تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۷۰۴۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سر مجسمه شاعر شوش، شکاف برداشت
سر مجسمه شاعر شهر تاریخی شوش؛ دعبل خزاعی به دلیل نگه داری غیراستاندارد در انبار شهرداری شهر، شکاف برداشت. گفته می شود این سرنوشت دیگر مجسمه‌های استان خوزستان است.
مجسمه ها و داستان آنها در پیچ و خم عجیبی گرفتار شده است. پیچ و خمی که تنها پایتخت را اسیر خود نکرده است بلکه سایر نقاط ایران نیز در تیررس آن قرار دارند. خوزستان یکی از استان‌هایی است که با قدمت طولانی خود، مجسمه دعبل خزاعی شاعر، ادیب و عالم شیعه را که در فضایل اهل بیت شعرها سروده است در شهر خود ندارد. مجسمه ای که بنا به دلایلی نامعلوم و تنها چندماه پس از ساخت و نصب در دهه 70 شمسی به مرقد این شاعر منتقل می شود. مرقدی که در شهر شوش دانیال از توابع استادن خوزستان قرار دارد، شهری که همه ساله در آن کنگره بین المللی شعر دعبل خزاعی برگزار می شود.
 
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، گفته می شود اوایل دهه 70 شمسی شهرداری شوش اقدام به ساخت مجسمه نمادین دعبل خزاعی می کند و نام یکی از میدان های این شهر به میدان دعبل خزاعی تغییر نام می دهد. اما به دلایلی نامعلوم و چندماه بعد، این اثر هنری از محل خود به محوطه حرم منتقل می شود. با این تغییر مکان نام میدان نیز تغییر می کند. سال ها این مجسمه در گوشه ای از حیاط حرم نگه داری می شد اما باز هم بنا به دلایلی نامعلوم این مجسمه به انبار شهرداری شهر شوش منتقل می شود. انباری که گفته می شود محل مناسبی برای نگه داری این مجسمه نبود.
 
با وجود اصرار فعالان اجتماعی و میراث فرهنگی برای نصب مجدد این مجسمه در آستانه ثبت جهانی آن، اما هنوز تکلیف این مجسمه مشخص نیست.
 
قاسم منصور آل کثیر پژوهشگر و فعال فرهنگی منطقه که در زمینه موسیقی خوزستان نیز تحقیقات خوبی ارایه کرده است در این مورد به CHN می گوید: « قرار بود این مجسمه همزمان با هفته دولت در محل قبلی خود و در میدان شهر نصب شود اما با وجود اصرار امام جمعه شعر نیز این اتفاق نیفتاد.»
 
وی تاکید می کند: «در آستانه ثبت جهانی این شاعر هستیم و تلاش های زیادی در این رابطه انجام شد، با وجود تمامی تلاش ها کمبود مجسمه این شاعر در شهر تاریخی شوش احساس می‌شد و به همین خاطر هم درخواست‌های متعددی با برخی از نمایندگان مجلس و اعضای شورای شهر انجام دادیم تا مجسمه در جای قبلی خود نصب شود.»
 
آل کثیر ادامه می دهد: «حالا اما در زمانی که ثبت جهانی این شاعر مطرح شده است، و از طرفی برخی از مسوولان شهر نیز با نصب این مجسمه موافقت کرده اند مشکل دیگری به وجود آمده و آن هم آسیب جدی است که در طی سالیان بر اثر غفلت به این مجسمه وارد آمده است.»
 
وی می افزاید: «مجسمه در حال حاضر دریکی از انبارهای شهرداری شهر نگه داری می شود! نگه داری نامناسب و غیراستاندارد، بلای جان مجسمه دعبل خزاعی شده و باعث شکاف در سر این مجسمه شده است.»
 
این پژوهشگر در پایان می گوید: «شاعران زیادی در خوزستان وجود دارند که مجسمه‌هایشان در معرض نابودی قرار دارند و مسوولان اهمیتی نمی‌دهند.»
:
:
:
آخرین اخبار