تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۷۰۰۴۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جای خالی موزه دفاع‌ مقدس در خوزستان
شاید باعث تاسف باشد که استان خوزستان که به عنوان قلب دفاع مقدس محسوب می‌شود از موزه دفاع ‌مقدس برخوردار نیست.

«در این ماجرای جنگ هشت ‌ساله یک پیروزی مطلق به دست آوردیم. دشمن به ما حمله کرده بود و می‌خواست بخشی از خاک ما را بگیرد. همه‌ دنیا هم به او کمک کردند، ما هم مردانه ایستادیم و دشمن ناکام شد و بینی‌اش به خاک مالیده شد و برگشت. این پیروزی را با همین ابعاد، با همه‌ خصوصیاتی که در آن وجود دارد، با همه‌ آن هزاران هزار ماجرایی که در خود حفظ کرده، باید روایت کنیم. این کار هنرمندان، نویسندگان، سینماگران، شاعران و نقاشان و کار اصحاب فرهنگ و هنر است. این‌ جا دیگر مسئله هشت سال نیست، هشتاد سال هم اگر طول بکشد جا برای کار کردن دارد.»

این مقدمه بیانات رهبر انقلاب اسلامی است که در خصوص اهمیت روایت و بازگویی خاطرات هشت سال دفاع مقدس در پنجم مهرماه سال 1370 در خطبه‌ نماز جمعه تهران ایراد فرمودند که اهمیت مضاعف و سترگ اطلاع رسانی بازگویی خاطرات رزمندگان دفاع مقدس از سوی اصحاب رسانه و هنرمندان را می‌رساند.

همانطور که می‌دانیم جبهه دشمنان نظام اسلامی یعنی دولت‌های اروپایی و آمریکایی با دادن امکانات و تجهیزات پیشرفته به رژیم بعثی صدام، او را به ادامه جنگ تشویق می‌کردند و همین مسئله باعث شد، جنگ تحمیلی، به مدت هشت سال طول بکشد. ناگفته نماند که بزرگ‌ترین درس انقلاب اسلامی به ملت ایران این بود که نشان داد، راه رسیدن به اهداف و  آرمان‌های بلند، مجاهدت، جانفشانی و ایستادگی بر سر این آرمان‌ها است.

همچنین بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده توسط مسئولان حوزه دفاع مقدس استان خوزستان در این دوران بیش از 2 هزار مرتبه مورد تهاجم قرار گرفته، البته باید تاکید شود که دفاع مقدس تنها متعلق به یک دوره هشت ساله نیست و این مسیر همچنان ادامه دارد و از این نکته نباید غافل شد که هر چه ما شاهد پیشرفت در کشور هستیم مرهون دفاع مقدس است و شاید باعث تاسف باشد که استان خوزستان که به عنوان قلب دفاع مقدس محسوب می‌شود از موزه دفاع‌ مقدس برخوردار نیست.

*برنامه‌های صدا و سیما در هفته دفاع مقدس

در این زمینه مدیرکل صدا و سیمای مرکز خوزستان اظهار داشت: صدا و سیمای مرکز خوزستان در هفته دفاع مقدس برنامه‌های متنوعی را برای شهروندان خوزستانی تدارک دیده که امیدواریم بتوانیم رضایت مخاطبان را جلب کنیم.

مسلم رحیمی افزود: نشان دادن نقش و رشادت‌های اقشار مختلف مردم خوزستان در دفاع مقدس، تهیه چند مستند تولیدی شبکه استانی در رابطه با نقش مادران شهدا و نقش تعدادی از علمای برجسته در دفاع مقدس، استفاده از تصاویر آرشیوی دفاع مقدس که تاکنون پخش نشده در قالب‌های جذاب و استفاده از هنرمندان بومی که در دفاع مقدس حضور داشتند از مهمترین برنامه صدا و سیمای خوزستان در هفته دفاع مقدس است.    

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمادگی داریم که عکس‌ها، تصاویر و خاطرات ویژه دفاع مقدس که شهروندان خوزستانی برای صدا و سیمای استان ارسال کنند، به نام خودشان از شبکه استانی پخش کنیم.

مجدداً جای تاکید دارد که حفظ و نگهداری وقایع تاریخی هم از نگاه اعتبار و اهمیت و هم شکل، تنوع و شیوه‌های ثبت و ضبط رخدادها بسیار مهم است و همان طور که می‌دانیم رسانه‌ها نقش موثر و پررنگی در معرفی، زنده نگاه داشتن، ترویج و تبیین ارزش‌های دفاع مقدس دارند، کما اینکه تاکنون نیز موضوع دفاع مقدس، حقانیت آن و ارزش‌های بلوغ یافته آن دوران، موضوعی ملی است و برعکس بسیاری از پدیده های دیگر دستخوش منازعات جناحی نشده و شاید اگر زمینه تولید محتوا در مقوله دفاع مقدس فراهم شود می‌توان از این ظرفیت به بهترین نحو استفاده کرد.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۱۸
0
0
متاسفانه عدم توجه به یادمان های دفاع مقدس امری عادی است در سطح استان .... چندی پیش همین خوز نیوز مطلبی در باب شهید کلانتری کاری کرد که دل همه ی بچه های جنگ را شکست ....
:
:
:
آخرین اخبار