است که روستا را تنها یک سکونت گاه تعریف نموده ایم؛ در حالی که روستا یک واحد تولیدی، سکونتی، فرهنگی، ارزشی، تاریخی و نیازی و دارای تولیدات متنوع و مواد خامی چون نفت است.


به منفی بودن مهاجرت به روستاها معتقد نیستم

در این همایش هم چنین عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان به ارائه سخنانی پرداخت و گفت: اگر در روند کارهایی که صورت می گیرد تعلق خاطر وجود داشته باشد، همت کافی نیز به وجود می آید.



وی افزود: کارهایی که در مناطق دیگر انجام می شود به مثابه پیوند اعضای بدن است؛ به این معنا که گاهی با وجودی که تمام مطالعات لازم انجام شده و تمام شرایط بررسی شده است، اگر طرح از جذابیت لازم برخوردار نباشد تعارض ایجاد می شود.

مقتدایی اضافه کرد: در ابتدای مطرح شدن کشت و صنعت نیشکر، درگیری زیادی بود و حتی کار به زدوخورد در مجلس هم کشیده شد، اما اکنون 80 هزار هکتار زمین تحت کشت نیشکر رفته و از این طریق 19 هزار نفر مشغول به کار شده است.

استاندار خوزستان هم چنین گفت: خوشبختانه در دولت جدید نیز طرع احیای اراضی کشاورزی موسوم به طرح سفر مقام معظم رهبری آغاز شد و اکنون تامین اعتبار شده و آغاز آن با تعلق خاطر همراه است.

وی عنوان کرد: به منفی بودن مهاجرت به روستاها معتقد نیستم زیرا گاهی در مقابل ساکنان شهر نیز به روستاها می روند. معادله ای که در پیش داریم آن است که از سویی دلیل مهاجرت مردم از روستا به شهر و از سوی دیگر از شهر به روستا را پیدا کنیم.

مقتدایی به واریز سالانه 35 میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده به حساب دهیاری ها اشاره کرد و گفت: دهیاری ها در ازای دریافت این عوارض چه اقدامی در جهت تثبیت جمعیت روستاها انجام می دهند؟

استاندار خوزستان یادآور شد: مشکل اصلی این است که شهرهای استان به هم نزدیک است اما امکانات موجود، پراکنده است. وظیفه ما این است که ضمن تثبیت جمعیت روستاها، کاری کنیم که برگشت جمعیت به روستا را هم داشته باشیم.


30 درصد جمعیت خوزستان روستایی هستند

مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان، جاسم مجیدی پور در همایش برنامه ریزی پیرامون جلوگیری از مهاجرت روستایی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که باعث مهاجرت روستائیان به شهرها می شود، نبود امکانات کافی برای تحصیل دانش آموزان برخی مقاطع به ویژه مقطع دبیرستان است.

مجیدی پور خاطرنشان کرد: آمار کاهش 40 درصدی جمعیت روستاها در طول 40 سال یک ریزش فاجعه بار را نشان می دهد.

وی یادآور شد: دو کار که باید در زمینه جلوگیری از خروج روستائیان از روستاها انجام شود، تامین امکانات رفاهی مردم و عمران روستاهاست. با آن که روستاها خود نیاز شهرها را تامین می کنند اما مردم روستا از تامین نیازهای دیگر خود عاجز هستند و علیرغم برنامه ریزی های خوبی که وجود دارد، در مرحله اجرا با مشکل روبرو می شویم.

مدیرکل امور روستایی استانداری خوزستان به وجود مشکل حمل و نقل در بین روستائیان اشاره کرد و افزود: روستائیان 30 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند و چرا نباید از امکانات حمل و نقل بهره مند شوند؟

مجیدی پور عنوان کرد: مطلب بعدی تامین امنیت روستاهاست که می بینیم روستائیان، بهترین مرزداران کشورند اما از ابتدایی ترین نیازهای خود محروم هستند.


تامین امکانات اساسی، لازمه تثبیت جمعیت روستا

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان نیز در همایش مزبور نکاتی را مطرح کرده و تاکید کرد: با بخشنامه و آیین نامه نمی توان از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کرد زیرا در این زمینه ما با انسان سروکار داریم و مسائل قدری پیچیده است.

احمد سیاحی افزود: مردم روستا حق دارند به تناسب رشد جمعیت از امکانات بهره مند باشند، در غیر این صورت مهاجرت آنان به شهر امری اجتناب ناپذیر است.

وی ادامه داد: از پنجاه سال پیش شاهد مهاجرت جدی مردم روستا به شهرها بوده ایم و چه پیش از انقلاب در طی اصلاحات ارزی و چه پس از انقلاب، بیشتر رونق اقتصادی و خدمات زیربنایی در شهرها انجام گرفته است و این باعث تشدید مهاجرت به شهرها شده است.

معاون عمرانی استاندار یادآور شد: 71 درصد جمعیت خوزستان در 76 شهر استان سکونت دارند و اگر بخواهیم جمعیت روستاها را تثبیت کنیم، باید بتوانیم امکانات اساسی را در این مناطق به وجود آوریم.

:
:
:
آخرین اخبار