تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰
کد خبر: ۶۹۸۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مديركل تعاون و کار خوزستان عنوان‌کرد:
ایجاد 18 هزار فرصت شغلی تا پایان سال
مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان با بيان اين‌كه 12 هزار تعاوني در استان به ثبت رسيده‌است، گفت: 7 هزار مورد از اين تعاوني‌ها فعال و متاسفانه 5 هزار مورد ديگر راكد هستند كه علت آن شرايط اقتصادي است.

هوشمند صفايي در نشست خبري با اصحاب رسانه‌ها كه امروز (16 شهريورماه) به مناسبت هفته تعاون در اين اداره‌كل برگزارشد، عنوان‌كرد: بيكاري معضل بزرگي است كه سايه سنگين بر گستره استان پهن كرده و خانواده‌ها را دچار نگراني كرده است.

وي افزود: اداره‌كل تعاون نيز به عنوان متولي اشتغال از دغدغه بيكاري فارغ نبوده و با آن دست و پنجه نرم مي‌كند.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان بيان‌كرد: اين اداره كل مسئوليت مستقيم در ايجاد اشتغال ندارد بلكه مسئول تنظيم روابط كار است، يعني ظرفيت‌‌هاي استان را شناسايي و آن را به متقاضيان واگذار مي‌كند.

صفايي تصريح‌كرد: براي كاهش بيكاري و بهبود وضعيت اشتغال در استان اخيرا دو مركز مشاوره شغلي و كاريابي فعال شده است. اين مراكز فرصت‌هاي شغلي را شناسايي و به متقاضيان جوياي كار معرفی مي‌كنند.

وي بيان‌كرد: از ابتداي سال تاكنون براي معرفي و فعال‌سازي مراكز مشاوره و كاريابي، سمينارهای آموزشي در استان برگزار شد.

مديركل تعاون، كار و رفاه‌اجتماعي خوزستان خاطرنشان‌كرد: با توجه به ظرفيت‌هاي استان، هر كدام از مراكز كاريابي بايد تا پايان سال 500 فرصت شغلي را شناسايي و به ما معرفي كنند. با اين حساب تا آخر امسال 18 هزار فرصت اشتغال به بيكاران واگذار مي‌شود كه مي‌تواند تحول بزرگي در اشتغال ايجاد كند.

صفايي اظهاركرد: مراكز كاريابي و مشاوره با فعال‌سازي اين ميزان اشتغال، 30 درصد مشكل بيكاري در خوزستان را حل مي‌کنند. فعال‌سازي مراكز كاريابي و مشاوره نشان مي‌دهد فرصت‌هاي شغلي در استان وجود دارد كه بايد با تدبير احصاء شوند.

وي افزود: با توجه به بخش‌نامه‌اي كه استاندار خوزستان به دستگاه‌هاي اجرايي در خصوص استفاده از كالاها، توليدات و خدمات داخلي استان ابلاغ كرده، استفاده از توليد و خدمات استان در چند ماه اخير 30 درصد افزايش يافته است.

صفايي تصريح‌كرد: هم‌اكنون 150 طرح با توجيهات فني و اقتصادي آماده و به همه شهرستان‌ها جهت ارايه در كارگروه سرمايه‌گذاري ابلاغ شده است تا در اين راستا از متقاضيان براي دريافت تسهيلات دعوت شود. اين اقدام نيز تا پايان سال اجرایی مي‌شود كه مي‌تواند سهم به‌سزايي در توسعه اشتغال استان داشته باشد.

وي افزود: يكي ديگر از اقدامات ما در حوزه توسعه اشتغال استان، صدور نيروي كار به خارج از كشور است كه اقدامی نوين به شمار مي‌رود. امسال یک‌هزار نيروي كار با مهارت به كشور عراق اعزام شدند. همچنين در حال انعقاد تفاهم‌نامه با كشور كويت هستيم تا 2 هزار نفر نيروي متخصص فعال بيكار را به اين كشور اعزام كنيم.

مديركل، تعاون كار و رفاه اجتماعي خوزستان خاطرنشان‌كرد: هم‌اكنون در حال پيگيري ايجاد كاريابي‌هاي بين‌المللي هستيم كه با اين كار مي‌توانيم نيروهاي متخصص بيكار را به كشورهاي حوزه خليج‌فارس اعزام كنيم.

صفايي تصريح‌كرد: از سوي ديگر براي ايجاد زمينه‌هاي شغلي در استان، تعاوني‌هاي گردشگري در حال انعقاد تفاهم‌نامه هستند كه تحقق آن مي‌تواند فرصت‌هاي شغلي را در استان ارتقا دهد.

وي اظهاركرد:‌ همچنين اخيرا از بسيج سازندگي سپاه پاسداران استان براي استفاده از ظرفيت‌هاي حوزه اشتغال استان نيز استفاده كرده‌ايم.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان با اشاره به پروژه‌هاي مهم هفته تعاون خاطرنشان‌كرد: در اين هفته 84 واحد توليد توزيعي و مسكن افتتاح مي‌شود كه 48 مورد آن تعاوني‌هاي مسکن و 36 مورد آن تعاوني‌هاي توليدي و توزيع است. اين تعاوني‌ها یک‌هزار فرصت شغلي جديد را در استان ايجاد مي‌كنند.

صفايي با اشاره به سهم تعاون در حوزه اشتغال گفت:‌ با توجه به شرايط موجود تعاوني‌هاي استان، 20 درصد اشتغال از طريق تعاوني‌ها ايجاد شده كه در شرايط فعلي مطلوب به نظر مي‌رسد اما اگر 5 هزار تعاوني راكد خوزستان فعال شود، سهم اشتغال به بيش از اين عدد خواهد رسيد.

وي عنوان‌كرد:‌ 15 درصد از درآمدهاي صادراتي نيز از طريق تعاوني‌ها حاصل مي‌شود که به همین منظور درصدد هستيم با فعال‌سازي تعاوني‌هاي راكد و ايجاد تعاوني‌هاي جديد اين عدد را به 25 درصد برسانيم.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان تصريح‌كرد: براي ارتقاي سهم تعاوني‌ها در صادرات قرار است نمايشگاه دائمي محصولات صادراتی تعاوني‌ها تا پايان امسال در منطقه آزاد اروند برپا شود. همچنين نمايشگاه‌هاي ديگري را در مرزهاي چزابه و شلمچه راه‌اندازي خواهيم كرد.

صفايي افزود: با توجه به تعامل‌هاي سياسي و اجتماعي كه با كشور عراق داريم، عراق بازار خوبي براي ارائه توليدات و خدمات تعاوني‌ها است كه بايد از آن استفاده كنيم.

وي بيان اين‌كه از عملكرد بانك‌ها در زمينه ارائه تسهيلات به متقاضيان كسب و كار راضي نيستيم، گفت: بانك‌ها بايد كمك كنند تا طرح‌هاي اقتصادي به ويژه توليدي جهت توسعه اشتغال استان به سرعت آماده بهره‌برداری شوند.

مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي خوزستان در پایان درباره تعاوني‌هاي مرزنشين نیز عنوان‌کرد: این تعاونی‌ها سهم به‌سزايي در توسعه اشتغال در مرزها دارند که با برنامه‌ريزي و حمايت از آن‌ها می‌توان از ظرفيت این تعاونی‌ها بهره بيشتری برد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار