تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۳
کد خبر: ۷۰۴۲۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کبد چرب ، قاتل خاموش جوامع امروزی است
در سال‌های اخیر به دلیل سبک زندگی صنعتی و مصرف بالای فست فود‌ها، بیماری کبد چرب شیوع بسیار زیادی کرده است و تقریباٌ از هر ۳-۴ نفر یک فرد مبتلا به کبد چرب است که از این افراد ۱۰-۱۵ درصد در یک دوره ۱۰ ساله ممکن است کبد خود را از دست بدهند.

پژمان علوی‌نژاد اظهارکرد: کبد چرب در واقع قاتل خاموش جوامع امروزی است. این بیماری از بیماری‌های است که بدون اینکه علایمی داشته باشد به صورت خزنده پیشرفت می‌کند و در جوامع شهری با سبک زندگی صنعتی، سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

وی گفت: در سالیان گذشته پزشکان تصور می‌کردند وجود چرب در کبد مشکل خاصی نیست ولی در سال‌های اخیر تحقیقات نشان داد که یکی از علل نارسایی کبد و افزایش مرگ و میرهای افراد، بیماری کبد چرب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن زندگی، سبک زندگی مردم نیز به سمت کم تحرکی و پرخوری و غذاهای فست فود سوق پیدا کرده است.

وی افزود: این نوع سبک زندگی صنعتی با کاهش فعالیت فیزیکی، متابولیسم‌های بدن افراد را بهم ریخته و سبب افزایش چربی در کبد و سکته‌های قلبی می‌شود.

علوی‌نژاد در بیان علل تجمع چربی در کبد عنوان کرد: این اختلالات متابولیسمی و فیزیولوژیکی در بدن منجر به تجمع چربی در کبد می‌شود. البته در کنار این‌ها نباید از اپیدمی چاقی در جامعه که از عوامل تجمع کبد می‌باشد، غافل شد.

عضو مرکز تحقیقات کبد اهواز گفت: چربی وقتی در کبد تجمع پیدا می‌کند، در واقع ذرات چربی در درون سلول‌های کبد ورود پیدا کرده و وقتی این ورود به بیش از 5 درصد برسد فرد مبتلا به بیماری کبد چرب می‌شود.

وی در باره آمار این بیماری اظهارکرد: در سال‌های اخیر بیماری کبد چرب شیوع بسیار زیادی کرده است و تقریباٌ از هر 3-4 نفر یک فرد مبتلا به کبد چرب است که از این افراد 10-15 درصد در یک دوره 10 ساله ممکن است کبد خود را از دست بدهند.

فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد درباره علت اصلی شیوع کبد چرب بیان کرد: عامل اصلی شیوع بیش از اندازه کبد چرب، عدم تحرک افراد است. مردم برای کوچک‌ترین کار خود از ماشین استفاده می‌کنند ودر کنار عدم تحرک، مردم از رژیم غذایی پرچرب فست فود‌ها مثل فلافل و سمبوسه تغذیه می‌کنند.

وی درباره آلودگی هوا گفت: آلودگی هوا نیز بی‌تاثیر در تجمع چرب در کبد نیست که این نیز از اثرات زندگی ماشینی است.

علوی‌نژاد علایم بیماری را این گونه عنوان کرد: بیماری کبد چرب در مراحل اولیه هیچ علایمی از خود نشان نمی‌دهد به همین دلیل افراد ممکن است هیچ‌گاه متوجه بیماری کبد چرب نشوند.وی پیشنهاد داد: برای اطلاع به موقع از این بیماری افراد باید به سلامت خود اهمیت دهند و به صورت مستمر برای چک کردن سلامت خود به پزشک مراجعه کنند.

عضو مرکز تحقیقات کبد اهواز گفت: مواد سرخ کردنی که در روغن سرخ می‌شوند چربی بالایی دارند و این به ویژه در سبک زندگی خوزستانی‌ها که فلافل و سمبوسه مصرف بالایی دارد خیلی بحث جدی است.

وی افزود: به طور کلی غذاهای فست فود هنگام سرخ شدن روغن زیادی جذب می‌کنند و روغن مورد استفاده در این غذا‌ها عموماً به دلیل استفاده مکرر کیفیت خود را از دست داده که همه این عوامل در تشدید بحران کبد چرب موثر است.

فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد درباره درمان این بیماری افزود: اصلیترین درمان کبد چرب، زندگی با تحرک است. افراد حداقل هفتهٔ 3 جلسه ورزش به مدت 40 -45 دقیقه داشته و مواظب باشند اضافه وزن پیدا نکنند.

علوی‌نژاد توصیه کرد از امکانات ورزشی موجود در پارک‌ها استفاده کنیم و از ماشین کمتر استفاده کنیم و در خوزستان که هوا گرم است به ورزش‌های آبی بپردازیم و از سیگار و قلیان نیز به شدت پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: این بیماری گروه خاصی از جمعیت را شامل نمی‌شود و متاسفانه در جمعیت جوان در حال شیوع و همه گیری است.

فوق تخصص بیماری‌های گوارشی و کبد افزود: برخی به تصور غلط فکر می‌کنند چون لاغر هستند دیگر مبتلا به کبد چرب نمی‌شوند ولی افراد لاغر نیز مواظب باشند چون احتمال ابتلا به کبد چرب را دارند.
مرجع / تسنیم
برچسب ها: کبد چرب
:
:
:
آخرین اخبار