تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۹
کد خبر: ۷۰۴۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
به نام «اقتصاد مقاومتی »، بودجه کشور را بر باد ندهیم!
دکتر حسن دادخواه
یکی از ویژگی های سبک و سیاق فرمایشات امام راحل (ره ) و مقام معظم رهبری، ساده و قابل فهم بودن آن است، به گونه ای که عادی ترین مردم به محتوای آن به آسانی پی می برند . این ویژگی، در بخشی از فرمایشات ایشان که مخاطبان مستقیم آن، مردم عادی هستند، برجسته تر است .
از سوی دیگر، مقامات و مسئولان بلند پایه کشور که باید برنامه های اجرایی را برای پیاده کردن فرمایشات معظم له فراهم نمایند؛ بیش از آنکه به راههای اجرا و مهمتر از آن اجرای عملی آن فرمایشات اهتمام ورزند، خویش را در لابلای تکرار و تبلیغ آن فرمایشات و در انبوه تبلیغات و چرب زبانی ها ، پنهان می کنند تا بدین وسیله کوتاهی های خویش را در انجام وظایف که موجب بروز مشکلات شده است، از دیدگان منتقدان دور نگه دارند .
..... و اینگونه است که سالانه مبالغ هنگفتی از بودجه دستگاه های اجرایی کشور، به پای انجام تبلیغات و پیشی گیری از یکدیگر در تهیه اقلام تبلیغاتی و یا برپایی سمینارهای بی بازده، هزینه می گردد و با گذر زمان، اثر بخشی فرمایشات پر ارزش رهبر معظم نیز کم فروغ می شود .
یکی از موضوعات پر ارزش فرمایشات رهبری در ماه های گذشته «اقتصاد مقاومتی » است که با اصطلاحات دیگری مانند اقتصاد ریاضتی، اقصاد انقباضی، صرفه جویی اقتصادی، بهبودی بهره وری و مانند آن نیز کاربرد دارد.
جان مایه اقتصاد مقاومتی همانطور که از نام آن پیداست، یافتن راه ها و اتخاذ سیاست هایی است که بتوانیم با صرفه جویی اقتصادی از هدر دادن منابع جلوگیری کنیم و بهره وری اقتصادی را بالا ببریم تا از این رهگذر، شاید بتوانیم فشارهای بین المللی را به کشور و ملت کم اثر کنیم.
به رغم روشن بودن مفهوم اقتصاد مقاومتی، به جای آنکه مردم و مسئولان از برگزاری مراسم کم بازده و برنامه های تبلیغی و اضافی بکاهند، متاسفانه بادامن دادن به حاشیه ها ی غیر ضروری و هزینه کردن های سرسام آور بابت برپایی مراسم بی فایده ، بودجه زیادی را هدر می دهند.
در نتیجه این بی تدبیری و ظاهرسازی و تملق های بی جا و غیر شرعی است که فشار «اقتصاد مقاومتی » را تنها مردم عادی و فرودست تحمل می کنند و با گران خریدن کالا و خدمات و پرداختن مالیات های متعدد، هزینه برپایی کارگاه ها و سمینارها ی تبیین اقتصاد مقاومتی را که معمولا در سطح حرف و نوشتن انشای زیبا باقی می ماند؛ تامین می کنند .
واقعیت آن است که همان افرادی که مردم را به رعایت «اقتصاد مقاومتی » تشویق می کنند باید بیش از دیگران، خویش را به صرفه جویی اقتصادی و دوری گزیدن از ریخت و پاش و پرهیز از برگزاری تجمع های بی حاصل، مقید بدانند و پیشاپیش مردم، در این امر مهم، حرکت کنند .
:
:
:
آخرین اخبار