تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۷۰۳۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حداقل سالی یکبار از فشار خون خود مطلع شوید
کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: همه افراد باید حداقل سالی یکبار از میزان فشار خون خود مطلع شوند.

فریبا عالی پور با اشاره به اینکه فشار خون بالا به معنی افزایش فشار وارده از جریان خون به دیواره رگ های خونی است اظهارکرد: فشار خون 90 ، 140 فشار خون بالا ، و فشار خون  80 ، 120 ، فشار خون طبیعی محسوب می شود.

وی درخصوص نظام مراقبت از بیماری فشار خون در خوزستان گفت: این نظام در شهرها به دلیل نیاز به نیروی زیاد، وجود ندارد، اما در روستاهای استان از سال 83 هر سه سال یک بار افراد بالای 30 سال غربالگری می شوند.

عالی پورافزود: برای کنترل و پیشگیری از فشار خون بالا در سطح شهرها، فعالیت های آموزشی در مدارس و فرهنگسراهای حاشیه شهرها انجام می شود.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان گفت: حدود 16 هزار و 875 نفر در روستاهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز به فشار خون بالا مبتلا هستند که از این تعداد پنج هزار و 339 نفر مرد و 11 هزار و 536 نفر زن هستند که هر سه ماه توسط پزشک مرکز بهداشتی، درمانی و هرماه توسط بهورزمراقبت می شوند.

وی ادامه داد: مراقبت شامل اندازه گیری فشار خون، ارایه آموزش و تحویل دارو است، و بیماران در صورت نیاز به ارجاع به بخش تخصصی بالاتر به بیمارستان های دولتی ارجاع داده می شوند.

وی اظهارکرد:سن، ژنتیک، نژاد، عوامل محیطی مانند چاقی، مصرف الکل، نمک، استرس و دخانیات از جمله عوامل موثر در ایجاد فشار خون است.

کارشناس بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت خوزستان در خصوص راه های پیشگیری از این بیماری گفت: کاهش وزن، ترک مصرف دخانیات، رعایت رژیم غذایی سالم (کاهش مصرف نمک و اجتناب از غذاهای شور)، فعالیت بدنی و ورزش منظم و کاهش استرس در پیشگیری از ابتلا به فشار خون موثر است.

وی اضافه کرد: افراد مبتلا باید داشتن فعالیت فیزیکی مناسب، از رژیم غذایی مناسب زیرنظر کارشناس تغذیه پیروی کنند وهمچنین حتما باید زیر نظر پزشک بوده، و داروهای خود را سر وقت استفاده کنند.

عالی پور با اشاره به اینکه با افزایش سن، خطر ابتلا به فشار خون بیشتر می شود گفت: فشارخون بالا در مردان در سنین پایین تر و در زنان در سنین بالاتر شایع تر است.
:
:
:
آخرین اخبار