تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۳
کد خبر: ۷۰۳۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان اقتصادی ترین استان کشور است
کارگروه آموزشی علمی و تخصصی اقتصاد مقاومتی در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان با حضور اساتید مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

 استاندار خوزستان در این برنامه گفت: استان خوزستان اقتصادی ترین استان کشور است.

دکترعبدالحسن مقتدایی اظهار کرد: خوزستان علاوه بر نفت و گاز در حوزه بنادر،سدها،اراضی کشاورزی و..پیشتاز بوده و به لحاظ استراژیک  نیز جایگاهی مهم دارد.

 وی افزود: خوزستان جز استان هایی است که همه مردم ایران به آن تعلق خاطر دارند و این تعلق خاطر ریشه در خاک این سرزمین و باورهای دینی و انقلابی آن دارد.

 مقتدایی با اشاره به اینکه باید در بخش اقتصادی هم برای مردم این استان تعلق خاطر به وجود آورد  گفت:  با به وجود آوردن این تعلق خاطر جمعیت در استان تثبیت خواهد شد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: تثبیت جمعیت بدون رفاه خیلی مشکل است مگر در مقطعی که دیگر این کار ایثار نام دارد  آنچه که در دفاع مقدس انجام دادیم از این جنس بود .

 وی افزود: اگر قرار است نسل های بعد از خودمان را در این استان نگه داریم باید با زبان متفاوتی این کار را انجام دهیم .باید معیشت را تامین کنیم. بخشی از این تثبیت وضعیت معاش با تعامل به دست می آید و بخش دیگر هم نیازمند تقابل است.

 مقتدایی تاکید کرد: مقاومت یعنی تعامل در شرایطی تعادلی و تقابل در زمانیکه تهاجم و تحمیلی وارد می شود .به تعبیر دیگر مقاومت برای حفظ هر آنچه که ارزش دارد در زندگی صورت می گیرد .گاهی سرزمین است گاهی ایدئولوژِی و مقاومت همیشه برای حفظ کردن نیست که گاهی برای به دست آوردن هم باید مقاومت کرد که انرژی هسته ایی از این قبیل است.

 مقتدایی با انتقاد از اینکه بخش زیادی از  اقتصاد مملکت ما را  چینی ها و برخی کشورهای دیگری  در دست  گرفته اند گفت : باید برای مقاومت در برابر این تهاجم ها و تقابل اطلاعات کافی و بروز داشته باشیم .راه برون رفت از این بن بست ها یافتن و بکار بستن نسخه های گوناگون است.

 وی ابراز کرد: اقتصاد مقاومتی به معنای استفاده درست و بهینه از امکانات  و یک توسعه متوازن در تمام بخش هاست.

 استاندار در این کارگاه آموزشی تصریح کرد: طی امسال و سال آینده  با فعال شدن طرح عظیم احیای اراضی 550 هزار هکتاری شاهد پیشرفت های چشمگیری خواهیم بود.

* برای پیشبرد سیاست های اقتصاد مقاومتی نیازمند تفویض اختیارات هستیم

معاون برنامه ریزی استاندار با  اشاره به برگزاری کارگاه علمی آموزشی اقتصاد مقاومتی گفت: این کارگاه که با هماهنگی وزارت کشور و مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار گردید، برای تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.

امید حاجتی  هدف از برگزاری این کارگاه  را که امروز 23 شهریور ماه انجام شد تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی در سطح مناطق ،  بررسی ضرورت و الزامات آن و نیز  تشریح نقش و جایگاه استان ها در سطح اقتصاد مقاومتی دانست.

وی در رابطه با روند برگزاری کارگاه اقتصاد مقاومتی و نیز دستاوردهای آن برای استان خوزستان تصریح کرد: در این کارگاه مباحث گوناگونی در ارتباط با سند چشم انداز کشور و نیز سیاست های  اقتصاد مقاومتی در راستای تحقق سند چشم انداز مطرح گردید و ضمن بررسی ویژگی های مناطق و کشور، ارتباط آن با مقوله اقتصاد مقاومتی عنوان و به سؤالات شرکت کنندگان در این زمینه  نیز پاسخ داده شد.

معاون برنامه ریزی استاندار افزود: در خلال برگزاری این برنامه و همچنین در نشست هایی که با اساتید مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم توانستیم مشکلات و معضلات استان را که در حرکت به سمت اقتصاد انجام می شود را بیان کرده و روشن کنیم که استان برای اینکه بتواند در یک فضای رقابتی به سمت توسعه پایدار برود( که یکی از اصول اقتصاد مقاومتی است) نیازمند یک سری حمایت ها در سطح ملی برای بخش های مختلف استان و نیز یک سری تفویض اختیارات در سطح مناطق است تا بتواند وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهد در غیر این صورت، استان ها با اختیارات موجود در سطح مناطق نمی توانند در جهت پیشبرد این برنامه چندان موفق عمل کنند.

حاجتی با اشاره به تشریح اقدامات استانی  در حضور اساتید مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: از این بزرگواران انتظار داریم که از ما برای گرفتن اختیارات و مصوباتی که در سطح ملی برای پیشبرد برنامه هایمان در سطح منطقه مورد نیاز است حمایت کنند.

وی در پایان گفت: طی ارتباط زنده ای که با دکتر محسن رضایی، دبیر محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم به طور شفاهی قول مساعد جهت پیگیری و هماهنگی لازم را از ایشان گرفتیم که به صورت مکتوب نیز این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

اخبار مرتبط :

سیاست های اقتصاد مقاومتی در خوزستان باید متناسب با ظرفیت های استان تدوین شود
:
:
:
آخرین اخبار